štvrtok, 29 august 2013 19:45

Životopis Sabiny Spielreinovej

Videli ste už Keiru Knightley ako pacientku psychiatrie? Vo filme Nebezpečná metóda si zahrala Sabinu Spielreinovú. O Freudovi či Jungovi ako o zakladateľoch psychoanalýzy ste určite počuli. Vedeli ste však, že za tým všetkým stojí žena? Ruska, ktorá narobila poriadny rozruch a vzrušenie v živote vážených psychiatrov, a tým zmenila spôsob, akým dnes vnímame ľudskú psychiku.

Napriek tomu, že životopis mladej Sabiny Spielreinovej sa stal motívom pre hollywoodsky film, musím vás varovať, že jej životopisná kniha nie je určená širokým masám. Koniec koncov, nenapísala ju žiadna autorka bestsellerov, ale klinická psychologička a psychoterapeutka Sabina Richebächer. Na knihe pracovala neuveriteľných šesť rokov. Ako sama napísala, išlo o dobrodružné bádanie po stopách nepokojného, pohnutého a vzrušujúceho života Sabiny Spielreinovej. Podkladom bol denník Sabiny a jej korešpondencia s Jungom a Freudom. Nečakajte ale, že knihu zhltnete za jeden večer. Musíte si ju dávkovať postupne, premýšľať nad každou stranou a k niektorým pasážam sa vracať.

Autorka začína od prvého stretnutia mladej pacientky trpiacej hystériou so psychiatrom C. G. Jungom. Sprevádza vás jej životom až po úplný koniec. Prežijete Sabinino liečenie, začiatok a vrchol jej psychoanalytickej kariéry, a, pravdaže, i turbulentný pomer s Jungom. Ich vzťah sa dokonca stal príčinou sporu medzi Jungom a Freudom. Skúsený Freud totižto podozrieval Junga, že Sabinou neprofesionálne manipuluje a súčasne sa stal jej „listovým“ dôverníkom...

Mám akosi strach priblížiť sa k ľuďom. Obavu o svoju slobodu. To jediné, čo teraz mám, je moja sloboda. A túto poslednú drahocennosť bránim všetkými silami. Neznesiem ani tú najmenšiu narážku na svoju osobnosť, dokonca ani v podobe jednoduchého poučenia, napomenutia. Čím väčší má na mňa nejaký človek vplyv, tým viac ma môže rozčúliť, a to i priateľským napomenutím. […] Len od Junga znesiem čokoľvek. Jeho výčitky ma neskutočne bolia. Chcela by som plakať a úpenlivo ho prosiť, aby prestal, lebo sa cítim utláčaná. Na druhej strane mu však absolútne nedokážem vzdorovať. Táto beznádejná, neznesiteľná bolesť, ktorú mi spôsobuje (ale tiež profesor [Bleuler]), je mi zároveň často príjemná a mám radosť, keď sa hnevá, mám škodoradostnú radosť zo svojho vlastného poníženia. Keby niekto vedel, akú bolesť mi spôsobuje písanie týchto riadkov! Koľko úsilia ma stojí písať a premýšľať nad takýmito ponižujúcimi slovami, frázami!“

„Jung sa jej hry zúčastnil. Keď jej povedal, že ju miluje pre ten „podivuhodný paralelizmus“ oboch jej predstáv a pre jej „znamenitý, hrdý charakter“, vzplanula. Rovnako tvrdil, že tu a tam zvažuje myšlienku osudového zvratu; nikdy by sa s ňou však neoženil, lebo v ňom drieme „veľký filister“ a potrebuje tú špecificky švajčiarsku tieseň. Pri inej príležitosti poučoval priateľku, že patrí do kategórie žien, ktoré nie sú stvorené pre materstvo, ale pre „slobodnú lásku.“

Nenechajte sa odradiť miestami ťažkopádnym jazykom, ktorý je spôsobený odbornou terminológiou. Knihe by možno prospela živšia štylistika, no na druhej strane práve vďaka profesionálnemu spracovaniu má životopis takú vysokú úroveň a odbornú hodnotu. A chcieť od klinickej psychologičky, aby používala štylistiku bestsellerov, by bolo bláznovstvo.

Ak máte na literatúru vysoké nároky, navyše sa zaujímate o psychológiu, dejiny moderného židovstva alebo vás fascinujú príbehy slávnych, prídete si na svoje. Odhalíte škandály, nad ktorými budete neraz híkať, inokedy neveriacky krútiť hlavou a hovoriť si: „Toto by som na Junga veru nepovedal/a!“ Rovnako sa dozviete pozoruhodné fakty zo života medzi šialenou Stalinovou a Hitlerovou mocenskou politikou. A v neposlednom rade budete mať možnosť sledovať život ženy, ktorá si napriek dramatickému osudu a zdravotným problémom vydobyla uznávané miesto vo vtedy mužsky dominatnej psychiatrii.

Ak vytrváte až do konca, čaká vás mrazivý záver, z ktorého budete cítiť zimomriavky aj v horúcom počasí a z ktorého zabolí srdce aj tých najväčších cynikov. Nie nadarmo sa totižto hovorí, že osudy výnimočných ľudí bývajú často výnimočne tragické...

• Meno autora: Sabine Richebächer
  • Národnosť: nemecká
  • Knihu vydalo: Portál