streda, 26 október 2016 18:49

Karel IV. – záhady a mystéria

Český kráľ a cisár Svätej ríše nemeckej, Karol IV. Výrazná osobnosť našich dejín, no najmä veľmi spätá so susedmi Čechmi. Aký bol človek, diplomat a vôbec, bol nejako zvláštne mysticky spojený s niekým hore? Zamyslenia, fakty, ale aj podložené ,zázraky´, to všetko je obsahom knihy.

Ak by ste si mysleli, že ako následník trónu to mal Karol IV., predtým kráľovič Václav, ľahké, pretože by ho všetci obskakovali a zachádzali s ním ako v bavlnke, mali by ste pravdu len polovičnú. Hoci núdzou netrpel, trpel však komplikovaným vzťahom so svojím otcom, Jánom Luxemburským.

„Jen těžko můžeme vylíčit pocity tříletého chlapce, který se najednou sám ocitl v tak hrozném prostředí, vytržen z dosavadní matčiny péče. Je s podivem, že věznení přežil bez podstatnější deševní újmy. Od krále to bylo kruté rozhodnutí a v dětské kralevicově duši to zanechalo hlubokou jizvu. Svého otce se až do dospělosti bál a nikdy už k němu nenašel vřelejší vztah, cítil pouze rešpekt před jeho autoritou.“

Trpel komplikovaným vzťahom so svojím otcom.

Ľahké to nemal ani so ženami – v pomerne mladom veku bol niekoľkonásobným vdovcom. Bol to však aj hlboko veriaci človek, ktorý počas života zažil niekoľko, povedzme nie celkom rozumne vysvetliteľných udalostí, ktoré mu aj zachránili život. Nakoľko sú pravdivé, to sa dá ťažko určiť, no autor vychádzal z kráľovho kronikára, istého Beneša Krabicu z Weitmile, ktorý práve tieto situácie zachytil pomerne presne. Inak Liška podáva jeho výpovede aj výpovede samotného Karola IV., a tie sú písané starodávnym českým jazykom, takže si môžete prečítať niečo aj v tomto, dnes už nepoužívanom vyjadrovacom prostriedku.

„Hlavně obracíme pozornost své mysli k tomu, jak by naše České království, jež zahrnujeme přednostní láskou srdce nad osobní důstojenství a statky, ať zděděné nebo šťastně získané, o jehož povznesenost se všemožnou pečlivostí pečujeme a o jehož čest a blaho s veškerou snahou usilujeme, aby bylo toto království, jak se božím řízením raduje z přirodzeného nadbytku životních potřeb, podle nařízení naší prozíravosti uměle za našich časů ozdobeno hojností moudrých mužů.“

Väčšina jeho rozhodnutí pochádzala zo snahy o posilnenie moci, rozmachu ríše a zveľaďovania Českého kráľovstva.

Celá kniha ponúka naozaj kvantum informácií. Ešte pred Karolovým narodením rieši vzťahy, mocenské postavenie, ale aj politiku. Po jeho narodení už mapuje jeho pozoruhodný život. Občas sa jeho konanie mohlo zdať vypočítavé, nikdy však zúrivé, zákerné alebo kruté. Väčšina jeho rozhodnutí pochádzala zo snahy o posilnenie moci, rozmachu ríše a zveľaďovania Českého kráľovstva. Práve k nemu mal naozaj vrúcny vzťah, o čom svedčí aj rozvoj v oblasti stavebníctva, ktorému autor vyčlenil jednu samostatnú kapitolu.

„Mystika čísel i astrologických předpovědí je v případě Karlova mostu opravdu fascinující, neboť když sečteme uvedené číselné řady, výsledkem je číslo 41: součet 4 plus 1 dává číslo 5, symbolizujícií vliv planety Jupiter, ktorá byla považována za vládce ostatných planet už od dob starověkého Řecka. Z toho – jak soudí Zdeněk Horský – skutečně vyplývalo, že volba dne i přesného času k položení základního kamene mostu nebola náhodná, nýbrž se jednalo o pěčlivě vykalkulovanou numerologickou i astrologickou předpověď, ktorou Karel IV. respektoval.“

Keďže kniha je skôr faktografická, než by rozprávala príbeh, môžete sa v informáciách veľmi rýchlo stratiť. Veľa mien, rokov a miest môže spôsobiť slušný zmätok. A ak sa s históriou nekamarátite, bude to ešte horšie. Nie však pri všetkých statiach knihy. Rokov a faktov sa dotknete najmä v úvode, kedy vás chce autor uviesť do problematiky a zorientovať vás v časovom slede udalostí.

Mystériá Karola IV.

Niektoré veci ma prekvapili a celkom aj šokovali...

Vzťah k náboženstvu, ale aj zážitky, ktoré by sme mohli hodnotiť ako zásah vyššej moci – to tiež nájdete opísané v knihe. Nebolo to však pre mňa nič, z čoho by som padla na zadok. Niektoré veci ma síce prekvapili a celkom aj šokovali, väčšina z jeho „zázrakov“, ktoré sa mu v živote stali, boli skôr šťastné náhody. A pritom si na ne autor knihy asi dosť potrpel, keďže podľa nich dal knihe aj podnadpis – záhady a mystériá. Nemôžem však povedať, že by ma to nejako odradilo od čítania, berte to len ako vecnú poznámku k obsahu, aby ste nečakali, že celú knihu budete híkať od neuveriteľnosti slov.

Karol IV. a ženy

Jasné, že téma, na ktorú som sa tešila najviac, bol jeho ľúbostný život. Okrem „oficiálnych informácií“, ako som si fakty nazvala, som sa toho veľa nedozvedela. Škoda. V náznakoch však autor prezradil pár pikantností, no neboli vôbec šokujúce. Je mi jasné, že osoba kráľa bola významná a vážená, ale aj on bol len človek... Táto kniha však doplní vedomosti o kráľovi a dá vám aj niečo navyše. Možnosť urobiť si o Karolovi IV. svoj názor podľa toho, čo nechal za sebou.

• Meno autora: Vladimír Liška
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: XYZ