piatok, 21 október 2016 14:57

Priateľ Franza Kafku

Niekedy sú priatelia tým najdôležitejším aspektom ľudského života. Niekedy nie rodina, ale práve dobrý priateľ môže byť pre človeka záchranným lanom v živote.

Od spisovateľa Mira Gavrana poznám predovšetkým niekoľko jeho úspešných divadelných hier (napríklad Všetko o ženách, Všetko o mužoch), ktoré sú vtipnými konverzáciami, postavenými na reálnych situáciách. V jeho hrách dominujú medziľudské vzťahy, osobnosť človeka sa vyvíja vždy v interakcii s ostatnými ľuďmi. Na román Priateľ Franza Kafku, ktorý už názvom prezrádza, že to bude opäť o vzťahu, v tomto prípade o vzťahu medzi priateľmi, som preto bola naozaj zvedavá.

Osobnosť človeka sa vyvíja vždy v interakcii s ostatnými ľuďmi.

Počtom strán neveľké dielko je postavené na reálnom základe. Známy autor Franz Kafka a a menej známy Max Brod, ktorý však bol významný pražský, po nemecky píšuci spisovateľ, prekladateľ a skladateľ, boli skutočne priateľmi. Aj keď boli od seba veľmi odlišní, spojila ich literatúra a aj nejaké to spoločné kultúrne podhubie. Snom oboch bolo písať a obaja sa aj snažili svoj sen si naplniť. No zatiaľ čo Kafkovi sa v literárnom svete príliš nedarilo, Brod bol jeho pravým opakom. Úspešným spisovateľom už za svojho života. On sám sa však považoval za menej dôležitého autora, radšej podporoval v jeho písaní svojho priateľa. A nielen v ňom.

„,Každá kniha je odrazom života, ktorý žil jej autor,´ povedal Max.
,Všetko, čo je napísané, je vymyslené. Skutočnosť sa nemôže podrobiť slovami,´ odvetil Franz.“

Franz Kafka nikdy vo svoju tvorbu neveril.

Filozofické, hlboko myšlienkové dišputy medzi Kafkom a Brodom o literatúre, živote a jeho zmysle, sú podnetom k zamysleniu aj dnes. Hoci mladí muži spolu nie vždy súhlasili, v mene priateľstva dokázali akceptovať názory toho druhého. Preto je čítanie o autoroch spred sto rokov stále aktuálnym. Niekedy dokonca ani nejde o to, aby v konverzácii došlo k nejakému záveru, aby k niečomu dospela, niekedy je životne dôležité už to rozprávanie a rozmýšľanie samotné. Lebo práve to obohacuje.

Franz Kafka, ak máme veriť Mirovi Gavranovi, nikdy vo svoju tvorbu neveril. Svoje diela nechcel ani publikovať, tak veľmi sa obával kritiky a ich odmietnutia. S tým súviseli i jeho depresie, ktorými trpel. Drobná knižka Priateľ Franza Kafku je vo veľkej miere aj o tomto, o strachu zo zlyhania, o nedostatku sebadôvery. Max bol však Franzovi takou dôležitou oporou, až sa stali súčasťou rodín toho druhého. Písanie bolo pre Kafku mimoriadne náročným sebaprejavom, ktorý ho oberal o sily, aj o zdravie, a toho teda nikdy nemal na rozdávanie.

„,Myslel som si, že písaním odoženiem svojich démonov. Teraz viem, že písaním ich nechtiac oživujem a privolávam,´ povedal Franz po prebdenej noci, počas ktorej vznikla jeho poviedka. Roztrasenou rukou sa snažil z čela odhrnúť neposlušný prameň vlasov. Jeho tvár vyzerala utrápene, mal výrazné kruhy pod očami.“

Stávame sa svedkami Franzovho písania i žitia.

V realite, z ktorej toto dielo vychádzalo, boli Max Brod a Franz Kafka blízkymi priateľmi až do Kafkovej predčasnej smrti. Tak, ako sa obával zverejnenia svojich písomností za života, tak sa toho obával aj po smrti. Kafka si jednoducho neželal, aby boli po jeho smrti jeho diela publikované a ako vykonávateľa závete určil práve Broda. Ten však, na naše šťastie, priateľovo želanie nerešpektoval. Aj vďaka tomu máme my ostatní možnosť oboznámiť sa s tvorbou, s románmi, denníkmi a korešpondenciou českého autora píšuceho po nemecky, Franza Kafku.

Ako čitatelia sa stávame svedkami Franzovho písania i žitia, jeho strachu zo žien i chatrného zdravia. Pravdepodobne sú to veci, ktoré znalci života a diela Kafku majú v malíčku, pre všetkých ostatných to ale môže byť prínosné čítanie. Miro Gavran zvolil pre svoju novelu sympatický formát. Priateľ Franza Kafku je malinkou knižkou rozdelenou do kratučkých kapitol. Spôsob stvárnenia napísaného predstavuje vizuálne zaujímavé čítanie. Nielen obsah, ale aj forma sú v tomto prípade potešením.

• Meno autora: Miro Gavran
  • Národnosť: chorvátska
  • Knihu vydalo: Altera Pars