streda, 07 september 2016 12:46

Baronka Blixenová

Ďalšia kniha z horúcej Afriky prináša staré známe postavy, ale nový príbeh. Prečítajte si o živote kontroverznej barónky, ktorú vo filmovej adaptácii stvárnila Meryl Streep.

Román Dominique de Saint Pern nie je prvá kniha o barónke Blixenovej. O tejto výnimočnej dánskej aristokratke, ktorá bola sama spisovateľkou, už vyšlo niekoľko kníh – umelecké aj faktografické biografie. Mnohí však budú poznať aj film Spomienky na Afriku, v hlavnej úlohe s Meryl Streepovou.

Vydá sa na natáčanie do Afriky, kde sa jej vynárajú nechcené spomienky.

Kniha začína rozprávaním Clary Svendsenovej, ktorá bola barónkinou spoločníčkou, slúžkou, asistentkou, gardedámou, vlastne všetkým, čo si táto kontroverzná Dánka zažiadala. Clare v osemdesiatych rokoch minulého storočia zavolajú z Hollywoodu. Chcú o barónke natočiť film a Meryl Streepová prosí Claru, aby  vycestovala spolu so štábom do Afriky. Herečka, ktorá má vo filme stvárniť barónku Blixenovú, sa potrebuje do svojej postavy presvedčivo vžiť. Na to potrebuje Claru, pretože len ona, ako najbližší človek barónky,  vie  povedať, aká v skutočnosti bola a ako vnímala život okolo seba. Clara po dlhom prehováraní súhlasí a vydá sa na natáčanie do Afriky, kde sa jej postupne, jedna za druhou, vynárajú nechcené spomienky.

„Oněmněla jsem. Baronka...Syfilis...tato dvě slova patřila do různých světů, které se neměli protínat. ,Jsou tisíce možností, jak se dozvědět o manželově nevěře. Jáj sem ji odhalila  onen den za těchto okolností.´“

Od prvej časti knihy sa potom odvíjajú zvyšné tri, ktoré sa už odohrávajú v prvej polovici dvadsiateho storočia. Rozprávanie Clary nás prevedie všetkými závažnými a dôležitými udalosťami barónkinho života. Radosťami, ale najmä prekážkami a strasťami, ktoré musela táto silná a komplikovaná žena prekonať.

Autorka verne vykresľuje vnútro, správanie a osobnosť kontroverznej, no citlivej barónky.

Baronka Blixenová sa nachádza akoby na pomedzí umeleckého a faktografického životopisu. V umeleckom životopise si autor zvyčajne vyberie zásadné udalosti osoby, o ktorej ide písať jej životné uzly, ktoré značne ovplyvnili jej existenciu a sú zásadné, často aj všeobecne známe. V takejto biografii je dôležitý predovšetkým jazyk, ktorý je beletristický, teda umelecký, čo autorka splnila v pravom zmysle slova. Na druhej strane tiež veľmi podrobne a dlho študovala barónkin život, jej diela i korešpondenciu. Okrem toho sa rozprávala s pamätníkmi, ktorí jej dodali posledné zvyšky skladačky.

„Jak by asi vysvětloval pokořené ženě, že Beryl je pro něho ztělesněním svobody smísené s nádherou Afriky? Že je pro něj symbolem nebezpečí, sexu a života?“

Až takéto podrobné štúdium pri umeleckej biografii nie je nutné, keďže autor zväčša voľne môže narábať s fikciou. Ak sa však táto námaha o podrobné spoznanie osoby, či udalosti obratne spojí s fikciou, vznikajú tie najkrajšie historické romány a biografie, ktoré vo vás nechajú stopu. Okrem Baronky Blixenovej sú to napríklad diela Kateřiny Tučkovej Žítkovské bohyněVyhnání Gerty Schnirch, kde autorka venovala príprave knihy, teda štúdiu udalostí, o ktorých písala, obrovské úsilie, ktoré stálo za to.

Ďalšie dobrodružstvo z horúcej Afriky.

V románe sa objavuje postava Beryl Markhamovej, pilotky a cvičiteľky koní, ktorú môžete poznať z umeleckej biografie Pauly McLeinovej Létala jsem za sluncem. Aj táto umelecká biografia vyšla v rovnakej edícii vydavateľstva Metafora ako Baronka Blixenová. V oboch knihách je zachytení milostný trojuholník medzi Beryl, barónkou a Dennysom Hattonom. V prvej knihe z pohľadu Beryl, v druhej z pohľadu barónky a jej spoločníčky Clary. Všetci traja sú odvážni dobrodruhovia, ktorých očarila malátna exotika horúcej Afriky.

„Proč by se taky měla znepokojovat? Masajové už dlouho nepředstavovali žádné nebezpečí. Válka už skončila.“

Knihu Baronka Blixeová určite odporúčam náročným aj nenáročným čitateľom. Text je ľahko čitateľný, no dosahuje vycibrenosť a kvalitu, preto bude uspokojovať aj náročnejšieho čitateľa. Pre tých, ktorí nemajú radi siahodlhé opisné pasáže, poteší, že v tejto knihe ich nemusia preskakovať, alebo sa „nútiť“ ich nasilu čítať. Postavy sú sympatické a uveriteľné. Autorka vynikajúco pracuje s dialógom a detailne, veľmi autenticky, vykresľuje vnútro, správanie a osobnosť kontroverznej, ale citlivej barónky Blixenovej. Táto umelecká biografia bude krásnym prírastkom do domácej knižnice, ku ktorému sa budete vracať.

• Meno autora: Dominique de Saint Pern
  • Národnosť: francúzska
  • Knihu vydalo: Metafora