štvrtok, 25 august 2016 09:49

Létala jsem za sluncem

Ponorte sa do nového románu od autorky bestselleru Parížska manželka. Skvelý príbeh od Pauly McLainovej je plný exotiky, lásky a odvahy.

Dvadsiate storočie. Plné zvratov, v ktorom sa starý svet rozpadá, aby uvoľnil miesto úplne inému, modernému svetu, ktorý bude založený na úplne iných prioritách. Aj Berryl, hlavná hrdinka tohto príbehu, dopomohla svojou tvrdohlavosťou a odvahou k tomu, aby si ženy našli vo svete nové postavenie a začali byť plne rešpektované.

Exotika, odvaha a láska.

Táto biografia zachytáva príbeh Berryl Markhamovej, pilotky, ktorá sa ako prvá žena  v dejinách pokúsila bez medzipristátia preletieť Atlantický oceán. Autorka spojila fakty o živote Berryl so značnou dávkou fikcie a napísala skvelý príbeh plný exotiky, afrického tepla, divokej slobody a lásky.

„Vyrazili jsme do Swiftsdenu, honosného sídla, kde Mansdieldova matka žila se svým druhým manželem, plukovníkem O´Heanou. Byl o patnáct let mladší než ona a ani jeden z Markhamových chlapců s ním neměl dostatek trpělivosti.“

Berryl prichádza do Kene už ako malé dievčatko. Jej otec sa tu rozhodol kúpiť koňskú farmu, na ktorej malá Berryl prežila najkrajšie chvíle svojho detstva. Po niekoľkých rokoch na farme však dievčatko stráca matku aj malého bračeka. Rodina sa rozpadla, pretože Berrylina matka na koňskej farme v necivilizovanej a divokej Afrike nedokáže dlhšie existovať. Odchádza naspäť do rodného Anglicka a necháva Berryl aj s jej otcom samotných. Berryl vyrastá bez akýchkoľvek konvencií, čo ovplyvní celý jej život a zanechá na nej hlboké stopy – dobré aj zlé.

Exotikou dýcha celá kniha

Autorka výborne zachytáva atmosféru africkej kolónie začiatkom 20. storočia pomocou Berryliných pocitov a jej dobrodružstiev v prvej časti knihy. Bez „dámskeho“ dohľadu, len pod výchovou nekonvenčného a svojského otca, sa z Berryl stáva odvážna žena, ktorá miluje voľnosť, slobodu, zvieratá. Je celou dušou Afričanka a neznáša príkazy a zákazy anglických obyvateľov Kene, predovšetkým však jej macochy Emmy.

rúcanie tabu a užívanie si života

Berryl sa ocitá medzi dvomi protipólmi – vo svete aristokratických belochov ktorí chcú aj do tejto zemi priniesť civilizované spôsoby a vo svete domorodých černochov, ktorí zachovávajú svoje magické rituály a spolunažívajú s prírodou. Berryl si nájde mnoho priateľov medzi domorodcami a spolu s ich chlapcami trávi celé detstvo. Poľuje na zver, chytá jedovaté plazy, súťaží s nimi v behu, či skoku, jazdí na otcových koňoch. Vždy sa cítila byť viac chlapcom.

Na druhej strane, autorka nezabúda spomenúť, že Afrika je aj nebezpečné miesto – Berryl napadne lev, po bitke s domorodými deťmi jej ostane na stehne obrovská jazva a podobne. Jedného dňa však Berryl musí vyrásť a otec ju posiela z koňskej farmy, ktorá je na pokraji krachu (o čom Berryl nevie) do internátnej školy. Po návrate zo školy, z ktorej ju vyhodili za prílišnú divokosť a nedisciplinovanosť, sa snaží Emma uviesť Berryl do spoločnosti. Vtedy Berryl pochopí, že dospieva a veci sa začnú uberať inak. Farma skrachuje, Berryl sa vydá, no v manželstve sa zachová tak, ako kedysi jej matka. Po opustení manžela sa však začína skutočný život.

„Na verandě bylo tentokrát dusno a jejich hovor mně nebavil. Vzdychla jsem a sáhla po druhém koláčku.“

beletrizovaná biografia ženy, ktorá chcela preletieť oceán

Sympatickí hrdinovia

Hlavné postavy sú čitateľovi sympatické, niektoré z nich môže dokonca poznať z predchádzajúcej knihy Vzpomínky na Afriku. Ide o milenecký pár – svojráznu barónku Blixeovú a charizmatického Denysa Fich Hattona. Berryl sa už ako vydatá žena zaľúbi do Denysa a dostáva sa tak priamo i nepriamo do konfrontácie so svojskou barónkou. Ako tento milenecký trojuholník nakoniec skončí? A čo Berryl, ako sa vysporiada s novým vzťahom, podarí sa jej preletieť Atlantický oceán?

Kniha je písaná jednoduchým a ľahkým štýlom. Ide o beletriu v pravom slova zmysle. Berryline pocity a jej vnímanie okolitého sveta, opisy a atmosféra teplej Afriky i studeného Anglicka, tiež vášnivý cit k Denysovi unesie každého citlivého čitateľa. Tematika exotickej a divokej ženy, ktorá sa zapletie do mileneckého trojuholníka, dokáže zaujať každého.

„Když jsem si teď nemusela hrát na víkendovou manželku, měla jsem víc času a energie pro své koně a byla jsem víc než ochotná jse jim cele věnovat.“

Kniha Létala jsem za sluncem patrí do edície veľmi kvalitných, beletrizovaných biografií od vydavateľstva Metafora. Ak vás príbeh o Berryl oslovil, odporúčam z tejto edície aj iné knihy, napríklad už spomínané Vzpomínky na Afriku, Hudba pre Kláru či Cartierova Panteřice.

• Meno autora: Paula McLainová
  • Knihu vydalo: Metafora
  • Počet strán: 312