pondelok, 08 august 2016 12:00

Ako sa stať celebritou

Väčšina mladých ho spoznala ako profesora Blichára zo seriálu Panelák. Titulné stránky bulváru zaplnil až po tom, čo mu zistili rakovinu. Juraj Slezáček svoju autobiografiu ironicky nazval Ako sa stať celebritou a svojim (novým) fanúšikom odhalil aj kariéru v divadle a osobné zážitky, ktoré zostali dosiaľ nevypovedané.

Juraj Slezáček sa nezmazateľne zapísal do dejín slovenského divadelníctva. Vyše päťdesiat rokov bol členom Činohry Slovenského národného divadla a pôsobil tu aj ako riaditeľ. Patril tiež k pedagógom Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Stvárnil množstvo filmových a televíznych úloh. Súčasná generácia si ho bude pamätať predovšetkým ako profesora Emila Blichára zo seriálu Panelák. Prečo minulý čas? Túto recenziu píšem len pár hodín po tom, čo verejnosť zasiahla správa o jeho úmrtí. Kúsok z neho tu však predsa zostáva. Vo svojej biografii písal aj o chorobe, ktorá ho nakoniec zmohla.

Vo svojej biografii písal aj o chorobe, ktorá ho nakoniec zmohla.

„Musím však uznať, že rakovina ma zaskočila. Ťažko povedať, čo by sa stalo, keby... Keby na tú chorobu neprišli. Zrejme by som bol šťastnejší a spokojnejší, keby som sa to nedozvedel.“

Od staršieho pána sa možno očakáva monotónny štýl plný narážok na to, ako bolo voľakedy všetko lepšie. Juraj Slezáček sa nebráni sentimentu, no jeho spomienky neobťažujú. Vo väčšine prípadov zaujmú a pobavia. Zo seba si napriek stále čerstvému titulu „celebrity“ ťažkú hlavu nerobí. Jeho rozprávanie sa ponáša na povedačky pri pive. Veď poháriku sa sám herec nikdy nebránil, no nikdy mu nebol prednejší ako jeho práca či rodina.

Jeho rozprávanie sa ponáša na povedačky pri pive.

O rakovine písal herec otvorene. O tom, ako „niečo tušil“, ako vďaka nej naplnil stránky bulváru a stal sa nedobrovoľne celebritou, či ako sa mu niektorí hanbili zavolať a spýtať sa na jeho zdravotný stav. Chodenie po doktoroch nebolo preňho ničím výnimočným, počas života sa sem nachodil aj za niekoľko ľudí. Historky z tohto prostredia tvoria ústrednú časť knihy.

Priestor venuje aj postave, ktorá ho spopularizovala po celom Slovensku. Ako profesor Blichár vyše sedem rokov vystupoval na televíznych obrazovkách, značnú časť aj so svojím psom Clorkom. Svoju rolu si obľúbil rovnako ako diváci. V duchu „ofrflaný“ kasting sa vyplatil.

„O profesorovi Blichárovi sa šírilo, že je to postava, ktorú mi Kraus napísal na telo. Pochybujem, nik sa so mnou vopred nerozprával, nehrabal sa v zákutiach môjho života ani v mojej povahe, aby to všetko preniesol do osudu a charakteru mojej seriálovej postavy. Napriek tomu som sa v Blichárovi našiel, pri hraní som mal tak trochu pocit déjà vu, zdalo sa mi, že som to už zažil.“

Rozprávanie dopĺňa fotografická príloha.

Svoju prácu nepreceňuje, no hovorí o nej s láskou.

Opomenúť nemožno ani nekončiace obdobie na divadelných doskách. Šantivé a pochabé roky na divadelnej fakulte mu priniesli nezabudnuteľné zážitky a pevné priateľstvá. Svoju prácu nepreceňuje, no hovorí o nej s láskou.

Kniha sa číta príjemne, nechýba v nej šarm Juraja Slezáčka, ale ani redaktorská vôdzka Silvie Lispuchovej, spoluautorky. Pre mladšiu generáciu môže byť odhalením sveta za televíznym obrazom Slezáčkovho profesora. Starší zase môžu spomínať, hodnotiť, rozoberať. Nielen ako sa stať celebritou, ale predovšetkým, ako sa stať takým pokorným človekom milujúcim život, akým Juraj Slezáček nepochybne bol.

„,Jaj jaj, Slezáčku, ty ked dostaneš rozum, si oddechneš,´ pridal ďalší bonmot. Až v sedemdesiatke som zistil, prečo som stále unavený.“

Manželka Jelka stála pri svojom mužovi celý čas. Ich zoznámenie pripomína román. A hoci rakovina herca už odvliekla na druhý breh, môžeme hovoriť o šťastnom príbehu.

• Meno autora: Juraj Slezáček/Silvia Lispuchová