utorok, 30 júl 2013 13:45

Fenomén Krstného otca

(7 hlasov)

Čo má spoločné Michael Corleone, Francis Ford Coppola, Mario Puzo a Tom Santopietro? „Prví traja sú predsa spätí s knihou a filmovou trilógiou Krstného otca,“ pomyslíte si. A ten štvrtý?

Nikto sa nevie vžiť do pozície potomka talianskych prisťahovalcov lepšie, než on sám. Taký je Tom Santopietro, autor publikácie Fenomén Krstného otca. Už ako hovorí podtitul – Ako zmenil Hollywood, Ameriku a mňa, ide o prierez do histórie knižného a filmového bestselleru a nielen to. Kým pre nás je čítanie alebo sledovanie osudov rodiny Corleonovcov skôr zážitkom a relaxom, prvé stretnutie Toma s touto tematikou bolo omnoho hlbšie. Bol vtedy ešte dieťa a uvedomil si, čo všetko musel jeho starý otec dokázať na svojej ceste za americkým snom.

Kým pre nás je čítanie alebo sledovanie osudov rodiny Corleonovcov skôr zážitkom a relaxom, prvé stretnutie Toma s touto tematikou bolo omnoho hlbšie.

„Som si však istý, že dedko by hneď rozpoznal každý cynizmus v Krstnom otcovi, potriasol by hlavou a usmial by sa, kým by sa pustil do vedeckej diskusie o ekonomických podmienkach južného Talianska devätnásteho storočia. Tentokrát by som ho počúval. A keďže viem, že by som ho počúval, rozmýšľam opäť nad jeho cestou a čo by si asi pomyslel o Amerike dvadsiateho prvého storočia.“

Fenomén Krstného otca ponúka pre zanietených fanúšikov mafiánskej ságy, ale aj pre bežných čitateľov informácie, ku ktorým nie je také jednoduché sa dostať. Čo viedlo Maria Puza k vytvoreniu legendárneho sveta italoamerických Corleonovcov? Prečo pôvodne nechcel mať Francis Ford Coppola s Krstným otcom nič spoločné? A aké páky museli použiť tvorcovia filmu k získaniu Marlona Branda do hlavnej úlohy Dona Vita?

Fenomén Krstného otca ponúka pre zanietených fanúšikov mafiánskej ságy, ale aj pre bežných čitateľov informácie, ku ktorým nie je také jednoduché sa dostať.

Santopietro sa svojimi spomienkami vracia do roku 1902, ktorý znamenal pre jeho rodinu príchod do „Nového sveta“. Myšlienky a udalosti, ktoré opisuje, nepredstavujú len autobiografický prierez života autora a jeho blízkych, ale ponúkajú aj pohľad na život talianskych prisťahovalcov v Amerike, na stereotypy spájané s ich zobrazovaním v kinematografii a takisto aj v ich vnímaní „domorodými“ Američanmi.

Pri čítaní Santopietrovej publikácie si naraz uvedomíte, prečo vás kniha a prvý film tak veľmi zasiahli, prečo ste po sledovaní tretieho filmu boli trochu sklamaní a prečo bol napriek tomu výborný.

„Krstného otca III donekonečna porovnávali s jeho predchodcami. Tento film má však vlastné prenikavé kvality, ktoré si divák uvedomí až po niekoľkonásobnom zhliadnutí. Pre zdĺhavé kontroverzie ohľadom obsadenia publikum i komentátori zabudli na to, že dvestominútový príbeh získal sedem nominácií na Cenu Akadémie, pričom treba spomenúť najmä nomináciu na najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe (Andy Garcia), za najlepšiu réžiu a najlepší film roka.“

Niet divu, prečo mal Krstný otec veľký úspech medzi Italoameričanmi, ktorí sa stále cítili byť cudzincami vo svojom novom domove. Dal im hrdinov, ku ktorým sa mohli hrdo hlásiť, aj keď to paradoxne boli zločinci. Autor v publikácii vysvetľuje význam rodiny a náboženstva, ktoré tvorili výrazné zložky Puzovho románu a Coppolových filmov. Popretkával v nej svoj vlastný život spolu v fiktívnym svetom Corleonovcov, ktorý pre mnohých talianskych Američanov až taký fiktívny nebol.

„Nezáleží na tom či som sám, alebo obklopený inými, pretože ho i tak vidím – mladého Vita Andoliniho hľadiaceho na Sochu slobody, spievajúceho o starej vlasti a pozorujúceho nový svet. Jemne kolíše nohami, je každým talianskym imigrantom, ktorý prešiel Ellis Islandom a hľadal lepší život, ale predovšetkým je mojím neuveriteľne mladým dedkom, trinásťročným Oraziom Santopietrom 3. marca 1902, chlapcom na pokraji zázraku s dvadsiatimi lírami vo vrecku, ktorý sa prvýkrát dotkol americkej pôdy.“

movies bad ass movie dads 10ItalianImmigrants1

• Meno autora: Tom Santopietro
  • Knihu vydalo: Premedia