štvrtok, 30 jún 2016 19:00

Dunajské brehy

Dunajské brehy – tento názov nesie spomienková kniha rodeného Bratislavčana, Waltera Malaschitza. Je plná najrôznejších dobrodružstiev a výprav, ktoré zažil na rieke Dunaj, ale aj mimo nej.

Kniha začína spomienkami autora na rok 1949, kedy ako osemročný zažil svoju prvú rekreáciu. Tá ho navždy poznačila. Od tých čias si nevedel predstaviť život bez vône táborového ohňa, lesa a života v ňom.

Po vojne však došlo k budovaniu nového režimu, čo podnietilo zánik množstva organizácií venujúcich sa náuke o prírode a o živote v nej. Netýkalo sa to ale trampského hnutia, ku ktorému sa autor pridal.

Od tých čias si nevedel predstaviť život bez vône táborového ohňa, lesa a života v ňom.

„Tramping, pocit voľného táborenia, kamarátstva a romantiky. Unikátne hnutie, ktoré vzniklo už po prvej svetovej vojne z divokých skautov. Okrem ČSR sa nenachádzalo nikde v Európe. Tak, ako v Čechách, aj na Slovensku vznikali trampské osady. V Bratislave už v roku 1928 vynikla ako prvá osada Waikiki“.

V prvej polovici knihy autor dopodrobna opisuje svoje prvé „čundre“ do hlbokého lesa v rôznych perifériách Bratislavy. Neskôr podnikal s ostatnými trampmi výpravy aj po celom Slovensku či v Čechách. Jeho opisy prírody a zážitkov sú čitateľovi podané tak dynamicky a zaujímavo, že má pocit, akoby výpravy zažíval on sám. Autor v značnej miere približuje aj samotné trampské hnutie, a to nielen prostredníctvom „potlachov“, teda hromadných stretnutí všetkých trampov zo Slovenska a Čiech, ale aj prostredníctvom opisov ich hodnôt, morálky a pravidiel.

Z textu bolo cítiť autorovu lásku k prírode, k trampom, k Dunaju a k vodáctvu.

„Okolo táboráka bolo vidieť len siluety postáv, ale zato bolo počuť spev a zvuk gitár a po odspievaní hlučné – Umííí!!! (pokrik reprezentujúci trampský potlesk). Okolo táboráka sa nikdy nikomu netlieska a takisto sa dodržiavajú určité regule. Napríklad špeciálne na potlachoch je to kruh z kameňov – kruh čistoty, do ktorého nikto nevstupuje, len pri zapaľovaní ohňa, a to zo štyroch svetových strán.“

V druhej polovici knihy autor opisuje splavovanie Dunaja a tiež jeho krásy. Mnoho trampov sa venovalo aj tejto záľube. To viedlo k vytváraniu vodáckych komunít. Autor nevynechal ani opis rôznych tragédií, ktoré sa pri splavovaní Dunaja odohrali.

Z textu bolo cítiť autorovu lásku k prírode, k trampom, k Dunaju a k vodáctvu. Každá spomienka bola podaná tak živo a emotívne, akoby sa to nespočetné množstvo výprav a splavov konalo len včera. Ako veľké plus určite hodnotím diferencovanie kapitol. Tie boli rozdelené podľa jednotlivých dobrodružstiev, ktoré autor zažil, a následne aj chronologicky. Jediné, čo sa mi nepáčilo, bolo, že sa niektoré kapitoly venovali dopodrobna motorom člnov a iným technickým záležitostiam, ktorým som príliš nerozumela. Bola to ale zrejme autorova vášeň. Autor prechádza svojimi zážitkami z detstva z roku 1949 až do dospelosti po rok 1968, kedy sa mu podarilo emigrovať aj so svojou manželkou do zahraničia.

Kniha môže byť zaujímavá aj pre mladšie ročníky čitateľov.

Dunajské brehy obsahujú množstvo zaujímavých historických faktov a nádherné dobové fotografie a karikatúry, ktoré dotvárali úplnosť a historickosť deja. Dielo je napísané veľmi originálnym štýlom, ktorý čitateľa určite zaujme. Ako som sa v texte posúvala ďalej, páčilo sa mi to viac a viac.

Žiaľ, po jej dočítaní som musela skonštatovať, že je veľká škoda, že v dnešnej dobe už ľudia nemajú taký pozitívny vzťah k prírode, aký mali napríklad trampi.  Túto knihu by som odporúčala nielen tým, čo si chcú zaspomínať na časy minulé a svoju mladosť, ale aj mladým, ktorí sa túžia čo-to dozvedieť a spoznať históriu trampingu, vodáctva,  Bratislavy  a našej najznámejšej rieky Dunaj. Kniha môže byť zaujímavá aj pre mladšie ročníky čitateľov.

Ja osobne sa radím k mladším ročníkom, ale som nesmierne rada, že som siahla po tejto knihe. Dozvedela som sa veľa nových vecí, o ktorých som dodnes netušila. Klobúk dole pred autorom, ktorý si až do dnešných dní pamätá do detailov všetky zažité dobrodružstvá a mená osôb, ktoré ho pri nich podporovali a sprevádzali. Na záver mojej recenzie uvádzam krásne verše o trampingu, ktoré som si veľmi obľúbila. A to najmä kvôli ich nesmiernej výpovednej hodnote.

„Jsme milenci hvězd, tajuplných nocí i slunečních dnu i deštivých snu. Nedbáme bláta ani sněhu a jdeme vyšlapat cesty do přírody, do stanu chad a i osad...“

• Meno autora: Walter Malaschitz
  • Knihu vydalo: Marenčin PT