streda, 24 júl 2013 18:10

Ľubošova finta

Už ste sa dnes usmiali? Už ste vyčerpali svoju povinnú dennú dávku endorfínov? Nie? Tak šup! Pustite sa do čítania Ľubošovej finty od Borisa Filana. Tá vám úsmev zaručene vyčarí!

Kto by to na Borisa povedal. To, že je majster v textovaní piesní je všeobecne známe. Vďaka mu za Sestričku z Kramárov, ktorá „s úsmevom a bez rečí, za pár dní vylieči" :). Ale čo takto próza? Veľmi ma zaujalo už len to, že sa mi dostalo do rúk niečo od Borisa z troška iného súdka. Pravdu povediac, do tejto knihy som sa púšťala s menšou nedôverou. Teraz? Neľutujem!

Ľubošova finta je nápaditou a originálnou zbierkou príbehov, kde Filan píše o zážitkoch zo svojho života. Zachytáva svoje postrehy, spomienky, dojmy. Dočítame sa o jeho cestách "svetom-nesvetom" (a veruže toho má precestovaného!). My mladší sa dozvieme – starší pospomínajú – napríklad na to, ako sa kedysi dávno, keď nebol internet, hral futbal na malé bránky v príbehu s rovnomenným názvom.

Prostredníctvom knihy nás Boris Filan necháva nahliadnuť do jeho života, prezrieť si našimi očami jeho detstvo. Majstrovsky narába s prirovnaniami: „Lejak, že sa po ňom dalo vyliezť do neba“, a svoje názory si nenecháva pre seba. V jednoduchosti je krása a on nám jednoduchosť života podáva naservírovanú spolu s podstatnou dávkou humoru! Nemá absolútne žiadnu potrebu svoje texty komplikovať, začo mu patrí vrelá vďaka.

Pri čítaní tejto knihy som sa takmer každú chvíľu pristihla pri tom, že sa (ak by som bola chlap, povedala by som popod fúzy) usmievam, ba dokonca nahlas smejem.

Boris Filan dokáže naozaj svojsky a vtipne písať priam o všetkom. V jednom z príbehov nachádzajúcich sa v knihe (nájdete ho pod názvom Zbierka), hovorí o svojej zberateľskej kôpke opaľovacích krémov.

„Mojej zbierke opaľovacích krémov kraľuje mlieko s faktorom 100, ktoré mi predpísal kožný lekár... Vybledla mi z neho pokožka na lakťoch. Myslím si, že okrem mňa ho pravidelne používal iba Michael Jackson. Ale onedlho príde chvíľa a ja budem rád, že ho mám. S ním môžem pokojne ísť aj okolo sveta. Lebo ako hovoria Česi, kdo maže, ten jede!“

Kniha Ľubošova finta nielenže pobaví, ale aj čo to naučí. Dokáže dať príklad, ponaučenie či radu na obyčajnej svätojánskej muške: „Aby ste videli svetlo vzácnych ľudí, musíte sa pozerať hlavou, očami, srdcom. Ak dokážete odpúšťať, viete aj žiť. A váš život má zmysel. Tým zmyslom sú životy iných ľudí. Ak ste toho schopní, vyžarujete svetlo. Také svetlo dáva vášmu životu cenu a ostatným smer. To už raz niekto povedal: Buď svetlo!“."

Filan naozaj trefne píše v príbehu s názvom Masakra: „V skutočnosti mám dve zbrane. Jedna je rozprávanie. Druhá sú pesničky. Slová sú guľky, hudba pušný prach. A spevák je pištoľ. Niekedy sú náboje slepé, občas je zbraň iba drevená. Ale ak sa dobre strelí a zasiahne, môže to niekoho zabiť k novému životu.“ A Boris Filan má naozaj ostré náboje! Slovom vás zasiahne a ja verím tomu, že vás jeho muníciou, ako on vraví, „zabije k novému životu“!

• Meno autora: Boris Filan
  • Počet strán: 192
  • Dátum vydania: sobota, 01 január 2005