piatok, 17 jún 2016 21:31

Karel Zeman a jeho kouzelný svět

Československá osobnosť, ktorá sa so svojimi dielami preslávila až na ďalekom východe, osobnosť, ktorá vytvorila krásne a nezabudnuteľné diela plné fantázie i detskej hravosti – geniálny Karel Zeman.

Generácia našich rodičov, ale aj my, deti konca minulého storočia, sme vyrastali na prenádherných rozprávkach a animovano-hraných filmoch Karla Zemana. Boli sme očarení jemnosťou sklenenej princeznej Kolumbíny a jej tátošov, magickými farbami a tajomnými ornamentmi Tisíc a jednej noci či čierno-bielymi „viktoriánskymi“ filmami obľúbených kníh Julesa Verna. Karel Zeman bol unikátny výtvarník, grafik, animátor, bábkar, no predovšetkým filmový režisér, ktorý dostal vtedajšiu československú kinematografiu do celosvetového povedomia. Jeho filmami a rozprávkami boli očarení v Japonsku aj v USA.

Veľmi vkusné grafické riešenie knihy

O čom je kniha

Knihu Karel Zeman a jeho kouzelný svět napísala dcéra Karla Zemana, Ludmila Zemanová, a jeho vnučka Linda Zeman Spaleny. Tieto dve autorky nás v knihe postupne vedú celým životom významného filmového režiséra a rozoberajú jeho najkrajšie diela. Ide o akúsi krátku biografiu a monografiu umeleckej tvorby. Kniha je veľmi vkusne graficky riešená a určite upúta každého čitateľa. Medzi výkladový text o Zemanovom živote sú bohato včlenené fotografie malého Karla a jeho rodičov, spomienok z detstva, pohľadnice ale napríklad aj listy.

„...zde byl zárodek mnohého, co jsem pak rozvinul později u svých celověčerných filmů...“

Pri kapitolách o jeho najzásadnejších filmoch je priložených množstvo záberov, ale aj skíc, návrhov a štúdií, s ktorými Zeman pracoval pri natáčaní. Môžeme tak aspoň trochu nahliadnuť do „zákulisia“ týchto filmových skvostov. Aj cez fragmenty technického scenára môžeme odhaliť elegantnú jednoduchosť a presvedčivosť Zemanových trikov. Až po prezretí tejto knižky si čitateľ a fanúšik dokáže urobiť obraz o neuveriteľnej mravčej práci autora a jeho tímu, o ich nezlomnej trpezlivosti, no najmä o geniálnosti Zemanovej fantázie.

Odhaľte triky slávnych Zemanových filmov

„Na festivalu ten rok byla uvedená filmová premiéra filmu Vynález zkázy. Rodiče nás museli brát všude s sebou, byli jsme ještě děti a neměl nás kdo hlídat.“

Dôležité medzníky

Kniha je rozdelená do niekoľkých kapitol, ktoré chronologicky zachytávajú autorov život a jednotlivo, aj podľa štylizácie, uchopujú jednotlivé Zemanove diela. Kapitola Cesta životem k filmovému umění zachytáva režisérove začiatky a prácu vedúceho reklamného oddelenia, ktorej s venoval ešte pred začatím filmovej kariéry. V nasledujúcej kapitole Objevení filmové loutky autorky popisujú ranné začiatky a prvé dielka, ako napríklad zrod postavičky pana Prokouka. V jednotlivých podkapitolkách sa potom podrobnejšie venujú, okrem filmom s panom Prokoukom, najkrajším dielam z tohto obdobia – Kráľ Lávra, Poklad Ptačího ostrova, Inspirace.

Ďalšou dôležitou kapitolou, ktorú by sme nemali vynechať, je Fantastický svět, kde autorky rovnakým spôsobom (ako aj v iných kapitolách) rozoberajú asi najslávnejší Zemanov film – Cesta do praveku. Takisto rozsiahla a podrobná je napríklad aj kapitola Jules Verne ve filmech Karla Zemana.

Bohaté obrazové prílohy

Scény s trikmi

Autorky okrem biografických faktov o Zemanovi vecne a jasne objasňujú jeho jednotlivé techniky, ktoré používal pri natáčaní. Sú to napríklad známe scény s mamutom z filmu Cesta do pravěku, chôdza po morskom dne z filmu Vynález zkázy či scéna s konskými preskokmi cez roklinu z filmu Baron Prášil.

Zaujímavé čítanie

Kniha vás počas čítania úplne pohltí. Výkladový text sa nesnaží nasilu zaujať a pritiahnuť čitateľovu pozornosť. Ak číta knihu fanúšik Zemanových filmov, získa prehľadné informácie o autorovi aj o jeho tvorbe. Text je prehľadný a stručný, nenudí zbytočnými opismi. Výborným doplnkom sú výroky samotného Karla Zemana alebo krátke popisky k jednotlivým fotografiám alebo návrhom. Nádherné fotografie a Zemanove skice prinútia prezerať jednu dvojstranu aj dvadsať minút. Pre mňa, ako fanúšičku Zemanovej práce, bola kniha veľkým obohatením. Doplnila skladačku mojich otázok o tom, ako tento šikovný človek tvroril, ako využíval svoju fantáziu a ako pristupoval k svojim jednotlivým dielam.

„Tatínek byl ten večer velmi šťastný, a tak nám to naše malé dobrodružství odpustil. Nikdy na ten společný šťastný moment nezapomenu.“

Knihu odporúčam každému, komu sa páči aspoň jeden Zemanov film. Aj keď je isté, že uvidíte jeden a určite budete chcieť vidieť ďalšie. Tento kúsok je zároveň, aj vďaka svojmu vkusnému prevedeniu, krásnym prínosom do knižnice.

• Meno autora: Ludmila Zemanová, Linda Zeman Spaleny
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: CPress