pondelok, 13 jún 2016 18:00

Vráťte mi moju dcéru

Candice Cohenová-Ahninová nebola spisovateľkou. Bola mladou ženou, ktorá sa zaľúbila do saudskoarabského princa, ktorý jej až neskôr ukázal pravú tvár a úkladnosť svojej rodiny. Predovšetkým však bola matkou, ktorej zobrali dieťa, a preto sa rozhodla podeliť so svetom o svoj príbeh...

Knihu napísala v dobrej viere, že na svoje nešťastie upriami pozornosť verejnosti. Predslov knihy napísal novinár Jean-Claude Elfassi, ktorý pomohol autorke celý nápad zrealizovať. Candiceino rozprávanie bolo také obsiahle, že toľko materiálu bolo priveľa len na pár článkov v novinách, a tak Jean trval na tom, aby vydali celú knihu. Vyzdvihol Candiceinho silného a nezlomného ducha a poukázal aj na jej dôverčivú povahu, kvôli ktorej zažila veľa utrpenia.

Kniha je napísaná pútavo a vecne, s mnohými detailami, ktoré nás presvedčia, že autorka všetko skutočne zažila.

„Keď som ho stretla, bola som veľmi mladá, ešte som nemala ani dvadsať rokov. Nebola som ešte celkom dospelá. Ospravedlňuje to moju prílišnú dôverčivosť? Rada by som verila, že áno, aspoň by som sa menej obviňovala. A lepšie by ste pochopili obrovské chyby, ktorých som sa dopustila.”

Candice žila ako mladá v Paríži so svojou rodinou. Obklopená početnými židovskými príbuznými sa naučila to, aká je rodina dôležitá. Študovala za právnickú asistentku a s kamarátkou sa jedného dňa vybrala na prázdniny do Londýna. Tam sa dostala medzi skupinku mladíkov so Saudskej Arábie, s ktorými sa chodili zabávať na párty. Medzi nimi bol aj princ Saddám. Postupne si získal náklonnosť Candice, ktorá prepadla jeho čaru.

Bol to dokonalý gentleman.

Vysvetlil jej, že je reprezentant veľkého saudskoarabského naftárskeho gigantu a cestuje po svete. Na kráľovskom dvore sa však musel ukázať každé dva mesiace, aby dostal svoju štedrú rentu. Candice sa  rozdiely medzi ich náboženstvami a národnými zvyklosťami zdali také veľké, že v ich vzťahu nechcela pokračovať. Saddám jej porozprával, že pochádza z tajnej židovskej vetvy, čo Candice presvedčilo a dala ich vzťahu zelenú. Vídavali sa veľmi často, aj napriek tomu, že Saddám stále niekam cestoval. Keď Candice otehotnela, situácia už nebola taká ružová. Candice zistila, že nielen Saddám, ale aj jeho rodina má násilnícke sklony, jeho sestra je často pod vplyvom drog a jeho matka má záchvaty žiarlivosti. Ich dcéra Haya ich možno dala opäť na chvíľu dohromady, ale Candiceine pokusy o kompletnú rodinu viackrát zlyhali a ich život sa začal nenávratne rútiť do záhuby.

„Cítila som sa mizerne. Natoľko mizerne, že moje okolie si všimlo, že to medzi nami, napriek nášmu nádhernému dieťatku, veľmi neklape. Už predtým sa všetci čudovali, prečo Saddám nebol pri mne počas tehotenstva. Už sme nevyzerali ako mladý, šialene zamilovaný párik, ale skôr ako dve osoby, ktoré trávia čas hrou na mačku a myš.”

Boj s kráľovskou rodinou je však pre krajinu, ktorá so Saudskou Arábiou nemá žiadnu bilaterálnu dohodu, ťažký.

Vráťte mi moju dcéru je príbeh vyrozprávaný s neobvyklou autenticitou. Autorka sa musela odosobniť od svojho žiaľu, snažila sa načrtnúť vzťah so Saddámom taký, aký bol na začiatku, teda nádherný. Pri podobných príbehoch ľudia len krútia hlavami nad dôverčivosťou a naivitou žien, ktoré sa dajú zlákať mužmi z iných krajín, kde majú iné zvyklosti a iný vzťah k ženám. Candice však na mnohých miestach poznamenáva, že ju budú ľudia práve za naivnú považovať a priznáva, že si podobné výčitky sama sebe adresovala už veľakrát.

Nedá sa jej však uprieť, že aj napriek svojej naivite verila vždy len v zachovanie rodiny a chcela len to najlepšie pre svoju dcéru, ktorá túžila stretávať aj svojho otca. Keď kráľovská rodina uväznila ju a jej dcéru, preukázala nezlomnosť ducha a nezľakla sa, aj keď jej išlo o život. V knihe opisuje, ako s ňou na konci zaobchádzali a v mnohých prípadoch sa to dá nazvať aj mučením. Ona to aj napriek tomu všetko pretrpela, aby mohla byť v blízkosti dcéry. Keď jej však už išlo skutočne o život, rozhodla sa opustiť Saudskú Arábiu a bojovať vo Francúzsku.

Vráťte mi moju dcéru je ten typ knihy, ktorú nepustíte z ruky, až kým ju neprečítate, pretože chcete poznať rozuzlenie. Dychtíme po poznaní pravdy a po tom, prečo nie je nastolená spravodlivosť. Stále existujú ľudia, ktorí sa snažia o to, aby sa Haya dostala konečne domov a mohla viac spoznať svoju matku – hrdinku. Podarí sa jej opäť uvidieť Paríž a svoju francúzsku rodinu?

• Meno autora: Candice Cohen-Ahnine
  • Národnosť: francúzska
  • Počet strán: 256