streda, 08 jún 2016 19:35

55 minút medzi životom a smrťou

Sloboda. Pre niektorých je len veľmi ťažké uvedomiť si váhu tohto slova. Keď ste však ochotní riskovať život nielen svoj, ale aj svojej rodiny, sloboda začína nadobúdať reálne črty.

Emócie, túžba, kreativita a sny sa predierajú každou stránkou knihy Jozefa Kollára 55 minút medzi životom a smrťou. V dnešnom relatívne slobodnom svete si môžeme, najmä mladšia generácia, len ťažko predstaviť, čo znamenala sloboda pre tých, ktorí ju nemali. Možnosť slobodne vycestovať, vrátiť sa do bezpečia, na miesto, ktoré môžeme nazvať domovom. O tom v minulosti mnohí iba snívali. Tajné plány, pot stekajúci po chrbte pri každom stretnutí s predstaviteľmi zákona, slzy v kútiku očí a malá dušička. Na konci toho všetkého stála nádej. Nádej na slobodný život. A preto sa nemôžeme čudovať, že sa mnohí rozhodli pre útek. Lebo to, bohužiaľ, bolo jediné logické riešenie v už menej logickej dobe. S útekmi na slobodu sa spájajú mnohé zvučné mená, no i mená obyčajných ľudí.

Na konci stála nádej. Nádej na slobodný život.

„Svojimi invenčnými útekmi, keďže legálne sa cez železnú oponu do slobodného sveta nemohli dostať, sa navždy zapísali do histórie ako nepokorení.“

Meno Robert Hutyra vám môže byť povedomé hneď z dvoch dôvodov. Buď ho máte zafixovaného ako skvelého cyklistu, ktorý víťazil, kade chodil, alebo je vám známy pre svoj odvážny útek za slobodou. Nech už je to akokoľvek, navždy sa zapísal do histórie ako človek, ktorý pokoril železnú oponu. Od slobody, rovnako ako od rizika smrti, ho delilo presne 55 minút. Tie strávil spolu so svojou rodinou v balóne, ktorý zostrojil s manželkou. Vo všetkej tajnosti a vo všetkej nelegálnosti! Patril medzi tých šťastnejších, a tak sa to jemu a jeho rodine podarilo.

Kniha je ukážkou ľudskej vôle, vytrvalosti a neuhasínajúcej túžby po slobode. Je to naše základné právo, ktoré bolo ľuďom dlhé roky odopierané. A tak sa nemôžeme ani čudovať, koľkí by v tej dobe aspoň za vidinu slobody riskovali životy seba a svojich rodín. Príbehy, často nekončiace šťastne, vás chytia za srdce a nenechajú vás chladnými. Donútia vás prehodnotiť svoj život a pohľad na slobodu. Veď si len skúste predstaviť, že by váš život bol pod neustálym drobnohľadom.

ukážka ľudskej vôle, vytrvalosti a neuhasínajúcej túžby

„Vládnuci režim sa cítil taký sebaistý, že ponúkal svoje verzie aj o snoch a morálke. Pýcha bola taká veľká, že v agitačných heslách rozkazovali dažďu a vetru. Rástla a opila svojich ideológov do bezvedomia. Až prerastali cez hlavu samým sebe a nevmestili sa už do žiadnej kože.“

55 minút medzi životom a smrťou – odvážne úteky cez železnú oponu  je knihou plnou nádeje a zúfalstva. Túžby poháňajúcej ľudí, bez rozdielu pohlavia, veku či spoločenského postavenia. Tí, ktorí chceli prejsť za hranicu deliacu ich od slobodného života, najskôr museli zájsť za hranice vlastnej kreativity. Tá však mnohokrát išla proti ľudskému rozumu.

Kniha chronologicky zobrazuje šťastné i menej vydarené, či dokonca tragické pokusy o útek. Roky plánovania, zostrojovania, príprav. Buď budete slobodní alebo uväznení či mŕtvi. Vzduchom, po dne rieky, cez plot, popod plot, dovolenka, z ktorej sa už nevrátite či vydlabaný konár stromu alebo skafander zostrojený z hrnca. Možnosti boli obmedzené, no ľudská túžba bola bezhraničná.

„Veliteľ roty vyhlásil poplach a nariadil streľbu na plávajúceho. Ešte v ten deň telo vytiahli z rieky. Zistili, že ide o jedenásťročného chlapca Jožka Galusa, žiaka 5. ročníka základnej školy v Bratislave. Pohraničníci na neho vystrelili 37 nábojov zo samopalov, 13 nábojov z pušiek a 120 nábojov z ľahkého guľometu.“

vzduchom, po dne rieky, cez plot, v skafandri či v konári stromu

Ak si kladiete otázku, ktorú si kladú všetci – prečo!?, tak na tú vám kniha neodpovie. Veď kto by aj mohol. Človek proti človeku. Kniha je doplnená o autentické fotografie, ktoré obohacujú pestrú skladačku príbehov ľudí, ktorým sa to podarilo, no i tých, ktorí také šťastie nemali. Lebo takmer vo všetkých prípadoch vyhrávalo šťastie nad rozumom, i keď boli úteky dopredu vopred precízne naplánované.

Určite po knihe siahnite, ak sa radi vŕtate v nie tak dávnej minulosti. Fakty, o ktorých sa dozviete, možno zmenia váš pohľad na svet, možno vás utvrdia v tom, čo ste už dávno vedeli, no určite vás kniha nejakým spôsobom zasiahne. Lebo tu nejde o fikciu napísanú perom autora, tu ide o ľudské príbehy, ktoré napísal sám život.

• Meno autora: Jozef Kollár
  • Knihu vydalo: Forza Music
  • Počet strán: 178