pondelok, 30 máj 2016 10:36

Nepozvaní

Utečenci. Opustili svoje domovy, aby sa mali lepšie. No na to, aby sa dočkali krajšej budúcnosti, musia prežiť súčasnosť. Skutočné príbehy tých, o ktorých si myslíme, že vieme veľa. Bohužiaľ, nevieme.

Azda momentálne nie je viac diskutovaná téma ako problematika utečencov. Každý o nich veľa rozpráva, každý má iný názor. Málokto však naozaj dobre vie, ako to s nimi v skutočnosti je. Prečo sa teda nepokúsiť nahliadnuť hlbšie do ich príbehov a dozvedieť sa niečo viac? Autorka Andrea Virk sa s nimi rozprávala a ponúkla čitateľom také výpovede, aké sama dostala.

„Takže už mi je nad slnko jasné, prečo je dnes Viťa taký vytočený. Mať v aute mŕtvolu bez dokladov, to končí každá sranda. A od tejto chvíle sú mi jasné aj ostatné veci. Tohto maníka absolútne nezaujímame. Sme pre neho menej ako psy na predaj. Za tie by možno utŕžil viac a bez rizika. A bez ťažkostí.“

boli nútení opustiť svoju krajinu a vydať sa na cestu za lepším životom

Vcelku útla knižka Nepozvaní v sebe schováva viacero príbehov ľudí, ktorí boli nútení opustiť svoju krajinu a vydať sa na cestu za lepším životom. Spoznáte tak napríklad muža, ktorému hrozilo nemilosrdné väzenie, pretože bránil svojho brata pred útočníkmi. Ženu, ktorá sa cíti a správa ako muž, čo okolie nedokázalo pochopiť. Či viacdetnú rodinu, ktorá oplývala bohatstvom, no kvôli vojne prišla o všetko a cestou preč aj o syna. Každý jeden príbeh čitateľom predstaví inú situáciu. Veď aj utečenecká problematika by sa mala riešiť od prípadu k prípadu a nie hádzať všetkých do jedného vreca.

„Vraj máte v škôlke kurz plávania. Pochopte, nemôžem ich tam prihlásiť. Viem, že by to nezvládli. Strach z toho, že sa utopia v nich zanechal hlboké stopy. Rovnako sa desia búrky, keď hrmí, pripomína im to zrejme výbuchy...“

cesta plná nástrah, nebezpečenstva, na ktorej koniec sa vôbec, ale vôbec nemusia dostať

Viete, odkiaľ berú toľké peniaze na dlhú a náročnú cestu? Nuž, predajú všetko, čo majú a to aj pod cenu, alebo ich založia bohatší rodinní príslušníci. So sebou si vezmú len to najdôležitejšie a prevádzačom zaplatia horibilnú sumu. A za čo? Za absolútne neľudskú cestu plnú nástrah, nebezpečenstva, na ktorej koniec sa vôbec, ale vôbec nemusia dostať. Pýtate sa, či sa im to takto oplatí? Kvôli vidine lepšieho a bezpečnejšieho života sa, zdá sa, dá obetovať všetko.

„Prázdnota. Šialená bolesť. Do Grécka sme prišli preto, aby sme pochovali svojho syna. V cudzej krajine, jeho hrob zrejme nikdy nenavštívim. Radšej sme mali zostať doma a mala som nejakým jedom otráviť seba i všetky svoje deti... Možno by to bolo lepšie, ako toto... Žiaden rodič by totiž nemal prežiť vlastné dieťa.“

Je pravdou, že nie všetky skutočné príbehy stoja za prečítanie. To však rozhodne nie je prípad knihy Nepozvaní. Môžete byť akokoľvek necitlivou osobou, no výpovede týchto ľudí vás nenechajú chladnými. Ešte dlho po prečítaní poslednej strany budete nútení nad nimi rozmýšľať. Pohltí vás uvažovanie nad tým, ako rozdielne vnímame slobodný život my a oni. Ako sú niektoré veci úplne zbytočné a ako si nevážime to, čo máme. A v prvom rade, uvedomíte si, že takú situáciu, v ktorej sa ocitli oni, si ani len neviete predstaviť, nieto ešte prežiť ju.

A takto silná kniha si zaslúži aj silnú čitateľskú základňu.

Nekonečne schvaľujem autorkin výber tak aktuálnej témy, ktorá sa navyše dotýka nás všetkých. Vďaka netradičnému spracovaniu v podobe prehovorov opýtaných osôb ich výpovede nestratili vôbec nič na autentickosti. Práve naopak. Keďže ich neupravila do uhladených viet a ľuďom nevložila do úst slová, ktoré nepovedali, dodala tomu punc pravdivosti a neuveriteľne uveriteľnej skutočnosti. Je to silná kniha. A takto silná kniha si zaslúži aj silnú čitateľskú základňu.

Titul Nepozvaní by sa mal dostať do rúk každému. Nielen tým, ktorí sa usilujú dozvedieť sa čosi viac o utečeneckej problematike. Jednoducho, všetci občas potrebujú spoznať život aj tých druhých. Tých, s ktorými sa síce bežne nerozprávame, no rozprávame o nich.

• Meno autora: Andrea Virk
  • Knihu vydalo: Evitapress
  • Počet strán: 208