štvrtok, 19 máj 2016 15:08

Abych přežila: můj útěk ze Severní Koreje

Príbeh Yeonmi Park je výnimočný, a napriek tomu nie je jediný svojho druhu. Yeonmi sa ako jednej z mála podarilo nepodľahnúť svojmu osudu a dokázala poodhaliť rúško tajomstva, ktoré sa vznáša nad Severnou Kóreou.

Keď som začala čítať Abych přežila vedela som, že to nebude ľahké. Predsa len pod pojmom Severná Kórea si nikto nemôže predstaviť nič povznášajúce. Príbeh pôsobil o to silnejšie, že mladá Yeonmi je mojou rovesníčkou. No zatiaľ, čo mne stačilo poprosiť, keď som bola hladná a mama mi podala niečo z vždy plnej chladničky, Yeonmi so sestrou chytala vážky a čakala na mamu, ktorá sa niekedy z práce v meste nevracala aj mesiac.

Osobne nie som veľký fanúšik biografií, ale tento príbeh vo mne ešte dlho ostane.

Kým ja som sa chystala na strednú školu, Yeonmi riskovala útek zo Severnej Kórei a stala sa obeťou obchodu s bielym mäsom. Keď ja som otvárala novú kapitolu vo svojom živote, Yeonmi nezaostávala pozadu. Na rozdiel od mojej maturity a skúšok na vysokú školu, Yeonmi utekala cez púšť, vyhýbajúc sa hliadkam, za vytúženou slobodou. Po všetkých útrapách sa jej podarilo dostať do Južnej Kórei. No skutočne to znamenalo voľnosť?

„Poté, co jsem uprchla ze Severní Koreje, jsem s překvapení zjistila, že pestré květy a zelené jarní výhonky jsou v jiných částech světa symbolem života a obrody. V Severní Koreji je jaro časem smrti.“

Príbeh vyznieva priam neuveriteľne a pripisovali by ste to fikcii, keby vo vás niekde nedriemal pocit, že všetko je to podľa skutočnosti. Keď Orwell písal 1984 ani len nepomyslel, do akej dokonalosti dovedie vymývanie mozgov Kimovská dynastia v Kórei.

Keď Orwell písal 1984 ani len nepomyslel, do akej dokonalosti dovedie vymývanie mozgov Kimovská dynastia v Kórei.

22-ročná Yeonmi momentálne žije v New Yorku, študovala na jednej z najlepších vysokých škôl v Južnej Kórei a je rešpektovanou bojovníčkou za ľudské práva. No z príbehu, ktorý predchádzal tomuto obrovskému úspechu, tuhne krv v žilách. Napriek tomu sa Yeonmi podarilo vo svojej biografii zachytiť aj svetlé momenty, tak vzácne v prostredí, v ktorom vyrastala. Mladá žena vás neprosí o súcit, rozpráva svoj príbeh s nadhľadom a pokorou, a čuduj sa svete, na svoje detstvo spomína v dobrom. Spomienky na to, ako pašovali rôzne videokazety a potajomky pozerali Titanic, sú skôr úsmevné. No počas Yeonminho dospievania sa situácia nielen v krajine, ale aj v jej rodine stáva komplikovanejšou. Jej otca zatvoria do pracovného tábora pre pašeráctvo, a tak celá starostlivosť ostáva na Yeonminej mame. Zohnať prácu v štáte, kde aj na vstup do hlavného mesta potrebujete špeciálne povolenie, je náročné aj bez faktu, že váš príbuzný je obvinený z podvratnej činnosti proti strane. Nakoniec sa rozhodnú nelegálne prekročiť hranice.

„Když jsem utíkala ze Severní Koreje, nesnila jsem o svobodě. Ani jsem nevěděla, co to znamená, být svobodná. Věděla jsem jen tolik, že kdybychom tam s rodinou zůstali, pravděpodobně bychom zemřeli – hladem, na nemoci, kvůli nelidským podmínkám ve vězeňském pracovním táboře."

Človek by si pomyslel, že keď sa podarilo Yeonmi utiecť, všetko už bude v poriadku. Teraz sa predsa ocitla v slobodnom svete a nie v krajine, kde vodca je zároveň aj vaším bohom. Opak je však pravdou, honba za slobodou v demokratickom svete je ešte hrôzostrašnejšia ako život v jednej z najtvrdších diktatúr sveta. Vzťahy medzi Čínou a Južnou Kóreou nie sú práve najružovejšie, nikde sa však nedozvieme, ako sa to v skutočnosti dotýka obyvateľov. Yeonmi prináša náhľad na to, aké to je byť imigrantom v spoločnosti, ktorá vás zaškatuľkuje ešte predtým než otvoríte ústa a o tom, že dôstojný život získajú len tí najodolnejší.

Honba za slobodou v demokratickom svete je ešte hrôzostrašnejšia ako život v jednej z najtvrdších diktatúr sveta.

„Rychle jsem se otočila, abych se ještě na okamžik podívala na zemi, kde jsem se narodila. Dodávka elektřiny byla jako obvykle přerušena a vidět byl jen černý obzor bez známky života."

Napriek tomu, že kniha určite nepojednáva o ľahkých témach, je písaná pútavo a číta sa veľmi rýchlo. Je rozdelená do troch častí: v prvej opisuje svoje detstvo v Severnej Kórei, v druhej útek a pobyt v Číne, a nakoniec cestu do vytúženej Južnej Kórei. Yeonmi Park sa podarilo vyrozprávať svoj príbeh zaujímavo bez zbytočných emócií a v rámci možností objektívne. Je vidieť, že sa naučila skrývať svoje emócie za masku a k veciam pristupovať s humorom.

Žiadna recenzia však tejto knihe nespraví zadosťučinenie. Niečí život, a najmä tak plný náročných skúšok, sa ťažko hodnotí. Abych přežila vás prinúti sa zamyslieť nad veľa vecami, ktoré západná spoločnosť berie za samozrejmosť a váš život postaví do novej perspektívy.

Je to kniha, ktorú by si mal prečítať určite každý, je to totiž vynikajúci prostriedok na otvorenie očí. Je to výborný motivačný príbeh o pozoruhodnej mladej žene, ktorá vás naučí nikdy sa nevzdávať aj v na prvý pohľad bezvýchodiskových situáciách. Osobne nie som veľký fanúšik biografií, ale tento príbeh vo mne ešte dlho ostane.

• Meno autora: Yeonmi Park
  • Národnosť: severokórejská
  • Knihu vydalo: Argo