sobota, 14 máj 2016 16:33

Medzi dvoma svetmi

Dnes je výhodou, ak dieťa vyrastá v bilingválnej rodine a okrem slovenčiny sa plynule naučí rozprávať napríklad anglicky, nemecky či francúzsky. Pred niekoľkými desiatkami rokov to však nebola žiadna výhra.

Miloš Ruppeldt pochádzal zo slávnej staromartinskej hlavajovsko-ruppeldtovskej rodiny. V knihe Medzi dvoma svetmi vyrozprával svoj životný príbeh. Nie náhodou si zvolil vybraný názov. On sám bol mužom dvoch svetov. Narodil sa v roku 1953 a bol Slovákom po otcovi a Angličanom po mame. To, čo je dnes plusom, však bolo vtedy, najmä kvôli politickej moci, väčšmi príťažou ako čímkoľvek iným.

Bol mužom dvoch svetov...

„Babka bola slávna prekladateľka Hana Ruppeldtová, rodená Šimko Klanica. Prekladala z ruštiny i nemčiny, občas aj z francúzštiny a okrem iného preložila aj prvé vydania Winnetoua (vtedy pod názvom Vinnetou).“

Od začiatku vpadnete do fascinujúceho sveta. Miloš Ruppeldt nepochádzal z biednych pomerov, skôr naopak. Spoločnosť, s ktorou sa jeho rodičia stýkali, patrila k tej vyššej vrstve, mali kontakty na politikov, umelcov, predstaviteľov zásadných myšlienok a smerovaní. Plynule budete prechádzať z domácnosti Ruppeldtovcov napríklad do domácnosti Júliusa Satinského ale aj do rodiny vtedajšieho prezidenta Gustáva Husáka. Človeku sa až nechce veriť, ku koľkým známym ľuďom, ktorých väčšina z nás pozná z učebníc, kníh a médií, mal blízko!

Od začiatku vpadnete do fascinujúceho sveta.

Miloš Ruppeldt (vďaka dedeniu mena v rodine už tretí v poradí) rozpráva paralelne príbehy životov Jean a Ruppeldta – ako on sám svojich rodičov nazýva – až do doby, kým sa nestretli. Teda životné príbehy mamy a otca. Ona pochádzala zo vznešenej viktoriánskej rodiny, kde slovo komunista bolo nadávkou. On spolupracoval s Jánom Masarykom a Vladimírom Clementisom a stál pri formovaní povojnového smerovania nášho štátu. Čiže komunistického smerovania... Jean však, ani nie napriek rodine, ale práve kvôli nej, myšlienky komunizmu oslovovali. Ono, na papieri mnohé teórie vyzerajú dobre...

„Aj Clementis mal k niektorým komunistickým praktikám výhrady a vôbec sa neostýchal kritizovať aj samého Stalina. Miloš Ruppeldt to cítil rovnako. K istým pochybnostiam o ideách komunizmu ho viedla výchova z domu, mama, tradície... No keď analyzoval, čím všetkým v živote prešiel, predsa len v jeho myslení vyhrávali červení.“

Rodina Ruppledtovcov, to boli jazykovo nadaní ľudia, rozhľadení, sčítaní, inteligentní. Prekladateľstvo bolo najčastejšou rodinnou profesiou. Autorov otec pôsobil v novej vláde štátu na poste tajomníka ministerstva zahraničných vecí. Dielo však nie je len o politike, hoci osud otca Miloša politici sformovali výraznejšie, ako si sám myslel, ale je aj o vzťahoch. O priateľstvách i láskach. Náhoda spôsobila, že Miloš Ruppeldt (druhý) odišiel pracovať na československé veľvyslanectvo do Indie, kde stretol osudovú ženu. Svoju budúcu manželku, Jean Saddlerovú. A Jean sa z lásky k manželovi rozhodla nasledovať ho na Slovensko.

„Leto 1951 kulminovalo. Udalostí, ktorým Jean nerozumela, pribúdalo. Pripisovala to tomu, že žije v cudzej krajine, ale nechápala, ako môže politika takto zasahovať do absolútneho súkromia rodín, ako môže politik rozhodovať dokonca o živote človeka...“

Ruppledtovci boli jazykovo nadaní ľudia, rozhľadení, sčítaní, inteligentní.

Je nepochybné, že autor má veľmi pútavý rodinný pôvod a históriu. V genealógii jeho rodiny by sme našli niekoľko zaujímavých osobností, mnohé z nich spomína v knihe i on sám. On ani nemohol mať obyčajný život, keď pochádzal z takých pomerov, z akých pochádzal. Keďže sa jeho rodičia, starí rodičia a ďalšie široko rozvetvené príbuzenstvo stýkalo s vtedajšou elitou. Českou, slovenskou, zahraničnou. Preto je jeho osobná výpoveď o tom, aké to bolo, pochádzať v tvrdom komunistickom režime z národnostne zmiešaného slovensko-anglického manželstva, zaujímavým čítaním.

Autor na svoje zápisky zvolil veľmi voľný rozprávačský štýl, ktorý ma v úvode trochu miatol. Potom som si zvykla. Nevediac, čo mám od knihy očakávať, bola som pripravená na závažné podanie histórie našej krajiny z povojnového a neskoršieho obdobia. Kniha mi však ponúkla skôr pohľad do duše mladého chlapca, ktorého síce výrazným spôsobom dejiny ovplyvnili, no keď máte štyri, deväť alebo štrnásť rokov, až tak sa vás to netýka. Medzi dvoma svetmi je zaujímavé čítanie. Určite najmä pre tých, ktorým sú spomínané mená (a že je ich dosť, o tom nepochybujte!) blízke. Obohatí však každého čitateľa, ktorého zaujímajú slovenské osobnosti i história našej krajiny. Podaná síce súkromnou optikou, no stále je to história.

• Meno autora: Miloš Ruppeldt
  • Počet strán: 301
Čítané 567 krát