sobota, 26 marec 2016 20:26

Ak peniaze, tak veľa

Peniaze sú v životoch, ktoré žijeme, nevyhnutné. Idea spoločnosti, v ktorej by to išlo aj bez nich, je veľmi pekná, avšak momentálne viac utopistická ako realistická. Aj keď fungovanie na báze výmeny sa občas niekde ujme, nebýva to vo veľkom. Ak už musíme fungovať s peniazmi, majme ich aspoň veľa, no nie?

V našich končinách málo známy maďarský autor Csaplár Vilmos ponúka v knihe Ak peniaze, tak veľa skutočný príbeh maďarského milionára, aj keď jeho meno neprezrádza. Vojtov životný príbeh začína strastiplne, v chudobe a biede rozvedenej rodiny. Rodičia s ním síce mali tie najlepšie úmysly, no hospodárenie s financiami im veľmi nešlo, preto častejšie nemali, ako mali. Centrom rodiny a udržiavateľom akéhosi rodinného krbu bol otec a keď zomrel, Vojtovi bolo lepšie v detskom domove ako pri mame. Sám to tak vnímal, pretože vzťah s matkou mal značne komplikovaný.

Skutočný príbeh maďarského milionára, ktorý ostáva bezmenný...

„Zmocnili sa ma túžby prostého človiečika, mať tak milión! Už ako dieťa, ale aj neskôr, ako dospievajúci chlapec a dospelý muž, nespočetne veľa ráz som premýšľal o tom, koľko peňazí by som potreboval na to, aby som bol dokonale šťastný. Keby som tak v športke vyhral milión!“

Ako každé dieťa mal Vojto svoje sny. Predovšetkým chcel byť hercom a potom – už nikdy nechcel žiť v chudobe. Jeho život bol ako sínusoida, raz bol hore a darilo sa mu, následne upadol zasa kdesi pod slušnú životnú úroveň. Na hereckú kariéru mal našliapnuté, a nielen tak hocikde, ale priamo v Národnom divadle v Budapešti. Prvýkrát mu to prekazila povinná dvojročná vojenská služba, druhýkrát si to spôsobil sám. Bol drzý a nedisciplinovaný, a tak ho odtiaľ vyhodili. Dá sa povedať, že práve to bol dlho jeho životný údel. Vyhadzov. Padák. Odkiaľkoľvek.

To bol dlho jeho životný údel – vyhadzov, padák. Odkiaľkoľvek.

Keď Vojtovi nevyšla kariéra herca, objavil v sebe lásku ku gastronómii. Nemal žiadne skúsenosti, ale začal tak, ako to býva najčastejšie – ako študent si tak počas prázdnin privyrábal. Tam zistil, že ho toto umenie priťahuje. Neskôr boli všetky jeho zamestnania práve v tejto sfére, pracoval ako umývač riadu, čašník, kuchár, pomocný personál, barman, prešiel si všetkými pozíciami. Pri čítaní objavíte také tajomstvá reštauračného sveta, o akých ste doteraz netušili. Ale pozor, nejde o nič pozitívne. Ide totiž o okrádanie zákazníkov. Týkalo sa to kuchyne aj obsluhy. Práve na tom budoval svoj základ pre neskorší majetok. Okrádal každého a všetkých – a každý všade okrádal jeho.

„Ľudí som zaškatuľkoval do dvoch kategórií. Jedni si vedia zarobiť, druhí nie. Niektorí to dokážu. Hocakým spôsobom. Nepovažoval som to za nečestné. Veď to nie je ani lúpež, ani vlámačka. Schvaľoval som chytráčenie, lebo som zistil, že momentálne nemám nijakú inú možnosť.“

Vojto časom svoj sen o bohatstve konkretizoval. Vedel, že zbohatne na poskytovaní pohostinských služieb. Bolo to čudné – na jednej strane kradol, ako len mohol, na strane druhej mal vynikajúce nápady, ako čo zlepšiť a pozdvihnúť, ako zvýšiť kvalitu a dosiahnuť spokojnosť zákazníkov. Čítalo sa to preto rozporuplne. Jeho príbeh sa odvíjal v socialistickom Maďarsku, kde bolo podnikanie obmedzené zákonmi, no on sa i napriek tomu, postupnými krokmi a cieľavedomou prácou, vypracoval z ničoho na milionára.

Okrádal každého a všetkých – a každý všade okrádal jeho.

Knižka Ak peniaze, tak veľa je neskutočne hutná. Prežijete toho s Vojtom veľmi veľa, je neskutočné, čím všetkým si prešiel. Okrem iného aj emigráciou, manželstvom, väzením, ďalším manželstvom, ibaže všetko sa deje tak nejako inak, než sme zvyknutí v súčasných knihách. Autor vás na nič z toho nepripravuje, nenaťahuje dej, aby potom ovalil čitateľa nejakou drámou. On len rozpráva a rozpráva, veci sa jednoducho dejú, a to bez prípravy. Nečítate, žijete. Ešte aj vizuálne pôsobí kniha inak. Malé písmenká, veľa riadkov, malé okraje na stranách, akoby potreboval na čo najmenšej ploche vypovedať toho čo najviac.

„Neviem sa zbaviť existenčnej neistoty a utkvelej myšlienky, že musím, nutne musím zarobiť fúru peňazí, a to hneď, lebo neviem, čím nás tento režim znova prekvapí, čo bude o tri roky neskôr.“

Nie je to typická motivačná kniha, akých sú dnes stovky. Csaplár Vilmos neponúka nijaký návod na to, ako sa stať milionárom. On len rozpráva príbeh o človeku, ktorý sa ním v socialistickom štáte stal. Nerobí ho lepším ako bol. A že kradol? Nuž, kedysi sa práve v tej ére hovorilo „kto nekradne, okráda rodinu“. Že je to proti môjmu presvedčeniu, je iná vec, kniha ma však istým spôsobom fascinovala. Končí však zvláštne, akoby v polovici rozhovoru, akoby ho niekto uťal...

• Meno autora: Csaplár Vilmos
  • Národnosť: maďarská
  • Knihu vydalo: Gemini