štvrtok, 03 marec 2016 17:40

Kukura

Niekedy poznáme mená, poznáme ich nositeľov, ale vlastne o nich nič nevieme. O ich tvorbe, pôsobení, schopnostiach. Jedno z takých mien je pre mňa aj Juraj Kukura, o ktorom viem akurát toľko, že je herec a videla som ho asi v jednom filme. Kto to vlastne je?

Autor knihy, Martin Čičvák, je o generáciu mladší ako Juraj Kukura, je režisérom a dramatikom. Spoznali sa pri práci a vďaka práci, a on svoju knihu o výraznom slovenskom hercovi našťastie nezačína suchým výpočtom kedy a kde sa komu Juraj Kukura narodil. Okamžite sa ocitáme v Hamburgu, v rozľahlom byte, kde počas noci Kukura, ako taký strážca spánku manželky a syna, rieši svoje vnútorné dilemy, na ktoré denné svetlo nestačí.

„Cítili sa spolu príliš dobre na to, aby zodpovedne pokračovali v spánku, keď sa uprostred noci začali spolu smiať.“

Chcel robiť oba druhy herectva, divadelné i filmové

Rozprávanie nepostupuje chronologicky, no rozprávačom je zväčša samotný Kukura. Každá kapitola mohla čitateľa zaviesť kamkoľvek na jeho časovej osi života. Nikdy neviete, kde sa práve ocitnete a práve preto je samotné čítanie pútavé. A istým spôsobom plynulé. A chvíľami vtipné. Ako napríklad spomienka na to, ako mal raz v ruke výherný tiket. Nebolo možné, aby mu ho preplatili hneď, mal ísť na centrálu, tá však v ten deň už otvorené nemala, nasledoval víkend a pár dní nakrúcania a on celý ten čas, kým si tiket mohol dať preplatiť, žil vystresovaný v napätí, nevediac, či náhodou nie je milionár. Napokon vyhral sumu 1954 mariek...

Juraj Kukura bol rovnako televíznym, ako aj divadelným hercom. Oba svety tej doby mu dávali najavo opovrhnutie, pretože nepatril jedine k nim. On však chcel robiť oba druhy herectva. Mal šťastie, alebo nešťastie, záleží od uhla pohľadu, že sa už v dobe socializmu dostal k nakrúcaniu pre západný svet. Práve táto možnosť, ktorú mu mnohí závideli, sa mu vlastne stala osudnou. Socialistický štát ho pustil na ročný kontrakt do západného Nemecka. Avšak po určitej dobe dostal od toho istého socialistického štátu rozhodnutie na 3 roky väzby za to, že nepovolene prekročil hranice štátu... V roku 1984 sa tak z neho stal nedobrovoľný emigrant.

Ocitol sa vykorenený vo svete – domov nesmel, v Nemecku bol stále cudzincom.

V knihe s názvom Kukura sa o Kukurovi dozvie čitateľ mnohé. Ako sa vôbec dostal k filmu. Prežijete s ním jeho lásky, k Zore Kolínskej a predovšetkým k jeho neskoršej manželke, Tatiane Longauerovej rodenej Hermanovej. Zakúsite si skúšanie rolí do filmov i na divadelné scény. Dozviete sa o skúšaní so známymi režisérmi, napríklad s Petrom Zadekom. Ale to, čo v knihe dominuje predovšetkým, je hlboká osamelosť človeka. Žil v napätí a strese. Bol slávny a úspešný, málokto však bol jeho priateľom. Ocitol sa vo svete vykorenený – domov nesmel, v Nemecku bol stále cudzincom. Jeho kolegovia boli tak akurát jeho rivalmi, len zriedka aj priateľmi. Slovenskí kolegovia mu nedokázali odpustiť úspech, nemeckí to, že ich oberal o role.

„Aj napriek tomu, že v osemdesiatich percentách vlastne nikdy nerozumel tomu, čo sa od neho chce, vždy to dokázal podať alebo povedať tak, že mu rozumeli v hľadisku všetci do posledného miesta.“

Juraj Kukura je však sebavedomý muž. Dnes už áno, hoci aj on tápal v neistote. Prežil život bohatý na udalosti, popasoval sa s mnohými výzvami a rozhodne nepatrí k tým, ktorí by sa vzdávali. Jediné, čo mi v knihe prekážalo, bolo to, že bol vykreslený až príliš v pozitívnom svetle. Všetci kolegovia ho nenávideli, každý režisér s ním robil iba raz a nikdy viac, jeho precíznosť mu vyrábala nepriateľov... z tohto som mala značne zmiešané pocity. Chýbala tomu pokora. Ale ktovie, človek pred sedemdesiatkou už asi nič také nepotrebuje. Vie, čo prežil, čím si prešiel, pokora mladosti je dávno preč.

... bol vykreslený až príliš v pozitívnom svetle...

Kniha je zaujímavým náhľadom na dobu nedávnej minulosti, na fungovanie filmového a divadelného sveta, hoci ako sto percentnú bernú mincu to nik nemôže brať. Ak vás však zaujíma film a divadlo a trochu sa v nich vyznáte, kniha Martina Čičváka Kukura môže byť pre vás zaujímavým čítaním. Obohateným o množstvo fotografií z nakrúcania filmov či účinkovania v divadlách. Jej súčasťou je aj doktorandská práca – divadelná hra Martina Čičváka nazvaná rovnako ako táto kniha. Kukura.

„,Viete, Martin,´ povedal mi po niekoľkých týždňoch Juraj, ,neúspech patrí k životu. Myslím tým, že aj totálny prepadák patrí k životu. Musí sa stať, človek naň má právo, je to dokonca jeho povinnosť, dotiahnuť vec do konca, aj keď už tuší, že skončí katastrofou.´“

• Meno autora: Martin Čičvák
  • Knihu vydalo: Dixit
  • Počet strán: 368