sobota, 30 január 2016 18:03

Mrs. Poe

Vždy ma zaujímalo dianie v pozadí. A predovšetkým ľudia stojaci za týmto dianím. Šedá eminencia. V prípade slávnych mužov sú to ich ženy, matky, milenky.

Často je možné práve cez ženy, stojace za slávnymi mužmi, pochopiť konanie a pohnútky tých, na ktorých sa upierajú či upierali oči verejnosti. Presne z tohto dôvodu som siahla po knihe Mrs. Poe od Lynn Cullenovej. Nie je to však dielo o manželke slávneho Edgara Allana Poa. Je to román o vzťahu medzi ním a poetkou Frances Osgoodovou.

„Rozochvene som stála na chodníku s mačiatkom, jeho ľahké telíčko sa triaslo spolu so mnou. Vedela som, že by som k tomu mužovi mala cítiť odpor, že by som sa ho mala báť a držať sa od neho ďalej. Ale zároveň som vedela, že to nedokážem.“

Edgar Allan Poe bol ženatý, jeho manželka však nebola jedinou ženou v jeho živote...

Frances Samuel Osgoodová písala básne v dobe, kedy žil aj Poe. Práve v čase, keď sa on preslávil svojou básňou Havran, ona sa pokúšala presadiť nielen ako autorka detských rozprávok, ale aj na poli poézie. Rozprávky totiž nevynášali zisk. A ona sa musela postarať nielen o seba, ale aj o svoje dve dcéry, keďže jej manžel a ich otec putoval z jedného ženského náručia do iného a o svoju rodinu sa nestaral. Rozviesť sa v roku 1845 bolo nemysliteľné, Frances i jej dcéry by odvrhla celá spoločnosť, čo na tom, že zlyhal jej manžel, nie ona. Zamestnávateľ Poa jej navrhol, aby skúsila napísať niečo ako Havran - aby sa stala Poeom v sukni, pani Poeovou. Mrs. Poe.

Rok 1845 bol pre Edgara Allana Poa prelomový. Noviny mu uverejnili báseň Havran a čitatelia po nej siahli s takou chuťou, že to spôsobilo otras v spoločnosti. Literárny otras. Odrazu začali byť žiadané diela s mysterióznym kontextom, diela, čo vyvolávajú zimomriavky. Kto toto dielo nepoznal, nepatril medzi vyššiu spoločnosť. Sám Poe bol z toho unavený, písal aj iné diela, ale kam prišiel, tam znelo krákanie. Frances sa zasa chcela vymaniť spod statusu detskej autorky a možno práve to oboch literátov zblížilo. Aj keď jej sa jeho najobdivovanejšie dielo nepáčilo. Obaja však mali manželské zväzky s inými ľuďmi. V tej dobe ich nebolo možné zrušiť bez toho, aby človek nestratil tvár a česť. Akú šancu mala v týchto podmienkach láska?

Kam prišiel, tam znelo krákanie.

„Pozerala som na prázdny list, akoby som zo seba chcela silou vôle vydolovať nejaký príbeh. Ale múzy ma opustili a bez nich som nemohla prinútiť svoju myseľ k tvorbe o nič viac, než som kedysi mohla vôľou spustiť pôrody mojich dcér. Tvorivosť, podobne ako pôrod, prichádza sama od seba a nedá sa k ničomu prinútiť.“

Poe bol, okrem iného, aj kritik. Na jednom literárnom večierku však pochválil básne Frances Osgoodovej a spoločnosť z nich okamžite urobila milencov. Vôbec nevadilo, že tí dvaja sa predtým stretli len raz na večierku plnom ľudí. Spoločnosť vlastne len predbehla udalosti... Je možné vymaniť sa z naznačeného osudu? Mohlo to byť inak? A bolo to vôbec takto?

Poe bol ženatý s vlastnou sesternicou, ktorú si vzal, keď mala 13 rokov. Ani o 10 rokov neskôr nie je Virginia psychicky dospelou, vyrovnanou ženou. Určite jej nepomáha ani to, že je ťažko chorá. Je však aj šialená? Alebo je šialený sám Poe? Jeho diela sú plné mŕtvol, cintorínov, vrážd – môže toto písať duševne zdravý človek? Spoločnosť ho obdivuje a zároveň v nej vzbudzuje rozporuplné pocity. Niečo, čo je také odporné, až je to svojím spôsobom krásne natoľko, že sa toho musíme dotknúť.

Spoločnosť ho obdivuje a zároveň v nej vzbudzuje rozporuplné pocity.

„Rozhovor s pani Poeovou v prítomnosti jej manžela mi pripadal ako vhodný trest za city, ktoré k nemu prechovávam. Možno ma to vylieči. Kiežby utrpenie z jej nepríjemnej spoločnosti potlačilo moju nebezpečnú náklonnosť k nemu.“

Lynn Cullenová napísala knihu plnú emócií a lásky, aj keď fyzického kontaktu v nej bolo len veľmi málo. Na prebudenie tých najhlbších citov a duševného porozumenia stačili rozhovory, pohľady do očí, letmé dotyky prstov pri podávaní pohára s vínom... Fikcia, ktorá sa mohla stať? Alebo realita, ktorú nikto nemôže s určitosťou potvrdiť či vyvrátiť? Mrs. Poe rozhodne nepatrí medzi ploché romantické príbehy, pri ktorých od začiatku viete, aký bude happy end. V tomto prípade nemáte istotu šťastného konca. Kniha sa preto môže páčiť nielen milovníčkam romantických diel. Poteší i tých, ktorí sa radi dozvedia niečo nové zo života známych osobností.

• Meno autora: Lynn Cullenová
  • Knihu vydalo: Metafora
  • Počet strán: 373