utorok, 18 jún 2013 16:22

Deti púšte

„Nestala som sa modelkou preto, aby som zarábala veľké peniaze alebo preto, že by som po tom túžila. Modelingom som mohla upozorniť na to, čo sa deje v Afrike, ako sa ubližuje malým dievčatkám. Je to mučenie.“

Či ste čítali jej knižný debut Púštny kvet, alebo nie, po prečítaní knihy zistíte, že sú veci, ktoré by mali vedieť všetci. Práve takouto témou je problematika ženskej vyriezky, na ktorú Waris Dirieová upozorňuje a hľadá riešenia už mnoho rokov. Celá kniha je preto akýmsi zápisom príbehov, výskumov, faktov a čísel, z ktorých sa vám miestami zakrúti hlava.

Absolútne mi neprekážalo, že knihe chýba dej, na aký som pri bežných románoch zvyknutá. Hoci som si z nej nezapamätala ani jeden faktografický údaj, táto žena vie, o čom hovorí a všetci by sme mali pomôcť. Pretože (a to som po prečítaní tejto knihy nevidela) problém ženskej vyriezky, skutočne surového mrzačenia ženských pohlavných orgánov, sa netýka len čierneho kontinentu, ale je oveľa bližšie, než by sme si na prvé počutie uvedomili.

Problém ženskej vyriezky, skutočne surového mrzačenia ženských pohlavných orgánov, sa netýka len čierneho kontinentu, ale je oveľa bližšie...

„Britská nadácia FORWARD vedie kampaň za to, aby sa mrzačenie ženských pohlavných orgánov považovalo za porušenie ľudských práv, a ponúka pomoc a radu ženám, ktoré v dôsledku neho trpia. Nadácia odhaduje, že vyriezke sa podrobilo 80 000 žien žijúcich v Spojenom kráľovstve.“

Kostrou knihy je autorkin postup pri hľadaní pravdy, desivé čísla a nebezpečenstvo, ktoré miliónom afrických dievčat ešte len hrozí. Miestami mi to pripadalo ako boj s mnohohlavou príšerou, ktorej po odťatí jednej zákernej hlavy narastú ďalšie dve. Waris Dirieová sa stretáva s mnohými aktivistkami proti tomuto neľudskému mrzačeniu a odkrýva príbehy mladých dievčat, ktoré majú strach, lebo hoci sa narodili mimo Afriky, tento surový rituál ich možno neminie. Dá sa tomu vôbec zabrániť?

„Od roku 2003 zákon zakazuje rodičom alebo príbuzným odvážať dievčatá z Británie do ich domovských krajín, aby ich podrobili tomuto úkonu tam. Za celý ten čas však ani jednu osobu nepredviedli pred súd. Ani jednu.“

Okrem detailov zo spisov, ktoré autorke poskytli splubojovníčky proti ženskej vyriezke, kniha obsahuje aj autorkine vnútorné pocity. Je zaujímavé sledovať, ako sa na túto tému pozerá človek, ktorého sa to bytostne dotýka, lebo ju násilne absolvoval. Pri čítaní som mala pocit, akoby mi to Waris rozprávala priamo, ústne, nielen cez riadky. Svoj vnútorný svet čitateľovi odkrýva pomaly, postupne, miestami až hanblivo. Dokonca sa pred autorkou vynára výzva, že môže byť ako predtým, že jedinou plastickou operáciou sa všetko vráti do normálu. Ako sa rozhodne? A je možné vôbec po tom všetkom niekomu dovoliť, aby zasahoval do jej tela?

• Meno autora: Waris Dirieová
  • Národnosť: rakúska (somálsky pôvod)
  • Počet strán: 180