nedeľa, 03 január 2016 14:33

Kráľ Paríža

Poznáte troch mušketierov a d´Artagnana? Hovorí vám niečo meno autora Alexandre Dumas? Vedeli ste, že boli traja? Otec, syn a vnuk? Najdivokejším bol práve prostredný z nich, Dumas, ktorého prezývali továrňou na romány.

Ak by aj mal človek milión nápadov a námetov na knihy, koľko z nich by bol fyzicky schopný napísať? Pozor, hovorím o začiatku 19. storočia, kedy sa všetko písalo ručne, zabudnite na počítače a iné technické pomôcky. Alexandre Dumas, ktorého najznámejšie diela sú Traja mušketieriGróf Monte Christo, ich vraj napísal stovky. Stovky románov, stovky divadelných hier. Ide o niečo, čo presahuje ľudské schopnosti.

Je možné napísať za život stovky románov a divadelných hier?

Guy Endore sa v knihe Kráľ Paríža venuje práve tomuto Dumasovi. Keďže mapuje jeho život od narodenia po smrť, dozvieme sa čo-to aj o otcovi, generálovi Dumasovi, aj o synovi, autorovi románu Dáma s kaméliami. Dumas najstarší bol mulat, miešanec, odvážny muž, ktorý vlastným pričinením, ale aj šťastným riadením osudu, urobil vojenskú kariéru. Dotiahol to až na generála. Dumas mladší, v tomto prípade teda prostredný, vždy svojho otca obdivoval. Jeho odvahu, chrabrosť, silu, ale aj schopnosť žartovať a pobaviť publikum. Napriek nesporným fyzickým predpokladom sa jeho osudom stalo najmä to posledné – zabávanie publika.

„Výčitky, pohŕdanie, ľútosť nad sebou, slzy. To všetko pokladali romantici tých čias za celkom prirodzené, nepredstierali duševnú vyrovnanosť, ak ju nemali, a nebehali zároveň za psychoanalytikom, ako to robíme dnes, aby sa mali komu zveriť so svojimi čudáctvami. Vedeli, že človek je v podstate tvor groteskný.“

Trpel písacou mániou.

Alexandre Dumas bol veľmi plodný autor. Písal romány ako na bežiacom páse. Trpel písacou mániou. Hovorieval, že písanie je jednoduché a chce len pevnú vôľu. Ak napíše denne jednu stranu, do roka vydá román. Ak napíše denne strany dve, aj romány mu do roka vyjdú dva. Nemožno sa preto čudovať, že ho podozrievali, že nepíše sám. A ono to ani také jednoduché byť nemôže, to by potom písal každý. Celý život sa musel brániť obvineniam z plagiátorstva. Pravda bude podľa všetkého kdesi uprostred. Kupoval námety, ktoré sa mu zdali dobré, občas prepracoval dielo, ktoré vydavatelia nechceli a jemu ho potom vydali, no zároveň platilo, že ak sa na stránke rukopisu objavilo meno Dumas, okamžite bol oň záujem.

„Len krátko predtým prijal jedného švédskeho novinára, ktorý chcel vedieť Dumasovo pravé meno.
,Volám sa Dumas,´ povedal Dumas.
Novinár sa nevzdával. ,To je, pravdaže, len názov firmy.´
,Akej firmy?´
,Predsa firmy piatich spisovateľov, ktorí vydávajú všetky svoje romány a hry pod menom Dumas.´“

Z Alexandra Dumasa život priam prekypoval.

Alexandre Dumas bol navyše mužom života, užíval si ho plnými dúškami. Bol na každej premiére, ponocoval na zábavách, hostil stovky priateľov, vydržiaval si milenky, nespal. Nepotreboval spať. Život z neho prekypoval. Kde by sa mu do toho všetkého zmestila manželka alebo dieťa? A predsa aj k takému došlo. Mal syna. Alexandre Dumas mladší. Ich vzťah bol ako na hojdačke. Dieťa otca zbožňovalo, otec svojho syna tiež, avšak pri neviazanom spôsobe života ho vídal zriedka. Vlastne – len keď si spomenul. Matka jeho syna bola kdesi na začiatku dlhého radu mileniek.

Kráľ Paríža je bohatý na množstvo vtipným historiek, ktoré pobavia bez ohľadu na to, či sú reálne, alebo vymyslené. Guy Endore vynikajúco opísal atmosféru daného obdobia, aj so šnurovačkami, vonnými soľami, predstieranou cudnosťou a bujarou neviazanosťou v pozadí. Napísal fascinujúcu knihu. Povedať, že ide o biografiu, by nebolo úplné. Povedať, že ide o fikciu by bolo klamstvo. Román je miešaninou oboch a to takou precíznou, že pri čítaní človek vôbec nevie, čo sú fakty a kedy už autor fabuluje. Rozprávačom je chvíľu on sám, chvíľu najslávnejší zo všetkých Dumasov, a aj tým je príbeh zaujímavý. Kniha je vtipná, Dumasove kúsky sú občas neuveriteľné a ak vám aj prvých 20 strán nebude sedieť, nevzdávajte to. Rozhodne to stojí za to.

• Meno autora: Guy Endore
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 550