nedeľa, 22 november 2015 19:02

Nie som taká

Ak vám je meno Lena Dunhamová známe, poznáte ju pravdepodobne z HBO seriálu Girls, kde nielen stvárňuje hlavnú postavu, ale tiež sa podieľa na jeho scenároch, produkcii a réžii. Svojou knihou spomienok na dospievanie vám chce, ako tvrdí, „uľahčiť život a pomôcť vyhnúť sa sexu v teniskách, aby ste mohli zdrhnúť“.

Lena je v súčasnosti americkým fenoménom a hovorí sa o jej vplyve na zmýšľanie o ženskom tele alebo o psychických poruchách. Svoje názory na svet prezentuje najmä v už spomínanom seriáli Girls, za ktorý bola nominovaná na osem cien Emmy a vyhrala dva Zlaté glóbusy. Na trhu je čoraz žiadanejšia (keď som ju zbadala v klipe Taylor Swift, musela som zažmurkať, či sa mi to nezdá), hoci si nie som istá, či bude v tomto trende naďalej pokračovať. Nie som taká spomína na priateľstvá a psychoterapeutov a lásku k obom pohlaviam, a tiež na úzkostné stavy, prvé a najpochybnejšie sexuálne zážitky, rodinu, pracovné začiatky a hlavne na zmätok, ktorý si dospievanie ako také vynucuje.

Na trhu je čoraz žiadanejšia, hoci si nie som istá, či bude v tomto trende naďalej pokračovať.

„Keď som bola malá, čítala som článok o desaťročnom dievčati znásilnenom na poľnej ceste. Teraz, keď má skoro štyridsať, si spomenulo, ako ležalo na zemi v bavlnených šatách, čo mu ušila mama, a aby sa zachránilo, predstieralo, že vzdychá od rozkoše. Znelo to desivo a vzrušujúco a mohol to byť dobrý plán uniku. Nikdy som na tento príbeh nezabudla, ale spomenula som si naň až po kefovačke s Barrym. Robil to tak agresívne, že som si na druhý deň ráno musela dať horúci kúpeľ. Vtedy sa mi všetko vybavilo.“

Úprimné, šokujúce, vyvolávajúce zmes pobavenia a úzkosti.

Keď som sa dozvedela, že Lena Dunhamová napísala knihu, naozaj som sa potešila. Navyše slovenský preklad vyšiel oveľa rýchlejšie, ako som čakala, takže zostávala už len konfrontácia očakávaného s realitou. A musím povedať, že na knihe Nie som taká je niečo zvláštne príťažlivé. Úprimné, šokujúce, vyvolávajúce zmes pobavenia a úzkosti. Nemala som pocit, že čítam román, skôr som mala v rukách denník nie celkom bežného dospievajúceho dievčaťa a cítila som to vzrušenie, ako keď si prečítate niečo, čo by ste nemali, a odhalíte niečiu skrytú stránku. Lena nič nezastiera, nepredstiera, nehanbí sa pomenovať myšlienky, pretože – prečo by mala?

„Cítim, že z toho celého vytiahnem množstvo rôznych informácií, tak sa jej snažím demonštrovať svoju samotu a sebapozorovanie: falošná Barbie s neznačkovým Kenom na sedadle spolujazdca nabúra svoj kabriolet. Miniatúrni legopanáčikovia zomierajú vo vojne proti svojim druhom. Po dlhom pozorovaní mi povie, aby som jej prezradila tri najväčšie želania. ‚Rieka, v ktorej budem môcť byť sama,‘ poviem jej ohromená svojou vlastnou poetickosťou. Z toho pochopí, že nie som ako ostatní deväťroční.
‚A čo ďalej?‘ opýta sa.
‚To je všetko.‘“

Vystupovať pod značkou „iná“, je už trochu (dobre, dosť) otrepané.

Vystupovať však pod značkou „iná“, je už trochu (dobre, dosť) otrepané a už dlhšie mi to lezie na nervy. Chápem, že autorka sa potrebovala vyrozprávať z tejto inakosti. Rozumiem, že keď sa celý život cítite ako Pluto a ľudia okolo majú dilemu, či ste, alebo nie ste planéta, chcete to nejako vyfiltrovať. Ale nemôžem sa stotožniť s tým, že práve na tomto postavila skúsená producentka a režisérka vedúcu líniu. Lenine zážitky by som si prečítala aj bez tohto lacného ťahu, pretože poznám jej príjemne špecifickú tvorbu.

Niektorí ju kritizujú, že je iba privilegované dievča zahľadené do seba a vytvárajúce si vlastné problémy. A áno, niečo také cítiť aj z tohto textu. Mne je však sympatické, že ukázala spôsob svojho myslenia, nech už je akékoľvek. Lenin úspech a dosah na americkú kultúru je pozoruhodný a mnohých z nás zaujíma, ako vyrastala, aké otázky ju trápili a, ako to často pri životopisoch úspešných ľudí býva, skúšame aj nájsť medzi nami paralelu. Nepotrebujem, aby mi biografie – ani akékoľvek iné žánre literatúry – predkladali ideálne vzorce správania, oveľa radšej som pozorovateľom ľudských charakterov.

Vo všeobecnosti – oplatí sa prečítať, obzvlášť ak sa vám páči seriál Girls alebo o Lene nepočujete prvý raz.

• Meno autora: Lena Dunhamová
  • Počet strán: 296