štvrtok, 05 november 2015 11:36

Bossypants

Tina Fey je slovenskému publiku najviac povedomá z filmu Protivné baby (Mean Girls). Napriek menšej role, ktorú v ňom zohrala, práve ona je autorkou tohto, dnes už kultového, scenára. Je to jedna z prvých komičiek za veľkou mlákou, a tak jej autobiografia nie je žiadnym prekvapením.

Rola Tiny Fey sa môže zdať vo filmovom a televíznom priemysle nevýznamná, faktom však ostáva, že spolu s Amy Poehler prepísali históriu americkej televíznej zábavy. Tieto dve herečky boli prvé ženy, ktoré sa ocitli v legendárnej Saturday Night Show. Postupom času Tina presvedčila Američanov, že aj ženy vedia byť vtipné a prepracovala sa na scenáristku spomínanej šou. Na konte má aj niekoľko vlastných úspešných projektov, je držiteľkou siedmych cien Emmy a troch Zlatých glóbusov. Pred týmito všetkými oceneniami a pred najslávnejšou scénkou, kde parodovala prezidentskú kandidátku Sarah Palin, to však bolo malé dievča s veľkými komplexmi.

Tina presvedčila Američanov, že aj ženy vedia byť vtipné.

Rob si svoje a nestaraj sa o to, či sa im to páči.

O čom je teda jej autobiografia? Ak čakáte zosumarizovaný život od A po Z, hľadajte inde. Jej prvý spisovateľský počin obsahuje, okrem historiek zo života (najmä dospievania) a zážitkov z natáčania, aj ťažký každodenný chlieb scenáristov a matiek. Kniha občas pôsobí ako motivačná literatúra (prehovory o tom ako všetko dokážete, keď chcete), alebo sa v nej objavujú rôzne rady a návody (tzv. how to do) a podrobne opisuje biznis, ktorý sa točí okolo výroby zábavného programu. Ako názov napovedá, našli sa v nej aj rady ako byť dobrou šéfkou. Pretože uznajme, že ženy to na vysokých pozíciách majú stále ťažké, a najmä v takej oblasti akou sú komediálne šou. Navyše v nej nájdete aj celé strany scenárov z rôznych predstavení (tento krok celkom nechápem, keďže kniha bola bestsellerom v Amerike, a tak sa predpokladá, že čitatelia sú viac než dobre oboznámení s tvorbou herečky). Sčítané a podtrhnuté, občas máte pocit, že vlastne ani nečítate autobiografiu, ale nejaký hybrid žánrov.

Niektorí ľudia hovoria: ,Nikdy nedovoľ, aby ťa videli plakať.´ Ja tvrdím, že keď si tak rozčúlený, že by si plakal, tak plač. Všetkých to vystraší.

občas máte pocit, že vlastne ani nečítate autobiografiu, ale nejaký hybrid žánrov

Napriek tomu, že Tina Fey je svojím povolaním komička, až na pár svetlých výnimiek ma príliš nepobavila ani nerozosmiala. Práve naopak, mala som pocit, že sa občas až príliš snaží o to byť vtipná, čo je vždy viac na škodu ako úžitok. Ďalšia vec, ktorá mi prekážala, bol fakt, že kniha bola zbytočne dlhá, potácala sa od spomienok z dospievania v divadelnom tábore, až po starosti s tým ako zohnať tortu na oslavu dcérky, keď predtým máte interview s Oprah Winfrey. Bolo to nekoherentné a nesúvislé, ale možno to bol len odraz hektického života autorky. Z môjho uhla pohľadu by bolo oveľa lepšie rozdeliť autobiografiu na dve. V prvej ponechať životopisné črty a druhú knihu venovať len televíznemu prostrediu a kariére.

Gayovia sa nesnažia konvertovať ľudí. To sú Svedkovia Jehovovi, na ktorých myslíte.”

Počuť autorku knihy, ako vám ju sama predčíta, iste dodá neopakovateľný šmrnc a novú dimenziu do literárneho zážitku.

Podľa diskusií na internete však okrem vytlačenej verzie existuje aj audiokniha, ktorú narozprávala sama autorka. A tu sa už ľudia nechávajú unášať. Audiokniha prerozprávaná Tinou Fey je vraj neporovnateľne lepšia ako papierová verzia. Počuť autorku knihy, ako vám ju sama predčíta, iste dodá neopakovateľný šmrnc a novú dimenziu do literárneho zážitku.

Napriek spomenutým negatívnym črtám bola kniha príjemným osviežením v záplave románov. Odporúčam ju všetkým, ktorí Tinu Fey poznajú, a najmä tým, ktorí zvažujú kariéru v tak divokom priemysle akým je televízia. Spŕška rád, zážitkov a poučení sa vám na začiatok môžu hodiť. Ak nezapadáte ani do jednej z týchto kategórii, nič to. Siahnite po Bossypants ako po odpočinkovej literatúre, ako po niečom novom, čo osvieži vaše zaužívané čítacie vzorce. Ak chcete začať s biografiami, zvoľte práve túto. Je to ľahké, miestami zábavné čítanie a rozhodne nie také náročné ako bývajú životopisy štátnikov.

• Meno autora: Tina Fey
  • Knihu vydalo: Little, Brown and Company
  • Počet strán: 272