streda, 23 september 2015 18:26

Údolie víl

V prírode existujú nemenné cykly. Napríklad sa z húsenice po zakuklení stane motýľ. Platí to aj pri ľuďoch? Má šancu lietať autor, ktorý sa tiež zakuklil?

Endre Kukorelly, Údolie víl. Neznáme meno, krásny názov knihy. No už z prvých strán vanie na čitateľa či čitateľku pochmúrnosť. Rozprávačovi zomrel otec. Nemohol byť v tej chvíli pri ňom, bol v zahraničí, konkrétne v Sovietskom zväze. A keďže sa písal rok 1977, nemohol sa ani kvôli umierajúcemu otcovi vrátiť domov do socialistického Maďarska len tak, lebo to v tej chvíli chcel či potreboval.

Už z prvých strán vanie na čitateľa či čitateľku pochmúrnosť

Väčšina deja sa odohráva v Maďarsku, konkrétne v Pešti a na dedine, kde chlapec trávil letné prázdniny. Existoval však aj iný svet. Rodina bola poznačená vojnou, emigráciou ostatných a vlastným zotrvaním, doslova – neemigrovaním. Aj keď sa k tomu schyľovalo, aj keď už boli zbalené kufre a dohodnutý odvoz čakal pod sliepňajúcou pouličnou lampou, otec ako hlava rodiny sa napokon rozhodol ostať doma. Neodísť do Austrálie alebo na Nový Zéland. Zotrvať, vydržať. Počkať na lepšie časy, v ktoré dúfal, ktorých sa však nedožil. Postava otca je prítomná v celom románe. To, čo povedal/nepovedal, urobil/neurobil. To, aký bol i aký nebol. Množstvo nenaplnenej lásky, nezodpovedaných otázok, nevyrozprávaná rodinná história.

„Každopádne ho mám, to takto zostane, mám otca, to je všetko. Nespomeniem si naňho. Mám ho tak, že si naňho nespomeniem a keď si naňho predsa len spomeniem, pomaličky sa odtiaľ plazí preč.“

Postava otca je prítomná v celom románe.

Dostaneme sa do upätej rodiny a tak nečudo, že celá kniha, celé to rozprávanie samotné pôsobí pomerne upätým dojmom. Dej neplynie utešene a rýchlo, práve naopak. Je to akési motanie sa v kruhu, opakovanie tém a viet. Autor prerozpráva vlastne len niekoľko príbehov či spomienok, možno zo päť, no neuveriteľným spôsobom ich vždy znova a znova opakuje. Zvýrazňuje vety a slovné spojenia a chvíľami sa zdá, akoby sa zacyklil. Zakuklil? Motýľa nečakajte. Alebo? To opakovanie sa občas pôsobí únavne.

„Dávam pozor, aj sa mi to darí, hoci nechápem čo, lebo všetko to, čo je, je zneisťujúco inak, než som si predtým myslel, hoci nie úplne inak. Ani nie je isté, že som si to myslel, a predsa akoby som už raz bol poznal, aké to je, akoby som to poznal, hoci sa to vždy vyvinie tak, že predsa len nie.“

Je potrebné zvyknúť si na autorov štýl a vtedy je šanca, že sa vám kniha dostane pod kožu a vy jej prídete na chuť. Možno. Musíte jej však dať pomerne veľa času, aby sa tak stalo. Mne to trvalo asi 80 strán.

Je to intelektuálna ironická glosa na komunistický režim

Kniha Údolie víl nemá s vílami vôbec nič spoločné. Je tak trochu intelektuálnou ironickou glosou na komunistický režim plný predpisov, pravidiel, formulárov, tlačív a dodržiavania tých najväčších absurdností. Je istým spôsobom plná bezradnosti. Na jednej strane síce rozprávač vyjadruje opovrhnutie vtedajším systémom, na druhej strane je však priveľmi apatický na to, aby sa pokúsil o zmenu. Kniha je plné beznádeje a osamelosti.

Absencia dialógov a pomalé, lenivo tečúce dianie asi osloví málokoho. Celá kniha je písaná v krátkych, chvíľami až úsečných vetách, a navyše pomerne zložito, preto sa číta ťažko a pomaly. Na to sa pripravte hneď. Endre Kukorelly to čitateľom vôbec neuľahčuje. Čiarkami a odsekmi rozdeľuje vety občas akoby nelogicky, aj preto je nevyhnutné čítať túto knihu s absolútnou sústredenosťou. Svojimi zásahmi do viet, tým, ako ich rozbíja, v nich zvýrazňuje iné veci, ako býva obvyklé. Navyše, keď som otvorila knihu kdekoľvek, mala som pocit, že je úplne jedno, na ktorej strane v skutočnosti čítam. Vždy to bolo o tom istom.

V knihe Údolie víl, podľa môjho názoru, potešenie môže nájsť skôr skutočne hĺbavý intelektuál, jazykovedec, historik alebo filozof ako bežný čitateľ.

• Meno autora: Endre Kukorelly
  • Národnosť: maďarská