utorok, 21 máj 2013 18:06

Jedz, modli sa a miluj

Bezzubý prírodný liečiteľ, príťažlivé zákutia ostrova Bali, opisy talianskych jedál, pri ktorých sa vo vás nezaprie Pavlovov reflex či modlitba v sanskrite. Príbeh popretkávaný cestopisnými zážitkami hlavnej hrdinky vo vás pravdepodobne vyvolá nielen túžbu po cestovaní, ale aj chuť hľadať cestu k vášmu vlastnému Ja.

Príbeh sa odvíja prostredníctvom štruktúry indického ruženca – džapa mala a je delený na tri časti. Nedávno rozvedená Američanka v stredných rokoch sa vydá na ročnú cestu hľadať to, čo vo svojom manželstve nenašla, a to šťastie a spokojnosť. Láska, ktorá sa z manželstva vytratila, prerástla do nepríjemného rozvodu, pri ktorom príde Liz o všetok majetok a chuť do života. Ako každá žena, v ktorej drieme bojovný duch, sa aj Elizabeth rozhodne popasovať so svojim uplynulým životom tak, že si nájde cestu k novému.

Tento „poznávací proces“ sa deje prostredníctvom idei, ktorú si vytvorila sama hrdinka. Kniha je teda zámerne delená na tri časti, v ktorých Elizabeth navštívi tri odlišné krajiny - Taliansko, Indiu a nakoniec odletí rovno na Bali. Svoje cesty opisuje tak, že máte chuť zbaliť si kufor a ísť tam, kde ona. Prítomné sú tiež momenty, kedy sa Elizabeth vyrovnáva so svojimi spomienkami a sama so sebou sa vnára hlbšie a hlbšie na „dno“ svojej duše. Ak sa vám jej metóda zapáči, isto sa naučíte počúvať svoje srdce spolu s ňou.

V Ríme si Elizabeth vytvorí pevný „vzťah“ k talianskym cestovinám a zmrzline, v Indii sa jej podarí preniknúť do organizovaného sveta ašramu (indickej svätyne) a jeho pravidiel a na Bali to Liz „rozbalí“, pričom sa jej do cesty pripletie aj láska.

Či už si to priznáme, alebo nie, v každom z nás drieme istý vnútorný hlas, ktorý nám neraz napovie, kadiaľ ísť a čo spraviť. Je to akýsi radca, intuícia či svedomie. Nazvať to môžeme ako sa nám len zachce. Podstata je aj tak v tom či sme ochotní zariskovať a podstúpiť jeho úprimné rady či požiadavky.

Táto knižka je výborným oddychom, je pohodovo napísaná a minimálne vo vašich predstavách vám umožní preniesť sa niekoľko tisíc kilometrov od vášho vlastného domova a užiť si nerušene pútavý príbeh na ceste za sebapoznávaním.

Prvé jedlo v Ríme bolo dosť skromné. Iba domáce cestoviny (spaghetti alla carbonara) s opraženým špenátom a cesnakom. (Veľký romantický básnik Shelley raz napísal priateľovi v Anglicku list, v ktorom mu s hrôzou opisuje taliansku kuchyňu: „Neuveril by si, že mladé ženy vo vysokom spoločenskom postavení tu jedia CESNAK!“) Dala som si aj artičoku, len tak, chcela som ju ochutnať, lebo Rimania sú veľmi pyšný na svoje artičoky. Potom prišlo prekvapenie, zvláštna prémia – jedna porcia vyprážaných cukinových kvetov s kúskom syra uprostred (bolo to tak jemne upravené, že kvety si určite nevšimli, že už nie sú na úponku). Po špagetách som ochutnala teľacinu. Áno, ešte som vypila fľašu domáceho červeného vína, iba pre mňa. A zajedla som to teplým chlebom s olivovým olejom a soľou. Ako dezert – tiramisu.

Keď som po tejto večeri kráčala okolo jedenástej domov, počula som hluk vychádzajúci z jednej budovy na mojej ulici. Znelo to, ako keď sa zabávajú sedemročné deti – niečo ako oslava narodenín. Smiech, vrieskanie a behanie. Vyšla som do svojho bytu, ľahla som si do svojej novej postele a vypla svetlo. Čakala som, že budem plakať alebo sa trápiť, lebo to sa mi zvyčajne stávalo, keď som zhasla svetlo, ale na počudovanie mi bolo dobre. Bolo mi fajn. Cítila som prvé príznaky spokojnosti."

• Meno autora: Elizabeth Gilbert
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 294