utorok, 25 august 2015 19:52

Najlepšie z môjho života

Aj vy ste radi v detstve počúvali starých rodičov rozprávať ich príbehy, ako to v minulosti bolo? Niečo podobné vás čaká i v tejto knihe. Žiadne nudné zdĺhavé opisy udalostí dvadsiateho storočia, ale bežný život obyčajného Bratislavčana.

Jurajovi Šebovi vyšlo na Slovensku niekoľko kníh a dokonca celkom úspešných. A práve táto bola súhrnom celej jeho tvorby. V diele Najlepšie z môjho života ukazuje všetko zo svojho života od narodenia. Príbeh rozdelil do niekoľkých etáp – Vojnové štyridsiate roky, Budovateľské päťdesiate roky, Zlaté šesťdesiate roky, Normálne sedemdesiate roky, Reálne osemdesiate roky a Slobodné deväťdesiate roky. Postupne rozpráva o spôsobe žitia jednotlivých období a poukazuje na ich čaro.

Dozviete sa napríklad aj to, že v minulosti neboli veci dostupné v obchodoch ako v súčasnosti. Každú chvíľu niečo chýbalo. Ľudia sa oveľa viac stretávali a neexistovali vymoženosti súčasnej doby ako napríklad internet, počítač alebo mobilný telefón. Keď ste si s niekým dohovorili schôdzku, neostávalo vám nič iné len naňho čakať. Dovolať by ste sa mu pravdepodobne nedovolali. Pre našu generáciu nereálne, no nejeden starší by nám povedal, že všetko bývalo oveľa ľahšie. Viac možností dvadsiateho prvého storočia prináša totiž aj viac nástrah spojených (najmä) s pokrokmi technológie.

V diele Najlepšie z môjho života ukazuje Juraj Šebo celý svoj život od narodenia.

Každá doba prináša niečo nové. V súčasnosti sú úplnou novinkou, i keď pre nás už celkom bežné veci napríklad tablety s klávesnicou, dotykové mobily alebo automobily so strešným otvorom. V minulosti považovali za vymoženosti nylonové pančušky, detskú premietačku, tranzistor, bikiny, menštruačné vložky (pre ženy v súčasnosti samozrejmosť, no v minulosti sa dali nie vždy zohnať) a hitom boli autá ako Škoda tudor alebo Aero 30. Všetci si ich ale nemohli dovoliť. V porovnaní s našou dobou, kedy má auto skoro každý človek, nám to môže prísť smiešne.

Medzi hudobné senzácie patrili Beatles, Elvis Presley alebo Abba. Autor sa na mnohých stranách zameriava na Elvisa Presleyho a na to, ako pohol svetom hudby a rozpráva aj o jeho náhlej a nečakanej smrti.

Nielen zahraničná hudba, ale všetko, čo pochádzalo spoza hraníc Slovenska, bolo veľmi žiadané a ťažko dostupné. Symboly Ameriky – Coca-Cola alebo žuvačky mali obľubu už v tých časoch, žiaľ, boli ťažko prístupné.

Všetko, čo pochádzalo spoza hraníc Slovenska, bolo veľmi žiadané a ťažko dostupné.

„Existovali tri možnosti, ako sa vyhnúť základnej vojenskej službe: samovražda, náhradná vojenská služba a vážna choroba. Na druhý svet sa mi nechcelo, fárať do bane v Ostrave tiež nie, a preto mi zostala posledná možnosť – vážna choroba. Získal som lekárske potvrdenie s diagnózou srdcová arytmia. V podstave to bola vážna diagnóza, vyplývala z toho, že ma opustila dievčina, ktorá mi zlomila srdce.“

Každá doba má vlastný slovník

Z mnohých slov sa stali zastarané a nahradili ich nové výrazy. Nejeden z nás počul od starej mamy, že ide štopkať ponožky (zašívať deravé ponožky) alebo piglovať (žehliť) oblečenie. Niektoré z nich ale stále poznáme – atrament, tesilové nohavice, cukrovú vatu alebo písací stroj. Pravdupovediac, kto dá dnes prednosť písaciemu stroju pred praktickým Wordom na našom notebooku? Už asi nikto.

„Narodil som sa v kapitalizme, väčšinu života som prežil v socializme a záver prežívam opäť v kapitalizme. Kruh z môjho života sa z pohľadu režimu uzavrel.“

Na začiatku každej dekády priblíži chronológiu udalostí, ktoré sa diali vo svete. Jeho život začína počas druhej svetovej vojny, prechádza cez komunizmus a končí v našej súčasnej slobodnej ére. Počas nasledujúcich strán čítate o obraze Bratislavy a jej možnostiach a nakoniec sa priblížite k zaujímavostiam daných čias.

Dejiny minulého storočia sa dozviete behom dvesto strán lepšie ako pri učení alebo pozeraní filmov.

Viem, že nie každý z nás v škole obľuboval hodiny dejepisu a udalosti dvadsiateho storočia, no táto kniha ich približuje zaujímavým spôsobom. K textu sú pridané dobové fotografie, pomocou ktorých sa cítite byť k deju oveľa bližšie. Príbeh je navyše rozprávaný autenticky a bez prikrášlenia.

Po prečítaní tejto knihy si človek začne vážiť dvadsiate prvé storočie a príležitosti, ktoré nám ponúka. Máme možnosť cestovať do zahraničia (v minulosti sa dalo vycestovať iba do určitých krajín popri aj ročnom čakaní), vyhľadávať veci na internete alebo telefonovať pomocou mobilného telefónu. Dejiny sa dozviete behom dvesto strán lepšie ako pri učení alebo pozeraní filmov. Kniha je naozaj pútavá a pomocou fotografií sa dá lepšie predstaviť, ako to naozaj vyzeralo.

Na knihe sa mi veľmi páčil ľahký a pútavý štýl písania. Dejiny ožívali pred mojimi očami a ja som ocenila úprimnosť rozprávača. Popri čítaní dlhých románov ma táto kniha dostala k úplne iným myšlienkam. Žiadne fantasy, ale holá skutočnosť. Odporúčam ju hlavne mladým, čo nezažili komunizmus a takto sa o ňom dozvedia úplnú pravdu.

• Meno autora: Juraj Šebo
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 224