štvrtok, 23 júl 2015 19:31

Virginia Woolfová

Silná, cieľavedomá, rozhodná? Alebo slabá, krehká, celý život sa trápiaca s duševnou chorobou? Aká bola Virginia Woolfová v skutočnosti?

Kniha Alexandry Harrisovej s jednoduchým názvom Virginia Woolfová nám ponúka odpoveď na vyššie uvedené otázky. Možno nie do detailov a úplne, ale to už dnes nedokáže nikto. Napriek tomu máme vďaka tejto biografii možnosť nahliadnuť do života, myslenia a tajov tvorby spomínanej spisovateľky. Tých kníh o Virginii vyšlo už celkom dosť, no len máloktorá bola preložená do slovenského či českého jazyka, preto som sa z tejto tešila.

Virginia vyrastala v dobe, kedy sa vzdelanie dievčat nepovažovalo za dôležité.

Virginia vyrastala v dobe, kedy sa vzdelanie dievčat nepovažovalo za dôležité. Cieľ, ku ktorému boli vedené, bol len jeden – vydať sa. Taká bola norma v 90-tych rokoch 19.storočia. Nielen v dnešnej dobe si človek pomyslí, že je to zúfalo málo, aj vtedy si to niektoré ženy mysleli a nechceli nastúpiť na vyšliapanú cestičku. Patrili medzi ne i Virginia a jej sestra Vanessa. Jedna chcela byť od detstva spisovateľkou, druhá maliarkou a obe intenzívne pracovali na splnení svojho cieľa. Keď nemohli absolvovať klasické vzdelávanie, učili sa samé. Najmä na vlastných chybách. Obe sa však napokon aj vydali a predovšetkým Vanessa manželstvom a deťmi tak trochu skĺzla do predpísaného stereotypu. Kresliť však nikdy neprestala.

„Jedna z nejsmělejších věcí, které Woolfová zavedla do své prózy, je právě zjištění, že ne všechno musí mít význam.“

Ani otec, ani nevlastný brat rozhodne neboli pozitívnymi mužskými vzormi.

Knihou prechádzame od najútlejšieho detstva Virginie, vtedy Stephenovej, až do doby, keď jej už nebolo. Jej najrannejšie spomienky ovplyvňovali jej tvorbu. O mamu prišla v 13-tich rokoch a o akúsi náhradnú, keď ju zastúpila a domácnosť prevzala nevlastná sestra, len o niečo neskôr. Muži v ich rodine boli všetci zvláštni. Tak... choro. Harrisová sa síce tomuto aspektu priveľmi nevenuje, ale ani neobchádza fakt, že Virginia (a nielen ona) bola v detstve zneužívaná. Nepoznáme hranicu, kam to až zašlo, ale ani otec, ani nevlastný brat rozhodne neboli pozitívnymi mužskými vzormi. A možno práve to bolo spúšťačom duševnej choroby Virginie, ktorej napokon aj podľahla.

„Zažívala okamžiky ostrého, až extatického vnímání, záplavy nepřekonatelných citů, které se však mohly mžikem změnit, a spolu s tím nesmírný strach z veřejného odhalení a vysílenost vlivem nervů napjatých k prasknutí. Tato nemoc se stala součástí jejího života: Virginia číhala, kdy začne...“

Chcela byť spisovateľkou, nie manželkou a matkou. V kruhoch, do ktorých patrila, sa však napokon začala cítiť vo svojej role nepríjemne. No i tak postupne odmietla 4 ponuky na sobáš. Vydala sa až za Leonarda Woolfa, hoci viac z rozumu ako z lásky. Napokon to bolo dlhoročné šťastné manželstvo, aj keď lásku nachádzala Virginia inde. Aj u žien.

Svoje denníky vedome korigovala s ohľadom na to, že ich možno raz budú čítať cudzí ľudia

Biografický román o nej však ponúka čitateľom predovšetkým možnosť nahliadnuť do jej práce, ako ona sama svoje diela vnímala, za akých okolností vznikali, koľko vypätia ju stáli, prečo boli napísané práve tak a nie inak. Okrem zverejňovaných literárnych diel si takmer celoživotne písala denník. Aj keď nie taký ten klasický, ktorému sa človek zverí so všetkým, najmä s najväčšími bolesťami. Svoje denníky, najmä potom, ako sa stala úspešnou a slávnou, vedome korigovala s ohľadom na to, že ich možno raz budú čítať cudzí ľudia.

„Deníky jsou tak komplexní a výřečné, že skoro lákají k představě, že zahrnují celý autorčin život. Není tomu tak, zato obsahují verzi života, kterou si toužila zapamatovat.“

V knihe Alexandry Harrisovej Virginia Woolfová ožíva Virginia pred našimi očami. Stáva sa z nej človek z mäsa a kostí. Pripojené fotografie pomáhajú dotvárať vznikajúci obraz. Mám rada jej knihy, mám ju rada ako autorku, preto čítať o nej a jej prácach a živote bolo pre mňa dvojnásobným pôžitkom. Ak čítate K majáku, Vlny, Orlanda, Tri guiney a ďalšie jej diela, prečítajte si aj toto. Pomôžu vám pochopiť, aká bola autorka týchto úžasných kníh.

• Meno autora: Alexandra Harrisová
  • Knihu vydalo: Argo
  • Počet strán: 210