piatok, 17 júl 2015 07:48

Nájdite ma

Tento príbeh určite poznáte z médií. Americký šialenec dlhé roky ukrýval tri sexuálne otrokyne vo svojom spustnutom dome uprostred mesta. Spútané reťazami, vyhladované, týrané. Jedna z nich, Michelle, sa rozhodla verejne prehovoriť. Je to silná káva, absolútne nevhodná pre citlivé dušičky.

V Amerike je to tak. Každý, kto má za sebou neskutočné trápenie, poníženie či neuveriteľné harašenie osudu, prijme pozvánku do jednej z nespočetných talk show, v ktorej svoj príbeh rozoberie na drobné pred publikom. Nasleduje rada rozhovorov pre tlač a iné televízie a ak príbeh ani po niekoľkých mesiacoch nestratí šťavu a záujem publika, nasleduje kniha a séria autorských ciest po USA a možno aj za oceánom.

Niektorí ľudia majú jednoducho smolu od momentu narodenia.

Tak nejako to bolo aj s Michelle Knightovou, dievčaťom z amerického geta, ktoré to ani pred únosom nemalo ľahké. Stalo sa jej mnoho zlého už aj pred tým, fakt hnusné veci ako život v nestabilnej bielej rodine s premenlivým množstvom členov, kopou zanedbaných detí, nezáujmom dospelých, z toho vyplývajúca chudoba, záškoláctvo, sexuálne zneužívanie, úteky z domu, tehotenstvo v tínedžerskom veku, odkázanosť na sociálnu pomoc. Niektorí ľudia majú jednoducho smolu od momentu narodenia.

Naozaj niečo len pre silné žalúdky vycvičené americkými talk shows.

Michelle mala dvadsťjeden, keď ju uniesol psychopat. Dlhé roky ju držal nahú v reťaziach, zneužíval ju tými najbrutálnejšími spôsobmi, nechal ju hladovať, prvý raz sa mohla osprchovať po ôsmich mesiacoch života v absolútnej špine. Dobre si rozmyslite, či chcete poznať všetky detaily Michellinho príbehu, nechutné sú úplne všetky. Najhoršie sú však opisy toho, ako netvor, ako ona sama únoscu nazýva, riešil jej opakované tehotenstvá – naozaj niečo len pre silné žalúdky vycvičené americkými talk shows.

NEVIDITEĽNÁ. TAK SOM sa cítila počas bezmála štyritisíc dní prežitých v dome hrôzy Ariela Castra. Neustále som premýšľala, ako sa dostať späť k Joeymu, k môjmu synovi. Kým som bola voľná, nebola by som verila, že uniesť je možné skutočne kohokoľvek. Dnes viem, že sa to dá. Môže sa to stať kdekoľvek a kedykoľvek. Keď sa to prihodilo ten letný deň mne, môjmu zmiznutiu nik nevenoval pozornosť. Nik nebdel, na stránkach denníkov sa o únose nepísalo. Ani moji príbuzní, ani susedia nevzali rozum do hrsti a nerozvešali po meste plagáty s mojou fotografiou. Svet sa krútil ďalej, ako keby som nikdy neexistovala. Mala som pocit, že kričím z plných pľúc, no vôbec nik ma nepočul."

Vďaka zverejneniu svojho príbehu získala dosť prostriedkov na pohodlný život.

Michelle sa po desiatich rokoch spolu s ďalšími dievčatami, ktoré netvor postupne priviedol do násilnej domácnosti, dostala na slobodu. V rozhovoroch, ktoré poskytuje, sa tvári veľmi statočne, učí sa za kuchárku, hoci v detstve a počas väznenia nikdy nemala možnosť ochutnať poriadne domáce jedlo uvarené z čerstvých surovín. Má nový okruh priateľov a vďaka tomu, že sa rozhodla svoj príbeh zverejniť aj speňažiť, získala dosť prostriedkov na vlastné bývanie a pohodlný život. Či je takého výkupné za život medzi bielou spodinou dostatočné, ukáže až čas.

Muž, čo ma obral o obrovskú časť života, ma chcel umlčať. Práve preto neostávam v úzadí. Aj predtým, než som sa ocitla v nesprávnom čase na nesprávnom mieste, som cítila, že ma nik nepočúva. Preto by som teraz chcela prehovoriť v mene nezvestných žien a detí, ktorých hlasy k nám nedoliehajú. Dúfam, že už nikto na svete sa nebude cítiť tak, ako som sa po celé roky cítila ja – odhodená, ignorovaná, zabudnutá."

Okrem života bez reťaze a násilia musí mladá žena zvládnuť aj život v kultivovanej, regulovanej spoločnsti, kde vládnu pravidlá, právo, povinnosti a poriadok. Tiež to nie je ľahké. Hoci mala spoluautorku skúsenú žurnalistku, v knihe je cítiť autorkin jednoduchý pôvod, nedostatok vzdelania a veľkú dávku naivity. Veľmi by som jej želala, aby jej kniha pomohla dostať sa o niekoľko priečok rebríka vyššie, aby našla šťastie a pocit naplnenia a dostatočné sebavedomie ubrániť sa priepastiam, ktoré ju ešte čakajú.

Ak máte radi silné skutočné príbehy, kniha o sexuálnej otrokyni Michelle Knightovej vás nadchne. Istotne vás prinúti rozmýšľať o tom, aká krehká je životná rovnováha, aký dôležitý je život istený sociálnymi kontaktmi, a ako rýchlo sa môže všetko zvrtnúť. Mne osobne táto kniha okrem mierneho pocitu nevoľnosti veľa nedala, snáď len pocit, že autorské honoráre, tantiémy a odmeny za účinkovanie v televízii dajú Michelle šancu začať odznova.

• Meno autora: Michelle Knightová, Michelle Burfordová
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 244