pondelok, 13 júl 2015 20:10

Stano Radič - Majster nenápadnej pointy

Neprejde snáď mesiac, aby kníhkupectvá a čitateľská verejnosť nezaznamenali novú knihu o nejakej viac či menej známej osobnosti. Presný pomer nepoznám, ale odhadujem, že častejšie pritom ide o „celebrity“, menej často o skutočné osobnosti.

Knihy o známych ľuďoch majú za cieľ propagovať danú osobu, priniesť „šokujúce“ odhalenia i skutočné tajomstvá, no nezriedka ide o bulvár uprataný do podoby knihy. Tie hodnotnejšie sa stávajú zdrojom inšpirácie, ponúkajú nový náhľad na človeka, o ktorom sme mali pocit, že ho dobre poznáme.

V prípade Stana Radiča asi niet pochýb, že patrí do úzkeho okruhu tých skutočných osobností. Stano Radič sa stal známym najmä ako humorista, autor trefných aforizmov, rozhlasový redaktor, sociológ, dramatik, scenárista, no predovšetkým si ho pamätáme ako súčasť partie, ktorá stála za klenotmi televízneho humoru. Iste si mnohí spomínate na relácie Apropo TV a Telecvoking. Tohto roku (2015) uplynulo desať rokov, čo opustil nielen obrazovky našich televízorov, ale i rodinu, priateľov.

Za knihou, ktorá má byť akousi spomienkou, stojí jeho kolega a blízky priateľ Rasťo Piško. Sám hovorí, že sa obával, či dokáže zvládnuť takýto typ literatúry. Napokon však súhlasil a musím povedať, že u mňa obstál takmer na výbornú.

V prípade Stana Radiča asi niet pochýb, že patrí do úzkeho okruhu tých skutočných osobností.

Piško sa v knihe snaží podať komplexný obraz Stana Radiča. Nechce sa zameriavať len na jednu stránku. Široký záber samotného Radiča sa odráža i v šírke Piškovho spomínania. Treba podotknúť, že naozaj nejde o „veselé príhody z natáčania“, ale že ide o koláž spomienok, fotografií, výstrižkov, zápiskov a reakcií ľudí, ktorí so Stanom prichádzali do kontaktu. Nezastupiteľné miesto majú záznamy výpovedí samotného Stana Radiča, na základe ktorých môžeme pozorovať spôsob, akým sa na veci pozeral. Aforizmy, ktorými reflektoval aktuálnu situáciu, sú vo veľkej miere platné i dnes a často vypovedajú nielen o situácii, ktorá ich podnietila, ale nezriedka presahujú až do súčasnosti.

Treba spomenúť, že hoci sa Piško stránil chronologického rozprávania, nevyhol sa mu. Hoci sa sám toho obával, myslím, že to knihe až tak neuškodilo. Vďaka časovej nadväznosti totiž máme možnosť lepšie porozumieť Radičovým motiváciám a aspoň trochu pochopiť jeho reakcie. Rozprávanie sa teda začína v rodnej obci Kalinovo a končí jeho náhlou smrťou. Jednotlivé epizódy sú sprevádzané úryvkami z jeho scenárov, skečov, postrehov, predpovedí „počasia“, ktoré aj s odstupom času nič nestratili zo svojho ostria, nezriedka aktuálnosti. Mnohí si vybavíte gagy, skeče či scénky, pri ktorých ste sa pred rokmi bavili. Garantujem vám, zabavíte sa i dnes.

Nezastupiteľné miesto majú záznamy výpovedí samotného Stana Radiča.

„Humor je schopnosť domyslieť normálnu situáciu, v ktorej sú iba nejaké zárodky smiešnosti, až do absurdna. Tam vlastne odhalíte, že aj najvážnejšia chvíľa by mohla byť humorná. Satira sa mi jednoznačne kryje s bojom proti hlúposti všetkého druhu, pretože hlúposť sa prejavuje tým, že je agresívna, často sa výrazne zviditeľňuje, chce byť v popredí a nemá na to – a satira je vlastne metóda, ako poukazovať na to, že kráľ je nahý – čiže satira je odhaľovanie kráľov.“

Najväčším prínosom knihy však nie je vtip a humor. Je ním presne to, čo sprevádzalo Radiča počas celého života. Cez jeho humor a dnes cez knihu Rasťa Piška máme možnosť pozerať na spoločnosť, v ktorej Stano žil a na zmeny, ktorými spoločnosť prechádzala. Máme pred sebou jedinečnú výpoveď o dobe, zmenách, politike a celkovom nastavení ľudí. Máme možnosť zažívať jeho vzostupy a pády. Mrazivo vyznievajú pasáže, kedy na prvý pohľad neškodný humor dokáže moc „vyhecovať“ do takej miery, že sa stane terčom osobných útokov, vyhrážok, osočovania a zastrašovania. Mrazivé riadky.

„Nepoznám dôvody, prečo som práve ja pre určité politické kruhy neprijateľný. Nielen vo Fun rádiu a nielen v Záložni sú proti mojej maličkosti výhrady a stále nejaké škandály, ktoré ja nespôsobujem, a pokiaľ ich spôsobujem, tak neviem čím.“

Inšpiráciou pre nás môže byť Radičova schopnosť nepoddať sa, neohýbať sa a neuhýbať pred nepriazňou. Rovnako tak i jeho schopnosť vidieť za všetkým človeka a jeho podstatu.

Piško neskĺzol k lákavej glorifikácii svojho priateľa.

Oceňujem, že Piško neskĺzol k lákavej glorifikácii svojho priateľa, ale že nám predstavil skutočného človeka so všetkými jeho pozitívami a sympatickými črtami na jednej strane a všetkými negatívnymi vlastnosťami a zlozvykmi na strane druhej. Piško nemá problém odhaliť i temné stránky, otvorene hovorí o problémoch, ktoré humoristická partia mala. Odhaľuje mediálny svet bez pozlátka, ktoré vytvára zdanie tvorivej pohody.

Stano Radič - Majster nenápadnej pointy je ideálnym spoločníkom pre tých, ktorí nebažia po bohapustom smiechu, ale skôr po inteligentnom humore, ktorého sila spočíva v nevypovedanom, pre tých, ktorí si chcú pripomenúť vlastnú minulosť, i pre tých, ktorí vtedajšiu situáciu nevnímali a chcú sa o nej dozvedieť viac, resp. jej lepšie porozumieť. Neviem, čo by na knihu povedal Stano Radič, asi by to bolo niečo veselé a trefné, ja hovorím, že kniha je taká ako sám Stano, vtipná, tvrdá a pravdivá.

• Meno autora: Rastislav Piško
  • Počet strán: 240
  • Dátum vydania: pondelok, 01 jún 2015