piatok, 10 júl 2015 17:11

Ja, Mária Antoinetta

Historické súvislosti sa dajú naučiť rôznymi spôsobmi. Jednou z možností je aj náročné učenie sa naspamäť fakty, mená a roky. Ak vám tento spôsob nie je sympatický, no dejiny vás napriek tomu zaujímajú, nezúfajte. Poznáme aj sympatickejší spôsob: čítanie životopisov zaujímavých osôb v podobe románov.

Čo vám hovorí meno Mária Antoinetta? Spomeniete si vôbec na nejaké zaujímavosti, ktoré ste do seba dostali ešte počas školských rokov alebo radšej otvoríte najvernejšieho vedomostného kamaráta – Google? Vedzte, že po prečítaní tejto knihy nebudete potrebovať ani jedno ani druhé. Informácie sa na vás totiž bez veľkého nátlaku nalepia samé od seba a bez námahy sa dozviete aj to, čo by vám školské učebnice nikdy nepovedali.

Francúzska panovníčka sa zapísala do dejín nie príliš lichotivým spôsobom

„,Spomeň si na rodinné motto: Ostatní, aby boli úspešní, vedú vojny, ty, šťastná Habsburgová, sa vydáš!´ Jemno ho prispôsobila našej situácii a sama pre seba sa zachichotala. ,Občas si myslím, že mama má preto toľko dcér, že má tak veľa nepriateľov. Rakúske arcivojvodkyne sa musia dobre vydať a nadviazať pevné zväzky s ostatnými kráľovstvami, aby sme mali bezpečné hranice.´“

Francúzska panovníčka sa zapísala do dejín nie príliš lichotivým spôsobom ako tá, čo spôsobila bankrot v kráľovskej pokladnici a nakoniec bola spolu s manželom popravená. To je základ, ktorý o nej ovláda asi každý. Vás však toho čaká v prvej časti trilógie oveľa viac. Určite ste (na rozdiel odo mňa) postrehli slovo trilógia. Na moje zdesenie som sa o pokračovaní dozvedela až na poslednej strane, preto vás radšej varujem vopred. Aby ste tak ako ja nemali v závere hlavu v smútku, že musíte na vydanie ďalších dvoch dielov ešte dlhšiu dobu počkať. V každom prípade sa však budete na ne určite tešiť.

Za každým úspešným mužom hľadaj ženu.

Svoj životný príbeh rozpráva akoby samotná panovníčka. Začína sa už od jej útleho detstva, ktoré prežila ako najmladšia rakúska arcivojvodkyňa. Rané roky, počas ktorých sa deti zvyknú motať matkám poza sukňu, strávila so súrodencami výučbou pod dohľadom starostlivej pestúnky. Snáď ste si nemysleli, že by rakúska cisárovná Mária Terézia behala okolo detí. Jej starosťou bolo v rámci panovníckych možností vydať svoje deti čo najvýhodnejšie, aby si monarchia zabezpečila neohrozené postavenie. Práve z toho dôvodu mala Toinette, ako ju volali najbližší, o manžela postarané.

Teda, aj keď sa všetko zdalo ako dohodnuté, museli sa splniť viaceré náležitosti. Narovnať zuby, rozprávať plynule francúzsky, pudrovať vlasy či ovládať geografiu a históriu. Tak to je len zlomok toho, čo musela budúca francúzska dauphine ovládať na to, aby bola svojho budúceho manžela, a z toho vyplývajúceho postavenia, hodná. Roztopašná a dynamická slečna to síce považovala za nesmiernu poctu a vedela, že nemôže matku a cisárstvo sklamať, no malá rebelka v nej sa nezaprela, tak spôsobovala učiteľom neľahké časy.

„,Veľmi bystré, madame la comtesse! Na dvore sa vám nikto nevyrovná, šteklivý vtip za vtipom.´ Niekoľko minút mu trvalo, kým polapil dych. ,Pod palcom ho však má l´Autrichienne. Nebyť jej, chlapca by som mal ešte vo vrecku. My by sme ho mali vo vrecku,´ opravil sa kývnutím hlavy smerom ku grófke a k vojvodovi d´Auguillon.“

táto historická lahôdka poteší aj tých najväčších knižných gurmánov

Za každým úspešným mužom hľadaj ženu. Zbytočne by sme prediskutovávali tento výrok, najmä pri pohľade na panovníčky z našich dejín. Veď už od malička ich pripravovali na budúce povolanie a ani najväčší taktici by sa s nimi v konečnom dôsledku nemohli porovnávať. Ženy vládli všetkému, aj keď to vyzeralo tak, že len vyšívajú obrúsky či hrajú piket. Presne na takú dámu sa postupom času mení aj mladučká Mária Antoinetta, keď sa zo všetkých síl usiluje premeniť svojho mladého manžela na muža hodného kráľovského trónu. No to, ako sa jej podarilo zmeniť hanblivého Ľudovíta XVI., sa v tejto časti nedozvieme. Prvý diel sa totiž končí smrťou Ľudovítovho starého otca.

Do toho času sa však toho udeje ešte veľa, takže sa nemusíte obávať nedostatku zaujímavého čítania. Práve naopak, čaká vás dostatočný počet väčších strán s malinkými písmenkami. Nedajte sa tým však odplašiť, kniha sa číta veľmi svižne. Rozprávanie v prvej osobe príbehu prospieva, takže sa s ľahkosťou dostanete do sveta, kde mladé dámy nie sú sťahované len korzetmi, ohováračské reči sa šíria rýchlejšie ako blesk a smrť nemusí znamenať prehru (pokiaľ sa vďaka nej dostanete na trón). Myslím si, že táto historická lahôdka poteší aj tých najväčších knižných gurmánov. Oblizovať sa budete až za ušami.

• Meno autora: Juliet Grey
  • Počet strán: 376
Čítané 1312 krát