utorok, 30 jún 2015 19:16

Trojhlas

Tri osobnosti slovenského a českého divadla – Stanislav Štepka, Milan Lasica a Jiří Suchý – a tri inšpiratívne rozhovory o tom, akí boli, akí sú a ako robili to, čím najviac ovplyvnili svoje okolie a zapísali sa do našej pamäte. Vypočujte si ich Trojhlas.

Gustáva Murína netreba veľmi predstavovať, pretože už nejaký ten čas literárne tvorí, a tobôž netreba predstavovať troch hlavných protagonistov Trojhlasu. Milan Lasica a Stanislav Štepka sú mená tak zvučné, že si ich hneď vieme priradiť tam, kam patria. Pri Jiřím Suchom to až tak úplne neplatí, priznám sa, že kým som nechytila knihu do rúk, veľmi som o ňom nepočula. Myslím si, že je však v povedomí najmä tých skôr narodených, ktorí si svoje odžili v časoch Československa, kedy bola vzájomná kultúra týchto dvoch krajín k sebe predsa len o kúsok bližšie.

Trpezlivosť knihy prináša

Všetci títo traja páni s veľkými P sú dôležitými predstaviteľmi českej a slovenskej kultúry a zanechali po sebe kus krásnej nezabudnuteľnej práce. So svojimi vlastnými divadlami prešli dlhé a kľukaté cesty od malých začiatkov až po vypredané hľadiská, preto mi bolo cťou čítať rozhovory s nimi. Autor svoje dielo tvoril dlhé roky, zapisoval si a vyčkával až na túto konečnú podobu a za trpezlivosť mu dávam 11 bodov z desiatich. Pretože keby knihu vydal čo i len o pár rokov skôr, nebolo by to ono. Vďaka tomu môžeme sledovať nielen profesijné, ale aj osobnostné a názorové posuny pánov režisérov a nazvať tak Trojhlas napríklad aj malou kronikou rozhovorov.

Autor Trojhlas tvoril dlhé roky, zapisoval si a vyčkával

Gustáv Murín v rozhovoroch vystupuje takmer ako rovnocenný partner, osobností sa nielen pýta, ale sa s nimi aj rozpráva. Treba povedať, že miestami možno až príliš hovorí sám o sebe, ale to sa mu môže prepáčiť, pretože vždy majú jeho osobné vklady svoj význam. Nimi totiž troch pánov nabáda k problematike, na ktorú sa bude pýtať, prináša rôzne zaujímavé výroky iných známych osobností a treba povedať, že vystupuje aj ako fundovaný oponent s vlastným názorom, ktorým dokazuje svoju pripravenosť na každý jeden rozhovor. Navyše z neho cítiť osobnú zaangažovanosť a úprimný záujem pýtať sa a hlavne počúvať.

Trojhlas žijúcich legiend

Som rada, že som vďaka Trojhlasu mohla nazrieť do vnútra mužov, ktorých od malička považujem za legendy, aj keď ešte (chvalabohu) máme stále tú česť zdieľať s nimi priestor na tejto zemi. Ja som si pri čítaní predstavovala ich hlasy, keďže ide o známych pánov a čítanie bolo tak trochu iným zážitkom, aký mám pri bežných románoch.

kniha rozhovorov, vďaka ktorej máme možnosť bližšie sa zoznámiť s pánmi Lasicom, Štepkom a Suchým

Trojhlas ani románom nie je. Je to kniha rozhovorov, vďaka ktorej máme možnosť bližšie sa zoznámiť s pánmi Lasicom, Štepkom a Suchým. Pretože je jedna vec si o nich prečítať všeobecné informácie o ich živote a dramatickej tvorbe a vec druhá je zas počúvať ich rozprávanie o tom, aké mali vo svojich životoch motivácie a ako prežívali poklesy a víťazstvá, lásky so ženami, ale aj s krásnou literatúrou. Bolo potešujúce zistiť, že stále majú chuť tvoriť a prinášať radosť a najmä obrovské dávky humoru návštevníkom svojich divadiel. Či už ide o Radošinské naivné divadlo, Štúdio L + S alebo české divadlo Semafor.

Kniha je rozdelená na tri logické časti. Každá sa začína krátkym medailónikom toho – ktorého protagonistu a pokračuje opisom okolností, za akých rozhovory vznikali. Nie sú to teda nasekané otázky za otázkou, pri čítaní totiž máte pocit, že s nimi sedíte za jedným stolom a zaujato počúvate. Pozitívne hodnotím aj poslednú, štvrtú časť knihy, v ktorej Murín na jednom priestore vďaka rovnakým otázkam pre všetkých priniesol ich tri rôzne pohľady na jednu opýtanú vec. Hlavne tu bolo vidieť tie jemné odtienky, ktoré na prvý pohľad podobné osobnosti odlišovali vďaka ich rozdielnym názorom a spôsobom nazerania na danú problematiku.

Trojhlas je knihou plnou inšpiratívnych myšlienok od inšpiratívnych mužov

Čítanie pekne plynulo a nepostrehla som žiadny náznak nudy alebo splývania textu. Trojhlas je knihou plnou inšpiratívnych myšlienok od inšpiratívnych mužov, ktorí svojou charizmou obohacujú kultúrne prostredie a ktorí tvoria o ľuďoch a pre ľudí.

Ako principáli a aj autori máte právo na výber príťažlivých hereckých partneriek. Využívate ho?

Milan Lasica: Vybral som si Satinského, respektíve vybrali sme si seba navzájom, takže problém s javiskovými partnerkami odpadol. Satinský bol pre mňa ideálny partner aj partnerka.

Stanislav Štepka: Ešte sa mi nestalo, že by som pri písaní novej hry myslel na to, čo za krásku mi prihrnie do náruče. Prihodilo sa mi, isteže, že som sa ako napríklad v Hre o láske ocitol na scéne s driečnou Soňou Norisovou a mali sme sa bozkávať. Ale skončilo sa to ako vždy: zostala iba pekná predstava...

Jiří Suchý: K tradícii kabaretu, music hallu, revue patrí neodmysliteľne aj stádo krásavíc. Toho sa držíme aj v Semafore a dodnes je nám za to pánska, ale často aj dámska časť publika vďačná. V našom prípade ide skôr o stádočko prepojené s mužskou s mužskou časťou súboru vzájomným priateľstvom.“

• Meno autora: Gustáv Murín
  • Počet strán: 152
Čítané 674 krát