štvrtok, 09 máj 2013 10:55

S Williamom Burroughsom [ Správa z Bunkru ]

(6 hlasov)

Bockris: "Počul si o tom chlapíkovi, ktorý dostal na víkend priepustku z blázinca, išiel rovno domov a zabil vlastnú ženu? Tvrdil, že tým vykonal Božiu spravodlivosť." Burroughs: "Čo všetko sa nezvalí na Božiu spravodlivosť. Som presvedčený, že Boh existuje. A je to idiot."

Kniha S Williamem Burroughsem [Zpráva z Bunkru] od Victora Bockrisa, jeho blízkeho priateľa, je zbierka rozhovorov, ktoré vznikli medzi rokmi 1974 a 1980. Toto obdobie Burroughsovho života, kedy žil v New Yorku na legendárnom mieste zvanom Bunker, bolo neobyčajne plodné, čo sa tvorby týka. Dokončil román Města rudé noci, na ktorom pracoval od svojho návratu z Londýna v roku 1974. Bunker bol pôvodne priestor telocvične bez okien, od vonkajšieho sveta ho oddeľovali len veľké plechové dvere. Kniha je vedená formou rozhovorov medzi Bockrisom, Burroughsom a ďalšími ľuďmi, ktoré sa odohrávajú zväčša pri večerách alebo pri rôznych stretnutiach práve v Bunkri. Je rozdelená na kapitoly o sexe, politike, drogách, Samuelovi Beckettovi, ženách, mužoch, snoch atď.

Bockris: "Veríš v niečo?"

Burroughs: "Viera je slovo bez významu. Čo to znamená? Povedzme, že v niečo verím. Dobre, a teraz si predstav niekoho, kto počuje nejaké hlasy a verí im. To ale ešte neznamená, že by museli skutočne existovať. Koncept, na ktorom zakladáš predstavu vlastného "ja" je obyčajná ilúzia. Najprv musíme zabudnúť na to, čomu hovoríme "ja", a až potom hovoriť o tom, v čo to "ja" verí."

Informácie v knihe nie sú nijakým spôsobom skreslené, sú veľmi autentické, nakoľko ide o záznamy rozhovorov. Burroughs tu vyjadruje svoje názory na konkrétne témy. Máte možnosť vytvoriť si obraz o jeho zmýšľaní a vnútornom svete priamo z prvej ruky. V diskusii s ním sa objavia známi ľudia ako Allen Ginsberg, Susan Sontag, Andy Warhol, Lou Reed, Mick Jagger či Patti Smith.

O Burroughsovi je známe, že dokáže nazerať na veci z úplné opačného uhla, dostať sa až pod ich povrch k samotnej prapôvodnej podstate, vyvrátiť všetky doterajšie zaužívané postoje a všeobecné názory... a táto kniha to len potvrdzuje. Je doplnená fotkami, z ktorých väčšina bola fotená po rozhovoroch zozbieraných v knihe, a niektoré sú z osobného Burroughsovho života.

Pre mňa osobne veľmi zaujímavé čítanie. Publikácia bude určite baviť aj ľudí, ktorí jeho dielo nepoznajú, keďže kniha obsahuje zaujímavé názory na klasické témy, vznikajúce z nekonvenčného rozmýšľania a nazerania na veci z iných uhlov, ako je bežné. Viac ju ale odporúčam ľudom, ktorí už nejakú Burroughsovu knihu čítali.

Bockris: "Považujem Angličanov..."

Warhol: ....."za tých sexuálne najpríťažlivejších ľudí..."

Burroughs: "Ty si snáď v Anglicku zažil nejaký poriadny sex?"

Warhol: "Samozrejme, ten najlepší."

Burroughs: "Áaaano."

Bockris: "Nenarazil si v Londýne na homosexuálov, čo hádzali po nahých chlapcoch pingpongové loptičky?"

Burroughs: "Moji známi ma informovali o najrôznejších praktikách. O mužovi-vajíčku, ktorý z akýchsi príčin vyžadoval, aby po ňom hádzali vajíčka. Alebo o chlapíkovi, ktorý nútil chlapcov, aby vliezli do obrovskej klietky. Zavrel ich do obrovskej vtáčej klietky, hádzal im dovnútra odrobinky chleba a kričal na nich: "Zobte!!“

Bockris: "Ejakuloval pri tom?"

Burroughs: "O tom nemám ani potuchy. Hovoril: „Každý chlapec si musí nejako zarábať...“

• Meno autora: Victor Bockris