utorok, 16 jún 2015 17:14

Okolo sveta s Justinom Bieberom

Pokiaľ si fanúšik Justina Biebera, tak túto knihu musíš mať. Ak ním nie si, tak aspoň zistíš, ako vnímajú hviezdu svetovej popovej scény jeho priaznivci.

Na úvod by som rada podotkla, že nie som fanúšik Justina Biebera, ani ho nepočúvam, ani nesledujem na sociálnych sieťach. Na svete však existujú milióny belieberov, ktorí robia presný opak. Striehnu na každý jeho pohyb, gesto, prejav. Sú ochotní pricestovať na druhý koniec sveta, len aby ho uvideli naživo. Táto kniha preto nie je len o Justinovi, ale skôr o príbehoch jeho nadšených priaznivcov.

„Myslím, že Justin má pravdu. Sny sa naozaj PLNIA. A všetkým, ktorí si myslia opak, že nikdy nestretnú Justina, odkazujem – nikdy sa nevzdávajte. Musíte však o to zabojovať. A nikdy nehovorte nikdy. Môj sen sa splnil a váš sa splní tiež.“

Pokiaľ očakávate, že sa vám v rukách ocitla klasická biografia speváka, tak ste na omyle.

Pokiaľ očakávate, že sa vám v rukách ocitla klasická biografia speváka, tak ste na omyle. Okrem úvodných všeobecných informácií o tom, že pochádza z hudobníckeho prostredia a je silne veriaci, sa dozviete pár stručných informácií o najdôležitejších osobách z jeho tímu a pár „pikošiek“ zo života na turné. Chvíľkami máte pocit, že čítate pozbierané bulvárne informácie, ktoré by prekvapili aj samotného Biebera.

Podľa autorky knihy má Justin rád, keď na neho fanúšikovia čakajú pred hotelom a je mu čudné, ak tam nik nie je. Má ich totiž rád a zaujíma sa o nich, ale nechce, aby si ničili zdravie, resp. ochoreli len kvôli stretnutiu s ním. Tiež plánuje veľký koncert vo vesmíre. Na jednom podujatí venoval neznámej fanúšičke škrečka. Jeho prastarý otec pochádza z Nemecka a jeho otec je tesár, čo sa kedysi živil wrestlingom. Kniha je plná podobných „odhalení“, ktoré môžu niektorých zaujať alebo skôr rozosmiať.

Na jednom podujatí venoval neznámej fanúšičke škrečka.

„Počas niekoľkých večerov sprevádzala Justina jeho rodina. Mama, starí rodičia, dokonca aj pes. Samozrejme, nemohli ísť s ním na každý koncert, keď turné prekročilo hranice USA a Kanady, ale Pattie sa snažila vycestovať najčastejšie. Navždy bude Justinovou najväčšou fanúšičkou.“

Vyznania

Jednotlivé vyznania fanúšikov sú tematicky späté s krajinami z celého sveta. Anna, Maité, Karla a iní sa vyznávajú, ako niekoľkosekundové stretnutia s Bieberom doslova zmenili ich život. Je fascinujúce, čo všetko boli schopní podniknúť a prekonať, len aby stretli svoj idol. Mnohí si za veľké peniaze už niekoľko mesiacov vopred kupovali lístky na koncerty len preto, že to bol ich nesplnený sen. Napríklad Fenna z Holandska, ktorá sa liečila na rakovinu, sa zapojila do nadačného programu Make a Wish, vďaka ktorému sa jej podarilo ísť na koncert.

„Belieberkou som sa stala hneď na začiatku. Spolužiaci mi často vravia, že som posadnutá a odsudzujú ma preto. Lenže mňa to vôbec netrápi a naďalej mám Justina rada. V novembri 2011 mi diagnostikovali rakovinu, teraz som už vyliečená. Hoci som zažila ťažké časy, nikdy som sa nevzdala.“

Väčšina fanúšikov je vekovo zaradená do generácie tínedžerov, ktorí našli v Justinovi veľký vzor.

Väčšina fanúšikov je vekovo zaradená do generácie tínedžerov, ktorí našli v Justinovi veľký vzor. Napriek výsmechu okolia sú presvedčení, že jeho hudba im pomáha a samotný spevák ich inšpiruje. Na obale knihy je odporúčanie, že je určená len pre fanúšikov Justina Biebera. Osobne zastávam rovnaký názor. Ako človek, ktorý doslova nevie o Justinovi nič, som sa rovnako nič podstatné ani nedozvedela. Skúsený fanúšik si možno vie dať dohromady jeho kariéru a úspech, pretože pozná jeho tvorbu. Ja som však skôr čítala lexikón nadšencov, ktorí uznávajú Justina Biebera ako modlu, pre ktorú sú schopní asi naozaj všetkého.

„Moji fanúšikovia majú väčšinou štrnásť či pätnásť rokov, ale nájdu sa medzi nimi i mladší. A mojou najstaršou fanúšičkou je moja mama. Má tridsaťpäť.“

Je škoda, že Sarah Oliverová nedokázala okrem zaujímavostí zo života, zaradiť do textu aj autorský rozhovor so spevákom, prípadne nejaké jeho vyjadrenia. Z tohto dôvodu je celá kniha len jedným veľkým vyznaním obdivu fanúšikov z celého sveta. Napriek mojim zmiešaným pocitom z niektorých vyznaní som dospela k záveru, že jeden Justin dokázal spojiť mladých ľudí po celom svete, ktorí ho nasledujú. Príbehy sú tak úprimné, že ma viedli k zamysleniu, ako to ten Justin robí? Odpoveď je (asi) ukrytá v knihe.

• Meno autora: Sarah Oliverová
  • Národnosť: britská
  • Knihu vydalo: Motýľ