sobota, 13 jún 2015 20:03

Agónie Epizóda

Všetci starneme, tomu sa vyhnúť nedá. No keď máme 20 či 30 rokov, 60-tka je pre nás vzdialená celé svetelné roky. O to väčší šok nastane, až raz bude tu.

Niekto však vie starnúť s gráciou a šarmom, zreje do múdrosti. Zoznámte sa so starším mužom a jeho vnímaním reality. Jeho, podotýkam, ostrovtipným vnímaním, bez falošného pozlátka. Egon Bondy, pretože o ňom je reč, nám v oboch poviedkach v knihe Agónie Epizóda ponúka svoj vlastný pohľad na meniacu sa realitu okolo neho. Má vek, v ktorom už má právo čo-to ofrflať, ale nerobí to starým známym spôsobom, pri ktorom predstavitelia staršej generácie vzdychajú, aká skazená je dnešná mládež. Jeho duša je stále mladá, len telo už nevládze. Iskrivosť vnímania však vek nepoznačil. Dôkazom toho je i spôsob jeho písania, keďže prvá poviedka je v českom a druhá, rozsiahlejšia, v slovenskom jazyku. Prvá nie je o ničom konkrétnom, a preto je tak trochu o všetkom. Druhá je hmatateľnejšia, je príbehom o Meste.

Jeho duša je stále mladá, len telo už nevládze.

„Čo bolo pôvodným mestom, ktoré rástlo tisíc rokov, je veľmi dokaličené. Také dokaličené, že sa z toho len ťažko spamätáva, a akoby z odporu voči tým ozajstným zverstvám sa duch utiahol. Niežeby zmizol, ale skryl sa, ale len tým, ktorým dôveruje, sa sem-tam ukazuje a umožňuje im dať sa očarovať.“

Príbeh o „jeho“ meste je viac ako len stareckým spomínaním na mesto, akým bolo kedysi. Vyjadruje nostalgiu za duchom mesta, smútok za znetvorením čohosi, čo bolo v nedávnej minulosti ešte celkom živé. Spolu s ním kráčame ulicami. Očami pohládzame tie, ktoré má rád, vyhýbame sa tým, ktoré rád nemá. Spoznávame mesto a jeho ducha cez rozprávanie človeka, ktorý má to mesto v krvi. Svoje nezastupiteľné miesto v ňom má i rieka, práca, vinohrady, hrad.

„Preťali mestský organizmus rezom, ktorý, majúc slúžiť diaľkovej komunikácii – znemožnil vnútornú komunikáciu a brzdí krvný obeh mesta – a tvária sa akoby nič.“

Iskrivosť vnímania však vek nepoznačil.

V poviedke Epizóda sa objavuje reálna postava sochára Franza Xavera Messerschmidta, zasadená do fiktívnych udalosti v Prešporku. On je jedným z tých, ktorí sa prelínajú životom Egona Bondyho v tomto meste. Aj ďalšia postava, ktorú reálne nikdy nestretol, rabín Meier. No nielen postavy z minulosti ho sprevádzajú pri prechádzkach mestom, aj partnerka Júlia, hoci už len ako spomienka, bývalí študenti Mišo a Ervín, narkomanka Veronika. Pozitívnu perspektívu do budúcnosti nenačrtáva. Z mesta pravidelne odchádza a rovnako pravidelne sa doň vracia. Je to „jeho“ mesto, nemôže inak. Aj keď je iné, ako ho spoznal a miloval.

„Zakaždým, keď som písal, hanbil som sa. Neviem prečo, ale hanbil som sa. Som lenivý ako prasa, a len preto som sa nestal robotníkom. Keďže som nebol robotníkom a našťastie ani úradníkom či profesorom – písal som. Viac však už netreba.“

Spoznávame mesto a jeho ducha cez rozprávanie človeka, ktorý má to mesto v krvi.

Egon Bondy ponúka v tomto diele filozofický pohľad na svet, ktorému nie je cudzia ani satira. Kniha Agónie Epizóda je doplnená o faktografické fotografie zo života Egona Bondyho. Mne osobne chýbali popisky k tým fotografiám, rada by som vedela, kto na nich je, pretože som ani zďaleka nevedela všetkých identifikovať.

Knihu Agónie Epizóda je ťažko definovať. Najmä kvôli druhej poviedke. Je to tak trochu cestopis? Autobiografia? Spomienka? Fikcia? Nuž, nech je to, čo chce, je to sakra dobre napísané! Kto len trošku pozná naše hlavné mesto, uvidí niektoré jeho zákutia pri čítaní Epizódy ako na dlani. A kto ho nepozná, bude si ho vedieť aspoň trochu predstaviť. Možno by mala byť „povinná“ pre všetkých pôvodných aj naturalizovaných Bratislavčanov, aby pochopili génia loci tohto mesta, ktoré spoluvytvárali štyri národy. Preto túto knihu odporúčam najmä im. Ale aj všetkým ostatným. :-)

• Meno autora: Egon Bondy
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: Marenčin PT