utorok, 02 jún 2015 10:21

Cartierova Panteřice

Jeanne Toussaintová – dcéra, sestra, zneužité dievča, kurtizána, Cartierova múza, šperkárka kráľov, najcennejší klenot. Priamo pred našimi očami vyzlečie nielen svoje telo, ale i celú osobnosť, ukáže strach a nádej, lásku aj osamelosť.

Paríž – 1941. Hrdá žena v stredných rokoch je nemeckými vojakmi násilne odvedená zo svojho obchodu so šperkami. Majú podozrenie, že je Židovka. Ocitá sa v epicentre nezmyselných výsluchov a v osamelosti jednej z malých izieb. Vo chvíľach uväznenia a neistoty, kedy nevie, čo s ňou bude ďalej, začína bilancovať celý svoj život... A my sa s ňou ponárame do spomienok.

Vo chvíľach uväznenia a neistoty začína bilancovať celý svoj život.

„Kino dělá své první krúčky, docela velké, je to pořád Louis Lumièr sem, Louis Lumièr tam, Émile Zola už nikoho neobviňuje, ale fotografuje elektrické zázraky a v tomto roce 1905 se v Podzimním salonu prosazuje fauvismus. ,Mrštili kbelíkem s barvou proti veřejnosti,´ prohlašuje v Le Firagu o malířích kritik Camille Mauclair.“

Jeanne spomína na šťastné detstvo, zdanlivo necitlivú matku, drahého otca, matkinho milenca, ktorý zneužíval ju i jej staršiu sestru Charlotte, ktorá kvôli tomu utečie do Paríža. Jeanne sa podarí za ňou utiecť až vďaka prvej veľkej láske – bohatému Pierrovi. Prvýkrát zakúsi povýšenosť bohatej rodiny a stráca ilúzie o láske – niektoré rozdiely zmazať nedokáže. Pierre jej však pomáha začleniť sa do veselej a družnej parížskej spoločnosti a Jeanne nachádza svoju sestru. Charlotte si hovorí Charlie a bezstarostným tónom sestre oznamuje, že je kurtizánou a Jeanne ňou odteraz bude tiež.

Picasso bol v tom čase jednoducho malý Španiel, Gertruda Steinová žena s názorom a Coco Chanel dobrá priateľka.

Sestra ju učí nepísaným pravidlám vo vzťahoch kurtizán a ich ochrancov", z každého kúta na nás dýcha belle époque – bujaré obdobie, kedy sa vo vychytených podnikoch miešali umelci všetkého druhu, brávali svoje milenky do divadla a na výstavy, a to všetko sprevádzali úsmevmi, sexom a potokmi alkoholu. Picasso bol v tom čase jednoducho malý Španiel, Gertruda Steinová žena s názorom a Coco Chanel dobrá priateľka. Každý deň je vzrušujúcim dobrodružstvom plným klebiet a drobných detailov, ktoré z tejto knihy tvoria pochúťku pre milovníkov dvadsiatych a tridsiatych rokov.

„,Kdo je ten bledý muž s ebenovýma očima, který si ocucává knír a přitom kolem sebe hází vyplašenými pohledy?´ zajímá se Charlotte, vždy na číhané, stále slídící po ochránci.
,Ach, tamten,´ prohodí Helleu. ,Nějaký Proust, Alphonse nebo Jules, už nevím. Ale ten se na tebe ani nepodívá, Charlie, ten má rád jen muže. Je to pisálek, pohlcený svým velkým dílem. Hledání nevím čeho, další, co neprekročí ostrou bariéru budoucího pokolení.´“

Jeanne si po znásilnení a rozchode s Pierrom vytvára obranný múr, stáva sa tvrdou a nezlomnou, no Paríž má na ňu liečivé účinky a ubolenú dušu jej hojí umením, novými priateľstvami a sestrinou prítomnosťou. Chvíľami sú opisy starých dobrých časov" až príliš patetické a spomienkový optimizmus zahladzuje niektoré nedokonalosti. Stále však z rozprávania sála životaschopnosť a nezlomnosť hlavnej hrdinky a jej schopnosť brať si od života všetko, čo ponúka. Na druhej strane je pre ňu typická snaha neustrnúť v hedonizme, ale niečo za sebou zanechať.

Príbeh je spletitý a ja nechcem prezradiť veľa o Jeanninej ceste ku Cartierovi a k jeho šperkom. Kniha je životopisom jedinečnej osobnosti, ale v skutočnosti opisuje takýchto jedinečných osôb hneď niekoľko. Je tiež príbehom o láske, o stretnutiach a tak trochu i denníkom. Hlavná hrdinka každý deň na sebe pracuje, vyvíja sa a mení, čitateľa povzbudzuje k hľadaniu svojej vášne a autonómie.

„Charlotte mi položí na kolena velikou knihu vázanou v kůži, do níž ve trech sloupcích zaznamenává jména všech svých milenců, data jejich návštev a vyplacené sumy.
,Vidíš, drahoušku, je tu vyhrazené místo na zvláštní poznámky. Jaký má kto dech, jaké prednosti, jaké sexuální hrátky ho baví, jaké choutky a doplňky. Nikdy do toho nenech vstoupit náhodu, jenom by tě to spletlo.´“

Zavedie vás do vychyteného baru a poklebetí si s vami o nadčasovej móde a dobrom vkuse.

Viac ako polovicu knihy tvoria spomienky na minulosť, nejde však len o nudné vyratúvanie faktov o tejto dáme. Autorka príbehu vdýchla skutočný život a rozhodne sa nebudete pri čítaní cítiť ako na hodine dejepisu. Po čase sa dostaneme do bodu, z ktorého sme vyšli. Späť k realite a ku krutosti štyridsiatych rokov. Ak to doteraz bolo príjemné čítanie, teraz sa dostáva k slovu napätie z neistej budúcnosti a napokon zopár prekvapivých rozuzlení.

Ak by som mala vybrať najpríjemnejší prvok knihy, boli by to určite všetky drobné detaily a pikošky z bujarého života kurtizán a ešte bujarejšieho života vtedajších umelcov. Ak ste si niekedy povzdychli, že by ste túto dobu radi zažili, alebo sú retro-párty vašimi najobľúbenejšími, Cartierova Panteřice vás môže aspoň na chvíľu zaviesť do vychyteného baru a poklebetiť s vami o nadčasovej móde a dobrom vkuse. Do kokteilu primieša zopár rád do života a príbehov o láske. A potom vás pošle do reality. Lebo... jdi, nebo chcípni, to bola vždy jej zásada.

Čítané 1227 krát