piatok, 15 máj 2015 13:53

Evita

„Neplač pre mňa, Argentína!“, je jedna z najznámejších viet, ktorá obklopuje osobnosť Evy Perónovej, prvej dámy Argentíny. Spisovateľ Marcos prichádza s novým, kontroverzným životopisom tejto zvláštnej ženy. Či už vás jej osobnosť zaskočí, znechutí, dojme, alebo ju budete považovať za chuderu a manipulátorku, jej príbeh vás určite zaujme.

Eva Perónová bola rozporuplná a komplikovaná žena, ktorá bojovala so svojím duševným chaosom. Niet teda divu, že všetky výpovede o nej sa prikláňajú buď na stranu pozitívnu, alebo tú negatívnu. Tak je to aj so životopismi, ktoré nikdy nedokázali zachytiť jej pravú tvár. Spisovateľovi Marcosovi Aguinisovi sa tento počin z veľkej časti podaril.

príbeh rozporuplnej a vášnivej ženy

„Se slzami v očích jsem přiznala, že někteří se na mně dívali jako na hlupačku a s křikem mně odháněli. Jiní mně poočku pozorovali a zvažovali, zda stojí za to si se mnou pohrát na pohovce v šatně, ..."

Komplikovaná Evita
Aguinis sa v biografickom beletristickom románe verne snažil zachytiť Evitinu rozporuplnú osobnosť. Román je síce písaný dávno po jej smrti, ale rozprávačom je sama Evita. Autor vykreslil jej osobnosť veľmi autenticky. Ako čitatelia vieme, že román nie je v skutočnosti rozprávaný argentínskou prvou dámou, no nemôžeme si pomôcť a pristihneme sa, ako tomu podvedome veríme. Prichádza takpovediac zo záhrobia, povznesená nad tento svet, nad všetko, čo sa jej v ňom stalo a nad to, ako jej bolo ubližované. Rozpráva svoj príbeh od začiatku do konca.

„Asistentky mi připravily báječnou koupel, pak jsem se oblékla, hřebínkem trochu srovnala vlasy, vybrala pár šperků a postříkala se parfémem."

Román je plný retrospektívnych fragmentov a spomienok. V podstate je celý príbeh, teda samotný Evitin život, jednou veľkou minulou udalosťou. Napriek tomu môžeme dej nahrubo rozdeliť do dvoch veľkých línií. Tá prvá tvorí spomienky a udalosti od Evitinho narodia až po oficiálnu cestu do Európy, kam odišla ako prvá dáma Argentíny. Druhú líniu, ktorá je menej obsiahla, tvoria spomienky z diplomatickej cesty. Zväčša sú tieto dve línie prehľadne oddelené novou kapitolou. Stáva sa však, že sú prepletené aj v jednej kapitole, kde rozprávačka skáče z jednej udalosti do druhej.

z otrhanej a zneužívanej herečky sa stala prvá dáma

Príťažlivý a pohlcujúci skutočný príbeh
Evitino rozprávanie vôbec nepôsobí umelo a glorifikovane. Autor sa z tohto životopisu nesnaží urobiť ďalšie „oficiálne“ dielo významnej a váženej osoby. Ukazuje Evitu ako obyčajnú ženu, ktorej sa stalo v živote niekoľko zázrakov, ale za to si prešla strastiplnú cestu, kde utŕžila mnoho rán a často sa ich snažila skrývať. Počas čítania zistíme, že Evita zažila naozaj hrozné veci a nemala ľahký život. Po celý čas neustále bojovala proti svojim démonom, ktorí neboli vždy len duševní, a to aj v čase, keď sa už zdalo, že ako prvá dáma nemá žiadne starosti. Neprestajne ju doháňala minulosť a komplexy – doslova ju prenasledovali na každom kroku.

Román nie je príťažlivý iba ťažkým životom a komplikovanou osobnosťou Evy Perónovej. Je zaujímavý aj samotným štýlom písania, ktorý pôsobí veľmi autenticky a nenútene. Evita odkrýva všetko. Nezáleží jej na tom, čo si o nej čitateľ pomyslí. Predkladá mu svoju povahu a žiadny čin neospravedlňuje. Neospravedlňuje sa za to, že už ako mocná žena zničila niekoho, kto jej v minulosti, ako mladému dievčaťu, ublížil. Bez okolkov priznáva radosť zo zadosťučinenia a vykonanej pomsty. Nemihne sa v nej ani kúsok ľútosti. Na druhej strane jej súcit z chudobnými a chorými nie je hraný. Sama bola taká – chudobná a chorá – bez nádeje na lepší život, často na pokraji smrti. Súcit a pomáhanie chudobným sa u nej striedal s nenávisťou. Vždy však vedela, čo chcela.

raz sa (hoci právom) mstí, inokedy altruisticky pomáha chudobným

Umelecká biografia Evita patrí do edície, v ktorých vyšlo už niekoľko životopisov zaujímavých, takisto rozporuplných osobností, medzi ktorými sú napríklad Mata Hari, Edith Piaf, známi impresionisti či Frida. Kvalitný obsah sa odráža aj v kvalitne spracovanom dizajne prebalu (čo dnes, bohužiaľ, nie je pravidlom).

„Mnohokrát jsem se cítila pronásledována, ale nikdy jsem nebyla zločinec, a už vůbec ne nacistka jak někteří prohlašovali po mé smrti."

Knihu odporúčam aj takým čitateľom, ktorí o živote Evity veľa nevedeli, prípadne, vedeli len toľko, že bola prvou dámou Argentíny. V knihe je povedané všetko a je len na čitateľovi, aký obraz si o Eve Perónovej vytvorí. Rozhodne to však bola vášnivá a silná žena, ktorej sila sa prejavovala najmä v odhodlanosti bojovať a vytrvať vo svojom smutnom živote a zvládať svoje rozporuplné ego. Kniha by vďaka ľahkému a zaujímavému štýlu písania mohla upútať naozaj každého. Napriek svojej, na prvý pohľad zložito posplietanej narácii (rozprávanie), však nie je náročná a je tak vhodná aj menej skúseným čitateľom.

• Meno autora: Marcos Aguinis
  • Národnosť: argentínska
  • Knihu vydalo: Metafora