piatok, 24 apríl 2015 06:44

Stratené

Keď sa stratíte na neznámom mieste, vždy sa nájde niekto, kto vám ukáže správnu cestu. Horšie je to v prípade, ak sa ocitnete v strede neznámej kultúry, v ktorej vám nemá kto podať pomocnú ruku.

Sú sympatickí, priam príťažliví, vašu krásu ospevujú až do nebies a odtiaľ by vám aj všetko zniesli. Dovolenkové destinácie sú ich rajónom a na osamelé či smutné ženy používajú zbrane najvyššieho kalibru – šarm, o ktorom môžu mnohí európski muži len snívať. Určite už tušíte, že reč je o Araboch, ktorým sa počas letných dovoleniek veru nevyhnete.

„V tvojich očiach je celá obloha. Máš najzamatovejšiu pokožku, akú som kedy videl. Žiadny kvet v Egypte nevonia ako ty. Nikdy som nevidel taký krásny úsmev. No prosto, kaleráby tretej ligy. Ani nie tretej, ale štvrtej. Mne však vtedy tak dobre padli. Nasávala som ich ako špongia, lebo som mala totálne udupané sebavedomie a keď som sa pozerala do jeho tmavých očí, videla som v nich ozajstný záujem.“

Pri prvom požiadaní o ruku podarujete vášmu Arabovi nielen ruku, ale aj zdravý rozum a úsudok

Nad hviezdy je jasné, že mnoho žien takýmto exotickým fešákom neodolá, čo však v prípade letného romániku vôbec neprekáža. Problém môže nastať až v prípade, že vám dovolenková láska nestačí a pri prvom požiadaní o ruku podarujete vášmu Arabovi nielen ruku, ale aj zdravý rozum a úsudok. Keďže nie je všetko zlato, čo sa blyští, vaša letná romanca nemusí prerásť do šťastného konca, ale skôr do nekonečného boja s odlišnou kultúrou a náboženstvom. Príbehy s takýmto nádychom si prečítate práve v knihe Stratené, ktoré si na vlastné uši vypočula slovenská autorka Eva Urbaníková, a to priamo z prvej ruky.

Knižka obsahuje príbehy viacerých žien, ktoré neodolali šarmu a exotickému nádychu moslimov. Po nie dlhom presviedčaní si ich vzali za mužov, narodilo sa im dieťa a vtedy začali skutočné problémy. Stret s inou kultúrou, najmä s takou, o ktorej nemáme takmer ani poňatia, nemusí vždy skončiť prívetivou rozlúčkou. Každá zo žien, medzi ktorými sú aj Slovenky, rozpráva o svojom živote s moslimom. Aj keď sú na prvý pohľad úplne odlišné, spája ich jedna vec – namiesto osudovej lásky majú osudové trápenie. Boli oddelené od svojich detí, pretože ich chceli uchrániť pred nepochopiteľnými moslimskými zvykmi a utiecť.

Aj keď sú na prvý pohľad úplne odlišné, spája ich jedna vec – namiesto osudovej lásky majú osudové trápenie.

„Lebo s tou láskou moslima a Európanky je to tak ako s hotelovým raňajkovým kapučínom v Káhire, ktoré fascinovalo môjho muža. Naoko vyzerá výnimočne, chutne, pena hustá, až svojou konzistenciou vyráža dych. Ale keď sa napil, zvraštil čelo a sklamaný pachuťou, ktorá sa mu rozliezla po jazyku šálku odložil. ,Chutí ako nafta,´ povedal ešte predtým ako siahol po plechovke s kolou.“

Na začiatku treba pochopiť, ako aj samotná autorka tvrdí, že v knihe nejde o hanobenie cudzej kultúry. Skôr sa treba zamerať na to, že nie všetko, po čom túžime, je v skutočnosti to pravé a namiesto radosti nás môže čakať sklamanie. Kultúrne a náboženské presvedčenie je mnohokrát oveľa väčšie ako logické uvažovanie a zdravý sedliacky rozum. Aj na citlivý problém sa treba pozerať s otvorenými očami aj mysľou.

Kultúrne a náboženské presvedčenie je mnohokrát oveľa väčšie ako logické uvažovanie a zdravý sedliacky rozum.

Samozrejme, každá minca má dve strany, a teda nie všetci moslimskí muži sú „na jedno kopyto“. Preto mi v knihe trochu chýbal aj nejaký ten šťastný príbeh, ktorý by ukázal, že nie všetko je čierne a že aj iná kultúra môže byť pre nás obohacujúca. V každom prípade však knihu môžem len odporučiť, a to najmä tým, ktorí milujú skutočné príbehy. Zároveň aj tým, ktorí si neradi skladajú ružové okuliare, pretože je lepšie postaviť sa realite zoči-voči, ako si od nej neskôr vyslúžiť facku na vytriezvenie. Aj keď nejde o humornú tému či romantické rozprávanie, príbehy sú svieže bez zbytočne dlhých a nudných omáčok.

Vďaka týmto riadkom nazriete do neobyčajného života obyčajných žien, ktorý je od istej chvíle plný trápenia. Autorka neanalyzuje ich situáciu, jednoducho ju podáva čitateľovi takú, aká v skutočnosti je. Občas vám potiahne kútiky úst nahor, no o minútu neskôr sa nebudete môcť zbaviť zimomriavok z toho, ako dokážu niektorí ľudia až nepochopiteľne lipnúť na svojich zvykoch a nepovolia ani vtedy, keď ide o život dieťaťa.

• Meno autora: Eva Urbaníková
  • Knihu vydalo: Evitapress
  • Počet strán: 208