pondelok, 13 apríl 2015 19:34

Nezlomený

(6 hlasov)

Ľudský charakter a sila jednotlivca sa ukazujú v pravom svetle najmä v hraničných situáciách. Keď sme na dne, keď sa zmysel existencie sústreďuje na svetlejšie zajtrajšky a keď je naša ľudská dôstojnosť pošliapaná tak, že rany na duši ostanú do konca života. Aj o tom je Nezlomený.

Meno Louie Zemperini asi našincom nič nehovorí, ale ja som si hneď po prečítaní knihy zadala jeho meno do Googlu a už nikdy naň nezabudnem. Nezlomený je biografický príbeh jedného amerického bežca a vojenského veterána, ktorý počas II. svetovej vojny strávil 2,5 roka za plotmi japonských zajateckých táborov. A že to neboli pekné chvíle, to vám dôjde už po pár stranách.

hneď po prečítaní knihy som si zadala jeho meno do Googlu a už nikdy naň nezabudnem

Louie Zemperini mal pred sebou celý život. Študoval na univerzite a trénoval, aby sa mohol zúčastniť olympiády v behu na jednu míľu. Bol neprekonateľný, každými pretekmi a každým tréningom skracoval svoj čas, až kým neprišla vojna. Louie opustil svoju milujúcu rodinu, narukoval do armády a stal sa bombometníkom v amerických lietadlových bombardéroch. V jeden deň sa však jeho lietadlo z misie nevrátilo, havarovalo totiž vo vodách Tichého oceána. Z celej posádky prežil len on spolu s ďalšími dvomi ľuďmi a v horúčave, ktorá sa striedala so zimou zotrval neuveriteľných 47 dní v nafukovacom člne. Po dosiahnutí pevniny ho však nečakala záchrana, dostal sa do rúk úhlavným nepriateľom Ameriky – Japoncom. Zvyšok jeho príbehu tvoria situácie v rôznych zajateckých táboroch, nad ktorými sa zastavuje myseľ a núti človeka rozmýšľať, či niečo také môže niekto vôbec prežiť. Môže. Zemperini je toho dôkazom.

„Jedného dňa, keď opäť ležal ako kôpka nešťastia, začul spev. Znova k nemu doliehali hlasy, ktoré počul vtedy na mori. Poobzeral sa po cele, no spevákov nikde. Sprevádzala ho len ich hudba. V tých tónoch sa vyžíval a vďaka nim v sebe prechovával nádej. Pieseň napokon doznela, no Louie si ju pekne potichučky spieval v duchu aj naďalej, znova a znova.“

situácie sú rozpísané naozaj naturalisticky a realisticky

Biografia, ktorá je: a. pútavá, b. poučná, c. dobrá

Štýl písania tejto biografie je... no, typický autobiografický. Autorka Laura Hillenbrandová, podľa vlastných slov, strávila výskumom života Louieho Zemperiniho celých sedem rokov, vyspovedala nielen samotného Louia, ale aj jeho rodinu, priateľov, známych aj neznámych, „kolegov" zo zajatia aj z armády a všetkých, ktorí jej mali čo povedať o živote hlavného protagonistu. Podarilo sa jej vytvoriť rozsiahlu kroniku jedného človeka a udalostí, ktoré dramaticky poznačili jeho existenciu. Pri čítaní máte pocit, že pred vami niekto sedí a rozpráva vám príbeh o niekom známom. To rozprávanie je však okorenené beletristických štýlom, takže z neho máte aj umelecký zážitok. Nie je to len nudné vyrátavanie udalostí zoradených na sebou. Nezlomený je román so všetkým, čo k tomu patrí.

Jednotlivé situácie sú rozpísané naozaj naturalisticky a realisticky. Nad sadistickými úchylkami japonských väzniteľov sa vám bude dvíhať žalúdok a nad tým, aké zaobchádzanie museli zajatci prežívať, budete obdivne krútiť hlavou. Alarmujúco nízke dávky jedla, zima, ktorú cítite spolu s postavami príbehu a beznádej, ktorá zúfalo bojuje s túžbou prežiť. Na druhej strane sú tu však aj chvíle dojatia, ktoré vám možno privodia chuť rozplakať sa, a je jedno, či práve sedíte v otvorenom vozni vlaku plného ľudí. Napríklad aj to, keď Louis po dlhej dobe objíme svoju matku, ktorá aj napriek oficiálnemu vyhláseniu syna za mŕtveho verila svojmu materinskému inštinktu a odkladala preňho vianočné a narodeninové darčeky do chvíle, kedy príde domov.

v žiadnej učebnici dejepisu nenájdete takto atraktívne a zrozumiteľne podané historické udalosti ako tu

Nezabúdaj, že všetko sa naozaj stalo...

Počas čítania som sa musela často nútiť k tomu, aby som si pripomenula, že toto nie je vymyslený príbeh a že mám tú česť zoznámiť sa s osudom jedného muža, ktorý predstavoval tisíce iných, zajatých a uväznených, a najmä reálnych ľudí. Čítať Nezlomeného nebolo jednoduché a mne osobne trvalo dlhšie ako som zvyknutá. Nie však preto, že by kniha bola zlá a nudná. Bolo to len ťažkým príbehom, ktorý však bol napriek krutosti plný nádeje, ľudskej húževnatosti a chuti žiť. Život Louieho Zemperiniho a román Laury Hillenbrandovej sú kúskom mozaiky jedného úseku ľudských dejín, z ktorých by sme sa mali ponaučiť a pokračovať ďalej. Lepšie a hlavne ľudskejšie. Knihu odporúčam najmä ľuďom, ktorí majú radi nezvyčajné a zaujímavé príbehy o reálnych ľuďoch, avšak obohatením môže byť aj pre tých, ktorých zaujíma história a najmä obdobie II. svetovej vojny. Jedným z prínosov publikácie je práve aj pripomínanie historických udalostí a reálií, ktoré v žiadnej učebnici dejepisu takto atraktívne a zrozumiteľne podané nenájdete.

„Uprostred bežiacich a jasajúcich väzňov stál Louie, vychudnutý, chorý a premočený. Sotva sa držal na nohách. Utrápenou mysľou sa mu stále dookola preháňali dve slová. Som voľný! Som voľný! Som voľný!“

Trailer k filmu Nezlomený si môžete pozrieť tu.

zmperini-223538

luckylouieface