sobota, 14 marec 2015 21:01

Pod afganským nebom

Afganistan. Krajina, o ktorej aj napriek globalizácii a takmer neobmedzenému prístupu k informáciám stále veľa nevieme. Dokonca to vyzerá tak, že o nej ani viac nechceme vedieť. Pravdepodobne za to môže typická vlastnosť človeka – strach z neznámeho. Na obraze Afganistanu nič zásadné nezmení ani Melissa Fungová a jej kniha Pod afganským nebom.

Afganistanu v tomto smere nijako nepomohli ani udalosti spojené s vojenskými akciami namierenými voči Talibanu a terorizmu. Ak sa k nám niečo v súvislosti s touto krajinou dostane, ide zväčša o informácie o atentátoch, únosoch či smrti vojakov operujúcich v tejto oblasti. Zážitky Melissy Fungovej nie sú ničím iným, akurát sú akési skutočnejšie.

Keď sa stane niečo zlé, rodina vždy veľmi trpí.

Melissa pracuje ako reportérka kanadskej vysielacej spoločnosti CBC a prináša reportáže z pôsobiska kanadských vojakov v Afganistane. Prináša obraz krajiny ponorenej do chudoby a vojny prehlbujúcej biedu obyvateľstva. Stretáme sa s tradičnými obrazmi vzájomnej nedôvery, nepochopenia, kultúrnych stretov západu a východu. Jedna strana sa tvári, že má situáciu pevne v rukách – armáda a druhá strana – Taliban sa tvári, že to tak nie je. Výsledkom je chaos ničiaci najmä najspodnejšie vrstvy obyvateľstva.

Autorka nám prostredníctvom svojho príbehu pomáha nazrieť hlbšie, ako nám to umožnia strohé a sterilné tlačové správy. Melissa sa stane obeťou únosu. Padne do rúk ozbrojenej skupiny pod vedením istého Chalída. Sami o sebe hovoria, že sú talibanci. Podozrivým sa však stáva ich strach zo samotného Talibanu. Vysvitne, že vlastne nejde o obávaných príslušníkov tejto skupiny, ale „len“ o bandu, ktorá si z únosov a vymáhania výkupného spravila živnosť.

Hoci titul hovorí o afganskom nebi, v príbehu toho neba veľa neuvidíte. Drvivá časť sa totiž odohráva dva metre pod zemou v tajnom kryte. Ide o nepohodlnú noru – väzenie pre unesených. Rada by som napísala, že sa začína strhujúci boj o prežitie a vyjednávačská dráma, ale s ničím takým sa nestretnete. Únoscovia sa javia ako zmätení mladí muži, ktorí slepo veria svojim dogmám. Často však máme pocit, že neustálym opakovaním sa len snažia sami seba utvrdiť o ich pravdivosti. Rozhovory medzi Melissou a únoscami rámcuje vzájomné osočovanie a presvedčenie o pravdivosti toho SVOJHO tvrdenia.

V príbehu veľa afganského neba neuvidíte.

„,Kanada je skvelá krajina,´ vyhlásila som. ,Nepoznáš ju, tak to nemôžeš vedieť.´ ,Prečo si myslíš, že je taká úžasná: Veď to ani nie je krajina.´ ,Je to úžasná krajina. Dlhá história nie je všetko. Sme mladý, ale zato mierumilovný národ. Kanaďanom záleží na ostatných ľuďoch.´ ,Posielate sem svojich vojakov, aby zabíjali afganských ľudí,´ zamračil sa Abdulrahmán. ,Posielame sem vojakov, aby ľuďom v Afganistane pomáhali.´
,Posielate sem svojich vojakov, aby zabíjali afganských ľudí.´“

Najväčšia dráma sa odohráva v hlave samotnej Melissy. Trápi sa pre svoju rodinu, priateľov, zamestnávateľa. Prirodzeným filtrom jej úvah a napätia sa stáva zápisník, do ktorého si zaznamenáva svoje myšlienky. Plynutie deja, vlastne striedanie dní podobných ako vajce vajcu, prerušujú listy jej priateľovi Paulovi. Bolo zaujímavé sledovať, ako v nich Melissa prechádza od priateľských slov k uvedomeniu si citu až po rozhodné presvedčenie o láske, ktorú k nemu cíti. Svoje zohráva určite aj situácia, v ktorej sa ocitla. Povieme si, klišé, ale nezabúdajme, že nejde o hollywoodsky film, ale o skutočný život.

„Dúfam, že moje odpovede Ťa uistia v tom, že žijem a neklesám na duchu. Nedokážem si ani predstaviť, čo prežívaš a skutočne ma to mrzí. Usilujem sa zo všetkých síl myslieť pozitívne. Viem, že vyjednávanie istý čas trvá a že všetci sa veľmi snažíte dostať ma domov. Dúfam, že čoskoro sa to podarí. Som s Tebou, P.S. Čoskoro sa vrátim. Sľubujem. Ľúbim Ťa.“

Podstatnú úlohu v príbehu zohráva viera. Presnejšie viera v Boha. Či už ide o Boha kresťanského, Melissa sa javí ako silne veriaca, cez Jahveho až po Alaha, ktorý má v únosoch zaľúbenie. Teda aspoň podľa slov únoscov. Melissa sa k Bohu obracia takmer neustále, prosí ho, ďakuje mu, hľadá v ňom oporu. Postupne začína pod tlakom okolností podliehať a objavujú sa výčitky i zdanlivé pochybnosti o jeho existencii. Nakoniec, koho by sa časom nezmocnilo zúfalstvo? Z dní, strávených pod zemou, naplnených len sladkými keksami, ešte sladšími džúsmi a často sentimentálnymi spomienkami, sa stávajú týždne...

Z dní, strávených pod zemou, sa stávajú týždne.

„Ak sme sa obidvaja modlili k rovnakému Bohu a Alláh je Boh, Boh je Jahve a Jahve je Alláh, koho potom Boh počúva? Má Boh, v ktorého verím, rozdvojenú osobnosť? Znamená to, že Alláh počúva Šafirgulláha a Boh počúva mňa? Takže preto som ešte stále tu – lebo Alláh premohol Boha? Ako sme sa mohli modliť k rovnakej entite?“

Po prečítaní knihy zistíte, že pod afganským nebom nemusia žiť len vojaci a teroristi, ale aj bežní ľudia, túžiaci po tých najobyčajnejších veciach. Hlbšie si uvedomíte, že za anonymnou správou o únose je skutočný človek a jeho svet. Ak však budete od knihy očakávať pútavé dobrodružstvo a napätím naplnené čítanie, zostanete sklamaní.

• Meno autora: Mellissa Fungová
  • Národnosť: kanadská
  • Knihu vydalo: Motýľ