sobota, 31 január 2015 12:18

Môj život

Nadšenci futbalu, konkrétne Manchestru United, zbystrite pozornosť. Aj vy ostatní, ktorí si radi prečítate o živote niekoho, kto toho dokázal na futbalovej scéne naozaj veľa.

Nie každý zápas človek vyhrá – to platí v živote, aj vo futbale. Alex Ferguson, ikona anglického futbalového mužstva Manchester United, ktorý viedol roky a počas jeho pôsobenia nabehali hráči na trávniku tisíce kilometrov, v knihe, ktorá nesie jednoduchý, no priamy názov Môj život, odhaľuje zákulisie klubu a trochu aj svojho života.

„V zápase proti Rímu nám vyšlo všetko, na čo sme siahli. Pri druhom góle si šesť hráčov prihralo na jeden dotyk. Alan Smith dostal od Ryana Giggsa prihrávku medzi dvoch stredných obrancov, vystrelil z prvej a bum! Bolo to tam. Nádherný gól. Sú chvíle, keď si vravíte: Lepšie sme to zahrať ani nemohli.“

Čo všetko sa dozviete

Cez jeho spomienky sa prenesiete jeho celou trénerskou kariérou, zoznámite sa s jeho pomocníkmi, so známymi, aj menej známymi hráčmi, ktorí boli jedineční a pre klub znamenali ešte viac. Ferguson tu odhalí aj niektoré svoje finty, ktoré na ihrisku používal. Zistíte, ktorého hráča považuje za najlepšieho futbalistu všetkých čias, prečo počas zápasu vždy ťuká na hodinky a prečo Manchester United otočí zápas len pár minút pred posledným hvizdom.

Ak sa futbalu rozumiete ako hus do piva, táto kniha to môže zmeniť. Nevysvetlí vám pravidlá ani z vás nespraví teoretika tejto svetovo obľúbenej hry, ale dovolí vám pochopiť, že futbal nie je len o naháňaní sa za loptou a kopačkách najrôznejších farieb, že za jedným zápasom sú hodiny driny na tréningu a napokon, že na každého súpera platí iná taktika. Takisto sa zoznámite s hráčmi, ktorých pozná celý svet a dozviete sa, ako do klubu prišli, prípadne ako z neho odišli.

Prečo počas zápasu vždy ťuká na hodinky?

Ako si to môže všetko pamätať

Ferguson citlivo opisuje každú spomienku a jeho memoáre sú pedantne presné. Dôležité zápasy si pamätá dopodrobna a rozpráva o nich tak dôkladne, až máte pocit, že zápas, ktorý bol pre neho i pre celý tím taký dôležitý, sa stal iba včera, nie pred desiatimi rokmi.

„Pamätám sa, ako za mnou raz prišiel bývalý tréner Mel Machin. ,Giggs a Beckham sú hráči svetovej úrovne a predsa sa pri bránení vracajú až do vlastnej šestnástky. Ako si to dokázal?´ spýtal sa ma. Povedal som mu len toľko, že okrem futbalového talentu sú obdarení aj mimoriadnou kondíciou, vďaka ktorej môžu behať po celom ihrisku. Vďaka nim sme mali v tíme mimoriadnych hráčov.“

Budete si pripadať poctený, že autor odhalil svoje vnútro vám, fanúšikovi.

Ak sa vo futbalovej problematiky vyznáte, čítanie vás bude baviť a niektoré súvislosti pochopíte ešte skôr, ako ich autor vôbec prezradí. Zároveň si budete pripadať poctený, že autor odhalil svoje vnútro vám, fanúšikovi. Ak ste kľúčové okamihy počas celej jeho slávnej trénerskej kariéry prežívali len cez televíznu obrazovku, teraz to budete prežívať cez trénerove srdce, hlavu i telo.

„Keď sa hráči dopočuli, že napokon predsa len nejdem do dôchodku, bolo mi jasné, že si nenechajú ujsť príležitosť na doberanie. Bolo by naivné si myslieť, že mi to prejde bez uštipačných poznámok hráčov.
Najväčší zmysel pre iróniu má Ryan Giggs. ,Ach, nie, nemôžem tomu uveriť,´ zúfalo kričal. ,Práve mi predĺžili zmluvu.´“

Kvantum mien, dátumov a udalostí, z ktorých sa nezasvätený asi zblázni

Sú to však spomienky legendy, je to prosté rozprávanie príbehu človeka, ktorý začínal ako futbalista, potom ako rádový tréner malého klubu, ktorý vlastnil krčmy a z ktorého sa neskôr stal Sir Alex, ktorý prepísal dejiny anglického futbalu. Sám Ferguson vám prezradí, kto presvedčil jeho ženu, aby odhalila jeho sochu, aký mal vzťah s Davidom Backhamom a prečo sú kone jeho koníčkom. Pridá k tomu pár príbehov o tom, ako kúpil dobrých (i menej dobrých) hráčov, prečo ho hráči rešpektujú na trávniku i v šatni a prečo sa na začiatku kariéry nikdy neusmieval do kamery. Jednoducho vám vyrozpráva svoj futbalový život, pekne po poriadku.

Kto presvedčil jeho ženu, aby odhalila jeho sochu, aký mal vzťah s Davidom Backhamom a prečo sú kone jeho koníčkom?

„Bol som rád, keď novinár položil dlhočiznú otázku, pretože som mal dosť času pripraviť si odpoveď. Oveľa horšie boli stručné otázky: ,Prečo ste hrali tak zle?´“

Ťažko hodnotiť silné a slabé stránky knihy, keďže život si píše príbehy po svojom, takže analyzovať, či práve tento je dobrý, je zbytočné. Oceňujem však spracovanie, keďže knihu dopĺňa množstvo fotografií, ktoré Alexa zachytávajú vo všetkých fázach života – pri víťazstvách, aj pri prehrách. Zároveň posledná kapitola obsahuje štatistiky všetkých zápasov, ktoré kedy Manchester United hral, takže si môžete aj cez čísla pozrieť, ako sa klubu darilo v priebehu vekov. Kniha sa delí na kapitoly, čo jednoznačne sprehľadňuje celú biografiu. Tí, ktorí Manchester United nepoznajú, sa budú mierne strácať, no verní fanúšikovia si prídu na svoje.

Môj futbalový život

Ak čakáte, že autor odhalí svoje vnútro, rozrozpráva sa o tom, ako spoznal svoju ženu alebo aké mal detstvo, sklamem vás a kniha tiež. Toto rozprávanie nie je typická biografia. Ferguson síce rozpráva o svojom živote, ale o tom futbalom. Keďže tento šport je s ním spätý ako nič iné, celá kniha sa venuje jeho trénerskej kariére a odhaľuje veci z nej, svojho súkromia sa dotkne len minimálne, aj to len vtedy, ak to súvisí s futbalom.

images 1Sir-Alex-Ferguson-001

• Meno autora: Alex Ferguson
  • Národnosť: škótska