utorok, 27 január 2015 21:12

Život bez jedla

(5 hlasov)

Autor tejto knihy neje. Teda je, ale asi tak často, ako väčšina ľudí pije alkohol – príležitostne. Že nemožné? Naopak, viac ako možné.

Váš prvotný impulz kliknúť si na túto recenziu bola určite zvedavosť. Súdim podľa seba, pretože aj ja som po knihe siahla z rovnakého dôvodu. Moja kamarátka po nej siahla, lebo názov v nej evokoval rýchlu cestu k zhodeniu nadbytočných kíl. V úvode hneď poviem, že nie, nejde o žiadnu dietologickú príručku. Ide o knihu, ktorá je filozofická, motivačná, autobiografická a venuje sa životu bez jedla. Čo? Veď to nie je možné. Autor tvrdí, že je.

Breathariánstvo. Počuli ste už o ňom? Údajne žije na svete 30 40 tisíc ľudí, ktorí praktikujú tento spôsob života, a teda žijú nezávisle od jedla. Toto slovo pochádza z hinduistickej tradície a podľa nej človek prijíma energiu z iných zdrojov ako z jedla. Dosť bolo faktov, poďme sa pozrieť na tento konkrétny titul.

človek prijíma energiu z iných zdrojov ako z jedla

Martin Bruncko vydal knihu, ktorá vytvára množstvo otázok, čo nie je vždy dobré, lebo odpovede sa k vám nedostanú. Na jednej strane je výhoda malého a tenkého formátu, priam brožúrky, taká, že po nej siahnu i občasní čitatelia, ktorí sa desia hrubých kníh. Obrovská nevýhoda však je, že rozsah slovníčkovej verzie je skutočne nedostatočný pre túto problematiku. Autor prestal postupne jesť a stal sa breathariánom, no odsek vyššie, v ktorom som vás oboznámila s týmto pojmom, je obsažnejší, než nám ponúka kniha.

Ďalšia nezodpovedaná otázka je, či zámer tejto knihy bolo zaradenie do motivačnej sekcie, pretože autor hlása myšlienky, že dosiahneme všetko, čomu veríme, no nepretláča svoj názor a nemotivuje nás k dosiahnutiu zmeny. Celý text sa nesie v príjemnej, no alibistickej forme – ak chcete, tak verte, ak nechcete, je to v poriadku. A na mňa to nejako nepôsobilo, pretože som pri jej čítaní vždy niečo jedla.

„Médiá sa snažia urobiť z bežných ľudí obete. Je ale na vás, či sa obetou chcete stať. Poznám obrovské množstvo fantastických ľudí, ktorých podnikanie a ekonomika rástli aj v čase krízy. Krízu totiž brali ako výzvu, ako niečo, čo s úsmevom a ľahkosťou prekonajú a porazia. Sú to pritom obyčajní ľudia z mäsa a kostí ako všetci ostatní.“

Každopádne, je to nesmierne zaujímavá téma. Vďaka timeline na začiatku sa dozvedáte postupný progres autora v rokoch. Začínal s nadváhou, pustil sa do cvičenia a rozhodol sa prijímať jedlo iba trikrát do týždňa. Dovolím si tvrdiť, že táto kniha má potenciál byť úspešnou, avšak je nedostatočne prepracovaná. Ľudia chcú čítať o tom, z čoho si telo vytvára energiu a živiny, keď nedostane jedlo, chcú čítať, keď už siahli po tejto knihe, o presnom stravovacom pláne a o pocitoch dotyčného, ktoré boli, predpokladám, iné v prvý deň a iné v stý deň príležitostného stravovania. Odvolávať sa na to, že ľudia na Slovensku nemajú dostatočné informácie o takomto spôsobe života, ktorý je vo svete bežne uznávaný, a preto knihe neveria, je plytké, lebo ja ako čitateľ očakávam, že sa to v knihe dozviem.

rozsah takejto slovníkovej verzie je skutočne nedostatočný pre túto problematiku

„Myslíte si, že nejaké dieťa má v sebe naprogramované prejedanie? Alebo že má program na vysedávanie pri televízii a jedenie jednej nezdravej veci za druhou? No, to silne pochybujem. Ak ste rodič a vaše dieťa práve sedí pri rozprávke a papá gumených medvedíkov, zamyslite sa, kto zmenil ich pôvodný program. Lebo tie deti sem s takýmto niečím určite neprišli.“

Ale súhlasím, že pri čítaní je potrebné mať otvorenú myseľ. Odporúčam ju tým, ktorí nie sú typické stádové tvory, pre ktoré sú dogmy modly, ale radi si hľadajú možné alternatívy. V tejto knihe bolo veľa právd. Tiež si myslím, že limity sú len obmedzujúce presvedčenia a dogma bez jedla vydržíš 7 dní a bez vody 3 dni a umrieš je scestná. Denne sme svedkami toho, ako ľudia prekonávajú limity, ako vydržia pod vodou dlhšie, než vedci uznávajú, že je možné. Tiež sledujeme, ako je desať mesiacov vajíčko veľmi zdravé a ďalších desať mesiacov je zakázané jesť, pretože obsahuje cholesterol. Veľmi sa mi páčila teória, že keď v piatok zažijete žúrku a vaše telo je nasiaknuté alkoholom, na druhý deň sa začne detoxikovať a čistiť, ale povestná detoxikácia sa spustí, i keď nejete pár dní, akoby jedlo zanášalo náš organizmus rovnako. Možno je skôr Život bez jedla výzva, aby sme nejedli veľa a nekvalitné veci, ale aby sme jedli striedmo a výživne.

„O to viac ma mrzí, keď mi ľudia hovoria, že som blázon, keď nejem, že moje telo skolabuje, lebo nemá odkiaľ čerpať živiny. A keď sa ich spýtam: ,Fajn, a čo ste jedli vy? Koľko a akých živín ste prijali?´ Len na mňa pozerajú a premýšľajú. To preto, že ani netušia, aké živiny vlastne dnes prijali. Jednoducho jedli a sú presvedčení, že vec je vybavená.“

ale povestná detoxikácia sa spustí, i keď nejete pár dní, akoby jedlo zanášalo náš organizmus rovnako

Táto kniha má tiež z môjho pohľadu rezervy, ale to preto, lebo som od nej očakávala viac. Možno vám tento pohľad bude stačiť. Nie je len o jedle ako takom, ale aj o zaužívaných stereotypoch a o tom, že zvyk je síce železná košeľa, no človek si určuje, kedy si chce obliecť inú. Písať o takejto prevratnej veci, ktorá sa vymyká z ľudskej každodennosti, znamená, že kritika bude silná. No autor vás k ničomu nenabáda, len opisuje svoj príbeh, ktorý sa môže stať inšpiráciou nejednému z vás. Pretože vôbec nejde o to prestať jesť či schudnúť. Ja som si posolstvá v tejto knihe našla hneď dve.

1. Nebojte sa byť iní. Stačí prepísať zaužívané vzorce vo vašej hlave. Nie ste predsa roboty, aby ste robili dookola veci, ktoré ste si v minulosti naprogramovali.
  2. Počúvajte vlastné telo. Nemusíte jesť 6x denne, lebo sa to patrí. Ak jeden deň nemáte chuť zjesť nič a na druhý zjete aj celú kravu, je to v poriadku.

Nepovažujem toto dielo za bestseller len z toho dôvodu, lebo sa s ním autor nevyhral. Určite ho však odporúčam, lebo každý si v ňom nájde niečo, čo ho zaujme. A hlavne je nesmierne dôležité byť pri takomto type literatúry, takomto spôsobe života či ľuďoch, ktorí majú diametrálne odlišný názor od toho nášho, zhovievavý. Tolerancia, rešpekt a úcta.

• Meno autora: Martin Bruncko
  • Knihu vydalo: Martin Bruncko
  • Počet strán: 117