nedeľa, 24 marec 2013 18:06

Púštny kvet

Nomádske dievča zo somálskej púšte cíti, že život má pre ňu v zálohe viac než len pasenie kôz a rodenie detí. Napriek nepriazni osudu sa vyberie do neznámeho sveta uskutočniť svoj sen. Podarí sa jej napokon zvíťaziť v boji proti prírodným silám a spoločenskému poriadku?

Leonardo da Vinci raz povedal: „Na svete sú len tri typy ľudí. Tí, ktorí vidia; tí, čo vidia, ak im to ukážeš a tí, ktorí nevidia." Písal sa rok 1997, keď svet ovládla šokujúco otvorená pravda o obrade ženskej obriezky na africkom kontinente. Waris Dirie, svetoznáma černošská topmodelka, totiž prvýkrát nahlas vyslovila to, čo sa dovtedy iba tajne šepkalo kdesi v kuloároch. V interview pre ženský časopis Marie Claire priznala neľudské praktiky, ktoré sú ešte aj dnes vykonávané na miliónoch malých dievčat po celom svete. Odvtedy Waris neúnavne pokračuje v boji proti mrzačeniu ženských pohlavných orgánov. Čo ju k tomuto odvážnemu činu priviedlo?

Na zodpovedanie tejto otázky sa musíme bližšie pozrieť na jej životný príbeh. Cesta Waris na vrchol modelingu však nebola ani zďaleka taká ružová, ako by si človek myslel. Životný príbeh, ktorý bol pod rovnakým názvom Púštny kvet aj sfilmovaný, je totiž výzvou do boja. Doslovný apel k akcii. Chceš zmeniť svet? Zmeň seba a ver tomu, za čo bojuješ! Využiť svoje sily na plný plyn je úlohou každého z nás. Výhovorky sú pre lenivých a mnohokrát len zastierajú nedostatky charakteru. Latka bola nastavená vysoko a je len na nás, akým smerom sa v živote vyberieme.

Úsmevné spomienky malej Waris na chvíle s milovanou rodinou pri ohni kdesi uprostred somálskej púšte, ako aj ťaživé chvíle samoty dospievajúceho dievčaťa v rušnom Londýne. Chvíle slávy, momenty, keď sa vám bude chcieť plakať... Časti, v ktorých budete Waris držať palce aj tlieskať zároveň. Toto všetko k jedinečnej autobiografii Púštny kvet jednoznačne patrí. Kniha je písaná jednoduchým štýlom a poteší a zabaví presne tak, ako aj šokuje.

Príbeh Waris – Kvetu púšte pretože to je význam jej mena, je nenahraditeľným svedectvom o odvahe, sile a viere jednej ženy, ktorá sa napriek všetkým ťaživým okolnostiam dokázala pozrieť ponad horizont. Videla a verila. Pretože dobro netreba hľadať niekde ďaleko. Stačí sa poobzerať vo vlastnom vnútri.

„,Kto to je, mama?´ pýtala som sa, ukazujúc na chrbát štíhlej drobnej ženy so šálom ovinutým okolo hlavy. ,Nuž, to je tvoja priateľka, Shukrin.´ ,Sťahuje sa jej rodina odtiaľto?´ ,Nie, ide sa vydávať,´ zaznela mamina odpoveď. Ako omráčená som hľadela na miznúce postavy. ,Za koho?´ Otec nevrlo odvetil: ,Nerob si preto starosti. Po nej si na rade ty.´“

A záverečné posolstvo? Pamätaj si: Ak ľudia podceňujú tvoje sily, neveria v tvoje sny, alebo ťa kritizujú, rozprávajú len svoj príbeh. Nad vlastným máš moc ty sám. Nechajte sa preto inšpirovať Waris... Teraz už vidíte?

• Meno autora: Waris Dirie
  • Národnosť: rakúska (somálsky pôvod)
  • Počet strán: 248