utorok, 19 marec 2013 21:53

Markíza de Sade

„Úbohá markíza, hovorili ľudia v dedine. Nevedeli vysvetliť, čo tým majú na mysli. Mysleli si to a hovorili radi: Úbohá markíza.“

Francúzsko na prelome 18. a 19. storočia, životné cesty a osudy jedného manželstva. Renée – Pélagie de Montreuil, markízy de Sade a markíza Donatiena Alphonsa Francoisa de Sade.

Takmer životopisné dielo nám približuje nezvyčajné manželstvo. Renée – Pélagie sa zamilovala do Donatiena, manželský zväzok požehnal sám Ľudovít XV.. Netušila však, koho si berie za muža. „Bol trubadúr a sexuálny zločinec v jednom. Takýto muž nie je nijaký manžel. Zato žena, ktorá sa za neho vydala, musí byť omnoho viac manželkou ako ktorákoľvek iná žena.“ A tak sa Renée – Pélagie stala milujúcou manželkou znášajúcou mužove rozmary. Slepo verila v niečo, čo si vybájila a čo bolo v jej predstavách ideálne.

„Očakávala od neho všetko. On dostal ju. Majetok. Vyhliadky. Vzťahy. Ona dostala jeho za muža.“ Dostala za muža markíza de Sade.

De Sade. Ak ste si pomysleli, že je vám to meno nápadne podobné s pojmom sadizmus, nemýlite sa. Bol to práve markíz, ktorý sa vďaka svojim zvráteným chúťkam dostal na pomyselnú hranicu prípustnosti a neprípustnosti. Stal sa symbolom sexuálnych úletov. Za svoje ohavnosti bol niekoľko rokov súdený. Počas väzenia v Bastile sa nudil, a tak začal zúročovať svoje literárne ambície. Miloval dramatické básnenie. Túto svoju vášeň spájal s ďalšou – erotickými túžbami. Tak okrem iných vzniklo aj dielo 120 dní Sodomy. A tak sa mi zdá až neuveriteľným, ako dokázal markíz písať diela plynúce z jeho sexuálnej úchylky, no zároveň dokázal svojej žene posielať tie najnežnejšie listy.

Markíza mu aj počas týchto, pre ňu ťažkých dní väznenia manžela, preukazovala svoju lásku a oddanosť tým, že vynakladala obrovské úsilie, aby sa za ním dostala aj do tej najprísnejšie stráženej väznice. Čo i len na chvíľu. Mala víziu, ktorej sa nevzdávala. „Spolu budeme žiť a spolu umrieme.“

Je to kniha písaná ako spomienka markízy na manželstvo, ktorého kliatbou boli peniaze. Jediné, čo mi pri čítaní prekážalo, bolo, že prehovory osôb nie sú uvádzané v priamej reči, preto som sa občas cítila zmätená. Nevedela som vždy s istotou, či onú vec osoba prehovorila, alebo si ju markíza iba myslela. Príbeh je v podstate podaný opisným štýlom, čo v čitateľovi nemusí vzbudiť nadšenie.

Odhliadnuc od tejto nepatrnej maličkosti, bola to kniha, ktorá skutočného nadšenca príbehov z čias dávno minulých naozaj zaujme. Čitateľovi ponúka nielen životný príbeh z čias, kedy bola morálka spoločensky akceptovateľná ako najvyšší princíp fungovania spoločnosti, ale približuje nám aj spoločenské pomery doby. Keď ľudia bojovali sami za seba, za svoje práva.

V skratke – obľubujete životopisné diela, tajomné romány s kvapkou erotiky, či historické knihy? Je to kniha práve pre vás.

Malé upozornenie – pri čítaní budete mať chuť hodiť tú knihu niekam ďaleko, pretože nebudete vedieť vystáť niektoré skutočnosti. Správanie markíza, naivnosť a obetavosť markízy, odsudzovanie zo strany spoločnosti. V závere knihy, nech už končí akokoľvek, sa budete zamýšľať nad životom, nad láskou, manželstvom, deťmi, dôverou. A možno si poviete: Vďaka za dobu, v ktorej žijeme!

• Meno autora: Sibylle Knaussová
  • Národnosť: nemecká
  • Počet strán: 296