pondelok, 18 marec 2013 07:07

A hroši se uvařili ve svých nádržích

(8 hlasov)

Kto netúži po bezstarostnom živote, v ktorom mu budú padať pečené holuby priamo do úst? Život, v ktorom nebude musieť riešiť nič vážnejšie ako to, kam sa pôjde večer najesť a aký film si potom pozrie? Presne to sa odohráva v krátkom príbehu, o ktorom práve čítate. Ale nebojte sa, nie je čo závidieť, lebo ako sa hovorí, nič netrvá večne...

Kniha A hrochy sa uvarili vo svojich nádržiach bola napísaná v roku 1945 a je považovaná za vôbec prvý text bítnickej literatúry. Vznikla spoluprácou dvoch významných predstaviteľov takzvanej „Beat Generation” (z angl., bítnická generácia) – Jacka Kerouaca a Williama Sewarda Burroughsa. Autori v nej vystupujú pod pseudonymami. Keďže v tom čase boli ešte obidvaja neznámi, kniha vyšla až po ich smrti. Je písaná spôsobom denníkových záznamov v dvoch rozprávačských líniách, ktoré sa navzájom dopĺňajú.

Mňa osobne veľmi za srdce nechytila. V podstate je to krátky príbeh rozpísaný na veľa strán. Je to asi ako keď vám niekto rozpráva svoj zážitok, ktorý sa mu zdá skvelý, ale vám sa nejaví byť extra zaujímavý. Nie preto, že by bol zlý, ale preto, že ste sa ho nezúčastnili.

Kniha je však považovaná za modlu bítnikov, pretože na jej vzniku spolupracovali dve veľmi významné osobnosti. Tým z vás, ktorí čítali Na ceste, Dharmoví tuláci alebo inú knihu od Kerouaca bude hneď na začiatku jasné, o kom sa v knihe píše a kto v príbehu účinkuje. Kerouacova časť je napísaná jeho typickým štýlom. Žiaľ, pre mňa nudným. Burroughsovu časť považujem za zaujímavú a celkovo „inteligentnejšiu", ale to je len môj subjektívny názor, ktorý mám na tvorbu týchto dvoch osobností.

Príbeh je napísaný podľa skutočných udalostí, ktoré sa odohrali v živote autorov v čase, keď spolu v štyridsiatych rokoch dvadsiateho storočia žili v jednom newyorskom byte.

„Začínal som mať pocit, že som jediná duševne zdravá osoba v blázinci. Nedodáva vám to pocit nadradenosti, ale depresie a strach, pretože tu nie je nikto, s kým by ste mohli udržiavať kontakt.”

Kniha A hrochy sa uvarili vo svojich nádržiach je opisom bohémskeho života štvorice hlavných postáv s pokrútenými hodnotami, ktorých existencia je trochu bezprizorná a absentujú v nej akékoľvek zásady. Mužov, ktorí sa plazia životom v rokoch, keď bolo všetko lacné a všade sa dalo dostať vďaka známostiam.

Príbeh je napísaný sviežim štýlom a bez zbytočného prikrášľovania denného života, ktorý sa odohráva v centre New Yorku. Zobrazené sú skutočné zážitky konkrétnych ľudí tak, ako sa v tom čase odohrali. Príbeh v podstate ponúka neskreslený obraz vtedajšej doby. Povaľači na konci druhej svetovej vojny, ktorí však ani zďaleka nežijú na okraji spoločnosti, si dobre nažívajú v spoločnom byte, ktorý je nonstop „prepchatý“ cudzími ľuďmi. Celé dni nerobia prakticky nič okrem toho, že neustále popíjajú v baroch, jedia v reštauráciách a majú nezáväzné milostné vzťahy.

„Jasné,” povedal som, „ale ty si umelec. Ty neveríš na mravnosť, poctivosť a vďačnosť. Kam sa ideme najesť?”

Väčšinu času sa v knihe objavujú štyri hlavné postavy, a to Mike Ryko a Will Dennison (Kerouac a Burroughs), ďalej Phillipe a jeho oveľa starší obdivovateľ a zároveň prenasledovateľ Ramsay Allen. Ramsay Allen prenasleduje Phillipa už od jeho detstva. Napriek vekovému rozdielu Phillipovi lichotí, že mu prejavuje svoju priazeň a hlavne finančnú podporu, aj keď sám Allen na tom s peniazmi nie je veľmi dobre. Phillipe sa zdržiava v jeho blízkosti prevažne pre tento benefit. Všade, kam sa pohne, ide Allen za ním. Je ním úplne posadnutý a platonicky ho miluje. Aj napriek opakujúcim sa radám Dennisona s tým nechce prestať, ale ani posunúť ich vzťah do inej roviny.

„Takže chceš čakať. Zajtra, zajtra, zajtra – vyčkávať až kým neumrieš. Vieš čo si myslím? Myslím si, že celý tento komplex menom Phillipe je ako kresťanské nebo, ilúzia zrodená z potreby, vznášajúca sa naokolo v mystickom nejasnom platonickom Nikde, vždy hneď za rohom, ako blahobyt, ale nikdy nie Tu a Teraz. Bojíš sa s ním odísť, bojíš sa to skúsiť, lebo vieš, že to nebude fungovať.”

Allen často zvykne vliezť do Phillipovej izby a sledovať ho počas spánku. Celú noc tam stojí a pozoruje ho ako spí. Je to úchylné a divné, rovnako ako tieto dve postavy. Keďže je na ňom prilepený dvadsaťštyri hodín denne, chodí tam, kam on, a robí všetko pre to, aby ho zaujal. Phillipe toho začne mať po čase dosť. Snaží sa dostať s Mikeom Rykom na námornú loď bez toho, aby sa to Ramsay Allen dozvedel, lebo v tom prípade by chcel ísť s nimi, a to by sa minulo pôvodnému zámeru od neho utiecť. Vďaka ich povaľačským povahám a sčasti aj kvôli prekážkam byrokracie sa im to ale opakovane nedarí. Nakoniec sa na žiadnu loď nedostanú, lebo v lete roku 1944 sa udeje tragická udalosť, ktorá zvráti životy všetkých účinkujúcich...

• Meno autora: Jack Kerouac, William Seward Burroughs
  • Knihu vydalo: Maťa
  • Počet strán: 182