piatok, 14 november 2014 19:24

Pouličný diviak

Často sa stáva, že keď bežní ľudia uvidia bezdomovca, odvrátia zrak a usilujú sa rýchlosťou blesku vypariť z povrchu zeme, prípadne sa tvária, že sú sami súčasťou asfaltového chodníka a nie je ich vôbec vidieť. Nepristaviť sa ani na moment však môže znamenať, že ste práve urobili osudovú chybu a obišli ste skutočne talentovaného bezdomovca.

Presne to sa totiž skoro stalo spisovateľovi Danielovi Hevierovi, keď si kúpil od sympatického bezdomovca časopis NotaBene. Vtedy zistil, že stretol neobyčajne vzdelaného človeka a nadaného autora, ktorý okrem spomínaného časopisu predával aj svoj vlastný s názvom Pouličný diviak a práve vďaka nemu bola vydaná aj táto knižka.

stretol neobyčajne vzdelaného človeka a nadaného autora

„Po dvadsiatich metroch sa zastaví, chvíľu váha, otočí sa a ide ku mne naspäť. Výraz tváre sa zmenil. Akési napätie, nervozita. Čo sa s ňou robí? Už je tu. ,Vieš, ja ti musím povedať, veľa som rozmýšľala a nemôžem to v sebe udržať. Si super chalan... len škoda, že si bezďák... Hneď by som sa s tebou dala dokopy!´“

Na ulicu sa môže dostať každý. Stačí jeden omyl, jedna nezaplatená hypotéka, jedna prehraná noc v kasíne či jednoduchá neschopnosť našich úradov. Ak by ste čakali, že Peter Sorát sa v tejto knihe podelil o svoj životný príbeh a ťažkosti, ktoré viedli jeho kroky na ulicu, ste na veľkom omyle. A ak si myslíte, že sa dozviete zúfalé a tragické udalosti, ktoré ho sprevádzali, ste na omyle ešte väčšom. Nie je totiž vždy všetko výhradne čierne alebo biele. Niektoré veci sa zdajú na prvý pohľad dosť negatívne, ale vždy je tu to veľké ALE. Autor v tejto útlej knižke ukazuje, že z každej bezútešnej situácie je východisko, len ho treba nájsť alebo aspoň ho chcieť nájsť.

vždy je tu to veľké ALE...

„Pravidelne ma tam chcel čierny alebo biely ksicht vyvačkovať (okradnúť), čo ma mimoriadne vytáčalo, lebo som nemal pri sebe ani 50 halierov a prerušovalo mi to drahocenný spánok.“

Čo sa počas čítania dozviete? Spoznáte, ako sa mnohí ľudia dostali do kútov bratislavských ulíc, kde môžu prespať a zjesť kúsok jedla bez toho, aby museli kradnúť či dojedať po druhých. Autor rozpráva aj svoje skúsenosti s úradníkmi, s ktorými si vymieňal poštu, čím upozornil aj na absolútne neosobné riešenie problémov, ktoré môže viesť aj k hraničným situáciám. Nuž čo, keď ľudom nezáleží na ľuďoch. Zoznámite sa však aj s rôznymi ľuďmi, ktorých Peter Sorát stretol, či už to bolo počas predaja, prenocovania, alebo len v rámci bežného dňa. Humorné situácie vás rozosmejú, tie tragické zas prinútia uvažovať nad tým, že nie každý, kto je na ulici, si za takýto stav môže sám.

„Na začiatku svojej bezďáckej kariéry som sa pohyboval iba v centre mesta a tu mi nikdy neprekážalo, keď som si vybral z tých menších guľatých košov nedojedenú bagetu alebo hranolky alebo hocijaké jedlo, lebo koše pravidelne vysýpajú, a tak všetko, čo tam leží, iba pred chvíľou niekto vyhodil. Nebuďte fajnovky, ak by ste boli hladní, urobíte to isté, aj keď teraz tvrdíte niečo iné a s odporom vraštíte nos.“

bezdomovec, ktorého srdce býva na správnom mieste

Stalo sa vám niekedy, že už pri prvom kontakte s nejakou knihou ste vedeli, že je na sto percent dobrá? Pri niektorých sú jasné pochybnosti, no v tomto prípade to bola láska na prvé prelistovanie. Jednoduché slová s obrovským významom – to je presne to, čo robí knižku obyčajnou a geniálnou zároveň. Životné skúsenosti pretavené do riadkov v knihe je niečo, čo sa nepodarí každému. Autor tu nemusel filozofovať a dlhodobo dumať nad posolstvom, ktoré je vhodné dať do knihy, pretože život to akosi určil sám. Jednoznačná rada, ktorá plynie z knihy, je nevzdávať sa. Presne tak, ako to urobil Peter Sorát, bezdomovec, ktorého srdce býva na správnom mieste.

66858-daniel-hevier-s-petrom-soratom-autorom-knihy-poulicny-di-clanok

• Meno autora: Peter Sorát
  • Knihu vydalo: Trio Publishing