piatok, 24 október 2014 14:25

Púštny kvet

Ako dokáže žena prežiť v radosti svoj život, vnímať svoju ženskosť, priviesť na svet dieťa, keď v jej kultúre podstupujú dievčatá neznesiteľný rituál – obriezku? Pre nás, ľudí žijúcich v rozvinutých krajinách, je možno nepochopiteľné a zarážajúce, že takéto niečo sa v mnohých častiach sveta praktizuje. Neobrezané dievča naopak predstavuje nehanebnosť, neodpustiteľný znak a symbol nečistoty.

W

aris Dirieová napísala autobiografický román s názvom Púštny kvet, ktorým prerazila vo svete a príbeh, ktorý v ňom opisuje, bol sfilmovaný. Kniha vyvolala obrovský záujem, šok i pobúrenie nad krutou obriezkou, jej príbeh je pútavý a strhujúci.

Waris sa narodila v Somálsku, žila spolu so svojou rodinou kočovným životom Nomádov, ktorý nepredstavoval žiadnu prechádzku ružovou záhradou. Vymoženosti našej doby boli pre nich neznáme, počnúc aj niečím takým ako je splachovací záchod. Ale kniha sa nezameriava na banality a podmienky, v akých žijú ľudia z jej krajiny. Opisuje ťažký životný príbeh mladej ženy, ktorá sa musela v 13tich rokoch rozhodnúť, či zmení svoj život, alebo sa poddá vopred nalinkovanému osudu. Možno keby sa nerozhodla ujsť, príbeh mnohých žien by bol naďalej utajený pred zrakom zvyšku sveta.

ťažký životný príbeh mladej ženy...

„V Somálsku je povera, podľa ktorej dievčatá majú medzi nohami zlé veci, časti tiel, s ktorými sa rodíme, ale ktoré sú nečisté. Tieto veci treba odstrániť, dráždec, malé pysky a časť veľkých pyskov ohanbia sa vyrežú, potom sa rana zašije a tam, kde sme mali pohlavné orgány, zostane iba jazva.“

Jej cesta sa začala najhorším okamihom v jej živote, ktorý ju poznačil a vôbec ho nevnímala ako dar, ktorý ju mal spraviť šťastnou. Dlhé roky skrývala tajomstvo obriezky, nedokázala sa vyrovnať s utrpením, ktoré sa jej pravidelne pripomínalo, keď už ničím iným, tak hlavne bolesťou, ktorú prežívala. Cítila sa zahanbene, ponížene, bez štipky ženskosti. Postavila sa osudu a vybrala si vlastnú cestu, ktorá ju zaviedla do Európy. Tu sa naučila písať a čítať, aby neskôr mohla svoje skryté trápenie ukázať svetu prostredníctvom spovede. Jej snahou nebolo dostať sa na výslnie, ale pomôcť mladým dievčatám bojom za zastavenie ženskej obriezky.

Jej cesta sa začala najhorším okamihom v jej živote, ktorý ju poznačil a vôbec ho nevnímala ako dar, ktorý ju mal spraviť šťastnou.

„V Somálsku sme si cenili jednoduché veci v živote. Oslavovali sme dážď, pretože to znamenalo, že máme vodu. Kto v New Yorku si robí starosti pre vodu?“

Pri čítaní tejto knihy som si uvedomila výrazné svetové paradoxy, i keď ja nie som ten typ, čo si zakrýva pred krivdou oči. Waris ma tak vtiahla do svojho príbehu, až som sa často rozplakala nad nespravodlivým postavením v svete.

Pripravte sa na utrpenie, ktoré vás hlboko zasiahne a začnete preklínať nezmyselné rituály. Nepochopím, ako môžu ešte dnes existovať kultúry, v ktorých sa absolútne znevažuje ženskosť, ničí sa ľudská identita, a pritom to nazývajú darom? Aj keď s tým nebudete súhlasiť, je to realita pre mňa zaostalých krajín, kde ľudské práva asi nikto nedodržiava. Keby som mala prežiť ako malé dievčatko takéto rozhodnutie zo strany vlastnej matky, nenávidela by som ju do konca života a navždy by som sa jej vyhýbala. Možno...

„Je to ako keď nemáte niečo, čo si ceníte, a keďže my sme nemali nič, cenili sme si všetko.“

I ja som žena a práve preto si viem predstaviť, aké náročné to Waris mala vo svojom živote. Svojím príbehom ukazuje neuveriteľné rozdiely vo svete, ktoré si asi tak často neuvedomujeme, až pokiaľ s nimi nie sme konfrontovaní. Veď priznajme si pravdu, koľkokrát sa zamýšľame nad chudobou afrických krajín, enormne vysokou úmrtnosťou detí, životom bez naplnenia základných ľudských potrieb? Čo tak voda, jedlo, teplo domova, to všetko je nám poskytnuté ako na podnose, ale niekto iný si to musí v živote tvrdo vybojovať... A práve nad týmto všetkým začnete uvažovať pri čítaní tejto náročnej knižky, na ktorú musíte byť pripravení a dostatočne „dospelí“.

Svojím príbehom ukazuje neuveriteľné rozdiely vo svete, ktoré si asi tak často neuvedomujeme, až pokiaľ s nimi nie sme konfrontovaní.

„Na jednej strane sveta sa snažíme uživiť ľudí. Na druhej strane sveta ľudia dávajú peniaze na to, aby schudli.“

Kniha je nádherná, čítala sa jednoducho, takmer sama a možno na konci si mnohí z čitateľov uvedomia, že život prináša rôzne strastiplné úskalia, hádže pod nohy balvany, no hlavné je nikdy sa nevzdať a bojovať, až pokým sa dá. Ono to šťastie treba hľadať, dobehnúť a keď je možnosť, chopiť sa príležitostí, ktoré sa nám pripletú do cesty.

• Meno autora: Waris Dirieová
  • Národnosť: rakúska (somálsky pôvod)
  • Počet strán: 240