streda, 06 august 2014 15:19

Frida

Chcete mať všeobecný prehľad o umelcoch, ale nebaví vás čítať nudné životopisy preplnené faktami? Bárbara Mujica sa svojou knihou postará o to, aby vás biografie začali baviť.

Keď sa nemáte komu vyrozprávať, ale potrebujete zo seba dostať rôzne myšlienky, pocity či zážitky, je namieste zájsť za psychológom. Vypočuje vás, donúti vás premýšľať a samostatne uvažovať nad vlastnými problémami často aj bez slova. Občas prikývne či dá doplňujúcu otázku. Jednoducho, dostane z vás aj to, čo by ste možno nechceli. Ale prečo spomínam psychológa v spojení s touto knihou? Odpoveď je úplne jednoduchá. Celý príbeh ukrývajúci sa v knihe totiž rozpráva hlavná hrdinka svojej psychologičke.

Vypočuje vás, donúti vás premýšľať a samostatne uvažovať nad vlastnými problémami často aj bez slova.

Rozprávačkou a akýmsi nenápadným pozorovateľom života slávnej maliarky Fridy Kahlo je jej sestra Cristina. Tí, ktorí máte starších alebo verejnosti známych súrodencov, určite viete povedať, že nie je vždy jednoduché žiť v ich tieni a aj napriek bratskej láske sa objaví i nepatrný kúsok žiarlivosti. Tieto dve sestry sa už ako malé deti od seba veľmi odlišovali výzorom a oveľa viac povahovými črtami. Zatiaľ čo Cristi sa usilovala byť poslušná a menej nápadná, Fridu bolo vidieť a počuť úplne všade a nevystupovala vždy v dobrom svetle.

Fridu bolo vidieť a počuť úplne všade a nevystupovala vždy v dobrom svetle.

„Pointa je v tom, že Frida vždycky dělala taškařice. To, že pomohla Maty utéct, nemělo nic společného s věrnou láskou. Nebyl v tom žádny romantický motiv, žádne housličky v měsíčním svitu. Frida ráda vyhrocovala věci do krajností. Ráda se přesvědčovala o tom, kolik toho snese. A to už odmalička a nezměnilo se to, ani když chodila do přípravky.“

Fridin život bol dráma ako vyšitá. Množstvo rýchlo plynúcich lások a sklamaní, posmechy druhých nasmerované na jej pôvod a rodinu, zdravotné problémy spôsobené prekonanou detskou obrnou. Keď k tomu pridáte jej svojskú povahu, ambicióznosť a tvrdohlavosť, dramatické situácie sa budú len sypať. Manželstvo s ďalšou slávnou osobnosťou Diegom Riverom, prvé nepodarené výstavy, nevery či nasledovanie komunistických aj kapitalistických vodcov. Tomu všetkému sa z kúta prizerala jej sestra Cristi. Aj jej sa niečo ušlo z Fridinej slávy, napríklad sa podelili o Diega, ale dostalo sa jej aj posmechu či nevšímavosti zo strany druhých ľudí, ktorí si na piedestál rodiny postavili práve tú slávnejšiu.

Preto môžeme v románe sledovať Cristinin pohľad na Fridu a jej postoj k istým životným situáciám. Autorka sa s postavami skutočne pohrala a napriek tomu, že o Fridinej sestre nie je mnoho informácií, vytvorila z nej skutočnú postavu. Postavu so všednými ľudskými pocitmi, do ktorej role sa dokážete vžiť. Prežijete s ňou pocit hrdosti zo sestriných úspechov aj ubíjajúcu menejcennosť vyplývajúcu z jej postavenia. Dozviete sa vďaka nej, aké to je byť tou druhou.

Dozviete sa vďaka nej, aké to je byť tou druhou.

„Je pravda, že jsem jí nikdy neodepsala. Nebyla jsem v psaní dopisu moc dobrá, a kromě toho jsem měla spoustu práce s dětmi. Na jednu stranu mi bylo Fridy líto, ale na druhou stranu mě napadlo, že konečně přičichla k tomu, jaké to je být tou druhou.“

Pri tvorbe románu autorka čerpala informácie z mnohých prameňov, zároveň sa však spoliehala aj na svoju fantáziu, čím vytvorila živý portrét ženy, ktorá sa nepreslávila len svojimi obrazmi. Rôznymi faktami doplnila dej, ktorý zasadila do prvej polovice dvadsiateho storočia v pestrofarebnom Mexiku. Všetky súčasti knihy pôsobia neuveriteľne celistvo a pre maškrtný jazýček čitateľa úplne lahodne. Zahryznite sa do tohto románu a z rúk ho nepustíte do posledného hltu.

„Už běžte. Už o tom nechci mluvit. Prosím vás, paní doktorko... prosím vás, jděte pryč.“

• Meno autora: Bárbara Mujica
  • Knihu vydalo: Metafora