piatok, 27 jún 2014 09:54

Strom života

Charles Robert Darwin – muž, ktorého roky utajovaná evolučná teória natrvalo otriasla svetom. Život prírodovedca, úchvatné pozorovania a dobrodružné plavby do Južnej Ameriky či Galapág. Zgustnite si na netradičnom obrázkovom spracovaní a prežite drsné aj krásne epizódy z Darwinovho života.

Kniha o vede a faktoch, pri ktorej sa neunudíte k smrti? Prečo nie! Pripravte sa na originálny typ biografie v podaní Petra Sísa, medzinárodne uznávaného českého autora s jemnocitom pre detail a harmóniu tónov. Tentokrát zameral svoj objektív na svetoznámeho britského prírodovedca Charlesa Darwina. Určite ste už neraz počuli, že ľudia pochádzajú z opíc. Ale počuli ste aj o tom, že všetky organické bytosti pochádzajú z jedného prapôvodného druhu? Že po Darwinovi je pomenovaný andský vták, ktorému hrozí vyhynutie? Odhliadnuc od toho, či naši prapredkovia boli Adam a Eva alebo šimpanz Janko a Marienka, Strom života sa oplatí prečítať.

„Rozkoš, to je len slabé slovo pre pocity prírodovedca, ktorý sa po prvýkrát v živote mohol sám potulovať brazílskym pralesom.“

Charles Darwin sa odmala prejavoval ako „vonkajší“ typ. Najradšej trávil čas vonku pri streľbe, na rybačke, na dlhých prechádzkach po prírode... Už ako malý sa so svojím bratom Erasmom naplno venoval chemickým experimentom v miestnej kôlni na záhrade. Zbieral drobnosti. Kto by povedal, že raz bude na expedícii v Andách skúmať oblasť fosílnych lastúr a prechádzať lesom skamenelých borovíc, ktoré kedysi stáli na pobreží Atlantiku. Že stretne falklandské líšky aj lamy guanako. Zažije výbuch sopky Osomo. A hlavne, zažije 5-ročnú plavbu na lodi Beagle, ktorá mu zmení život. Kto by to povedal. Veď spočiatku mu neveril ani vlastný otec. Namiesto toho ho posiela do nekompromisne prísnych škôl, ktoré sú Darwinovi viac než proti srsti. Jeho záujem o teológiu je asi taký veľký, ako záujem odumretej kože zostať na päte. Oproti nej je však až priveľmi živý a zberu chrobákov sa venuje doslova vášnivo. Jeho slobodný duch sa cíti najlepšie na konskom chrbte, ďaleko od obmedzujúcich a trestajúcich pravidiel. Namiesto určeného rozvrhu navštevuje úplne iné prednášky. Uchvátila ho najmä botanika profesora Henslowa.

Čo všetko sa odohráva na Darwinovej výskumno-dobrodružnej púti, je zatiaľ neznáme. Nechýbajú však boje s krutými chorobami a občianske nezhody. Obedové menu nemá ďaleko od jedálnička Beara Gryllsa zo seriálu Človek proti divočine. Na zastávke v Santa Fé si dopraje pečené pásavce s knedlíkmi zo pštrosích vajec. Vraj je to pochúťka. Cestou za výskumnými cieľmi sa potýkame o prvú horúčku a prvý kontakt s otroctvom na Lennonovej kávovníkovej plantáži v Brazílii.

„Až krv vrie v žilách a srdce sa chveje pri pomyslení, aká vina obťažila naše bedrá, nás Angličanov a našich amerických potomkov s ich chvastavým vykrikovaním o slobode...“

Ten pocit, keď ste svedkom udalostí tak dávnych a tak živých... Keď namiesto skamenelín nachádzate skamenelé srdcia a namiesto plazov plaziacich sa chilských baníkov, nesúcich bezmála stokilový náklad. Domorodcov z Tierra del Fuego, čo sa potierajú masťou na zmrznutej mokrej zemi. Vy spokojne dýchate lesný vzduch, zatiaľ čo guvernér Santa Fé loví indiánov len tak pre zábavu... Hanebné. Skrachované identity a rozštvrtené ľudské osudy našej posádke nie sú ľahostajné. So zákonom, že silnejší prežije, sa nestretávame len v ľudskej, ale aj v prírodnej ríši. Čo nás dokáže povzniesť nad tvrdé skutočnosti, sú fascinujúce vedecké objavy. Nežný motýľ Morpho, čo vás vábi ľahkou korenistou vôňou škorice a klinčeka a tučniaci, zanechávajúci dlhé fosforeskujúce stopy po mori. Nikdy nie je neskoro objavovať svet za hranicami možností, pokiaľ máte doma takúto knihu.

Otázka: Čo sa stane, keď moderný človek opráši staré popisy a mapy, náčrty a chabé vyobrazenia z Darwinovho denníka, a pridá za lyžičku vlastnej predstavivosti? Niečo ako ohňostroj z Ratatouilla, keď zmiešal dve rôzne ingrediencie odlišných vlastností. Hra a rozmanitosť! Autor si dal záležať na podrobných opisoch a celým príbehom nás prevádzajú malé chutné obrázky ku každej udalosti. Systematicky tvoria akýsi obrázkový album. Pokiaľ ide o samotného Darwina, nahliadnuť môžeme rovno do troch sfér – verejnej, súkromnej a dokonca aj tajnej! Toto všetko sa dá zhrnúť do tejto plochej, no na priestor bohatej knihy.

• Meno autora: Petr Sís
  • Národnosť: česká
  • Počet strán: 42