pondelok, 01 október 2012 17:59

Zimní duchovia

Kníh s tematikou prvej svetovej vojny a jej dosahu na obyčajných ľudí už bolo napísaných mnoho. Takmer všetci o niekoho vo Veľkej vojne prišli. Spôsob, akým sa so stratou vyrovnať (ak to vôbec bolo možné), však vôbec nebol jednoduchý...

To je aj prípad Freddieho, ktorému vojna vzala staršieho brata. S jeho nevyjasnenou smrťou sa ani po rokoch nedokáže zmieriť. Odmieta akceptovať skutočnosť, že milovaného brata nemôže pochovať. Že ako veľa iných je len „Bohu známy“. Stále niečo hľadá, nemá pokoj, preto neustále cestuje. Raz ho takáto cesta po hrozivo vyzerajúcej autonehode dovedie do malej dedinky, kde akoby zastal čas. Tu stretáva mladé dievča Fabrissu, ktoré, rovnako ako on, smúti za stratenou generáciou. Fabrissa Freddiemu rozpráva svoj tragický príbeh a Freddie náhle vie, čo má urobiť...

„Mŕtvi zanechajú po sebe tiene, odraz priestoru, v ktorom kedysi žili. Stále sú okolo nás, nikdy nezmiznú, ani nezostarnú viac ako my. Nesmútime iba nad stratou ich budúcnosti, ale aj našej vlastnej.“

Zimní duchovia sú ďalším románom autorky bestsellerov Hrobka, Labyrint, Citadela. Keďže som jej predchádzajúce knihy čítala, na Zimných duchov som sa veľmi tešila. Nie nadarmo sa vraví, že tešiť dopredu sa nemá... Musím povedať, že týmto románom ma autorka sklamala. Niežeby bola kniha vyslovene zlá, to nie. Ale latka bola nastavená príliš vysoko.

Latka bola nastavená príliš vysoko.

Napätie síce nechýba, no kniha pôsobí rozvláčne a nemožno povedať, že sa od nej nedá odtrhnúť. Chýba tu prelínanie minulosti so súčasnosťou, na ktoré sme boli zvyknutí v jej doterajších románoch. Rovnako tu nenájdeme miestami až strašidelné pasáže, také príznačné napr. pre Hrobku a Labyrint. Dej dokážeme ľahko predvídať, vieme, čo sa asi stane a záver vôbec neprekvapí. Autorka nás nedrží v nevedomosti, nie sú potrebné ani náznaky, aby sme si domysleli, kam to všetko smeruje.

Chýba prelínanie minulosti so súčasnosťou.

„Nič z toho sa nedalo rozumne vysvetliť. Iba že sa to stalo. Na chvíľu som skĺzol do štrbiny v čase a prišla ku mne Fabrissa. Strašidlo, duch? Alebo naozajstná žena, ktorá sa presunula zo svojho času do toho chladného decembra? Vymykalo sa to môjmu chápaniu, ale teraz vidím, že to nebolo dôležité. Iba následky boli. Hľadala u mňa pomoc a ja som jej ju dal.“

Pozitívne hodnotím, že dej zasadila do medzivojnového obdobia. Zaujímavé je aj duševné rozpoloženie hlavného hrdinu. Na druhej strane však mohla rozvinúť aj príbehy ostatných postáv, mali na to potenciál. Priestor na rozšírenie autorke nechýbal, kniha má slabých 175 strán. V porovnaní s jej spomínanou trilógiou je to nič. Rovnako zaujímavý mohol byť aj Fabrissin život. Príbeh Fabrissy, jej rodiny a ostatných dedinčanov Mossová zhrnula do jednej krátkej kapitoly. A práve tento príbeh je pre hlavného hrdinu kľúčový. Najmä vďaka tomuto príbehu a Fabrissinmu osudu nastáva prerod hlavnej postavy.

„,Sme moderní ľudia, Saurat. Žijeme v dobe vedy a racionálneho myslenia. A hoci to nie je vždy v náš prospech, už nie sme povinní žiť, ako museli naši predkovia, v tyranii a ťaživom tieni náboženských povier, iracionality, démonov a pomstychtivých duchov. Vieme, ako psychológia dokáže zdôvodniť nočné strachy, halucinácie, hlasy v tme. Sme si vedomí, akými trikmi nás môže naša myseľ oklamať, preľstiť naše krehké, zraniteľné, ľahko ovplyvniteľné, úbohé vedomie.´ Pokrčil plecami. ,Ani nerátam, koľko ráz mi to povedali, keď som bol chorý.´“

Čo môže čitateľa prekvapiť, je fakt, že v knihe nenájdeme žiadnu negatívnu postavu. Nikto neškodí, nikto nezradí. Postavy sú neutrálne, ničím nevynikajú, sú akoby bez života. Atmosféra sa nesie v clivom, pochmúrnom duchu, takom typickom pre zimné mesiace. Oživenie neprichádza ani v závere, ktorý však nemožno považovať za dramatický.

Opisy prostredia južného Francúzska – kraja okolo Toulouse – sú tradične dobre spracované. Rovnako ako Freddie, aj my sa prechádzame uličkami ranostredovekých miest, vidíme staré štvrte, prechádzame okolo cukrární, pekární, antikvariátov, kostolov, hradieb. Musím dať za pravdu autorke, že tieto miesta sú čarovné, napriek tomu, že ich poznám len z opisov.

Kate Mossová opäť spomína problematiku prenasledovania kacírov v 14. storočí. Katari a ich učenie sú autorke zjavne blízke, keďže sú priamo alebo nepriamo motívom takmer všetkých jej diel. Baštou katarskej herézy bolo najmä južné Francúzsko, kde Mossová situuje svoje príbehy. Zaujímavosťou je, že napriek tomu, že ide o Britku, žije s rodinou práve v južnom Francúzsku.

Prežiť ostatných si vyžaduje určitú odvahu.

V Zimných duchoch však autorka nespravodlivosť a krutosť páchanú na kataroch spomína v obmedzenej miere, dozvedáme sa o nej len sprostredkovane z Fabrissinho rozprávania. Akoby to bol autorkin zámer, nepovedať viac, veď však ostatné záležitosti okolo katarov poznáme z jej predošlých románov. Myslím, že je to škoda. Najmä pre tých, pre ktorých sú Zimní duchovia prvou prečítanou knihou od Kate Mossovej.

Zimní duchovia sú zaujímavým vyrovnávaním sa so svojimi „duchmi“. Ak však hľadáte niečo dobrodružnejšie, tajomnejšie, zamotanejšie, odporúčam radšej autorkine staršie romány.

• Meno autora: Kate Mossová
  • Počet strán: 176