pondelok, 01 október 2012 17:14

Dievča, ktoré malo rado Toma Gordona

Slovné spojenie „byť stratený v lese“ má v anglickom jazyku aj prenesený význam a znamená byť zmätený a popletený". Mladučká Trisha v knihe amerického majstra hororu prejde všetkými možnými interpretáciami tejto frázy.

Kto sa bojí, nesmie do lesa. Kto sa bojí a pozná pravidlá prežitia v hororovom filme, ten sa nebude trepať na nebezpečné miesta ako opustená chata v horách, indiánske pohrebisko, kúpeľňa, pivnica, povala a Texas. A kto čítal aspoň jeden horor od literárneho mága Štefana Kráľa vie, že aj štátu Main sa treba vyhnúť veľkým oblúkom.

A presne tu začína príbeh deväťročnej Trishe McFarlandovej. Po rozvode jej rodičov sa s mamou a starším bratom odsťahujú z Bostonu do hororového kráľovstva. Aby toho na ňu nebolo málo, mama ich každý víkend ťahá po náučných a kultúrnych výletoch. Tieto rodinné udalosti, ktoré majú zvyšok rodiny spájať, majú presne opačný efekt. Trishin brat sa totiž s mamou sústavne háda o všetkom možnom. Na jednej prechádzke po lesnej cestičke to už dievčinku dožerie a tak si povie, že ide od nudy pokropiť trávnik. Z menšieho zdržania sa však stane mierna odbočka a z tej sa razom stane veľmi nepríjemná obchádzka.

Z menšieho zdržania sa však stane mierna odbočka a z tej sa razom stane veľmi nepríjemná obchádzka.

„Nie je to obyčajná vec, Trisha. Je to prízrak, čo čaká na poblúdencov. Nechá ich vandrovať, kým sa poriadne nevystrašia, lebo vyľakané chutia lepšie, majú totiž sladšie mäsko, a potom si po nich príde.“

V lese okrem zjavných nebezpečenstiev ako úraz, divá zver, jedovaté rastliny alebo len obyčajná búrka číhajú aj iné nebezpečné veci. Počiatočné obavy z toho, že ju nik nenájde, vystrieda hlad, smäd, neustále útoky komárov a jediné útočisko pred samotou poskytuje walkman, cez ktorý Trisha počúva priamy prenos z bejzbalového zápasu. Jej obľúbený hráč, Tom Grodon, ju v predstavách sprevádza a pomáha jej.

Strach a šialenstvo stelesňuje najprv nepríjemný hlas v hlave. Nepriateľ však napokon nemusí byť len v jej predstavách a prašťanie vetvičiek je čím ďalej zreteľnejšie.

Táto nenápadná a menej známa knižočka je nezvyčajným príbehom o tom, čo všetko na vás číha v lese a o neskutočnej hrôze, ktorá sa dokáže skrývať v ľudskej mysli. Hrdinka tohto príbehu je naozaj hrdinkou, aj keď ona sama si to nemyslí. Mnohí z nás by chceli mať takú guráž, akú v tejto knihe ukázalo toto sotva desaťročné fŕňa. Okrem hladu, zimy, neskôr otravy jedlom a choroby odoláva aj mentálnym útokom jej vlastnej predstavivosti. Strach a šialenstvo stelesňuje najprv nepríjemný hlas v hlave. Nepriateľ však napokon nemusí byť len v jej predstavách a prašťanie vetvičiek je čím ďalej zreteľnejšie. Je lesný prízrak výplodom jej vyhladovanej, doštípanej a vyčerpanej mysle? Neexistujúca predstava totiž nevie trhať lesnú zver na kúsky.

„,Nechaj ma na pokoji, dobre?’ zvolala a znova sa rozkašľala. (...) Ticho. Nijaký zvuk, až na vietor preháňaujúci sa medzi borovicami... a potom sa ozvalo mrmlanie. Slabé a mäkké, ale vôbec nie ľudské.“

Podobne ako v niektorých svojich dielach využíva autor niekoľko uhlov pohľadov. Od hlavnej dejovej línie sem tam odbočíme k tomu, ako prebieha pátranie, ako Trishine zmiznutie prežíva jej rodina, dokonca sa dozvedáme, či sa dievčatko vybralo správnou cestou a ako sa jej prípad dotýka ľudí naokolo. S Trishou naozaj prežívame každý detail jej boja, dokonca aj chvíle, povedzme, menej voňavé. Nazeráme aj do jej hlavy, kde sa pôsobením osamelosti vytvoria dva protipóly. Na jednej strane mrazivý hlas, ktorý jej s radosťou pripomína neustálu prítomnosť smrti a na strane druhej opora s tvárou jej obľúbeného koncovkára z tímu Red Sox.

Hrdinka tohto príbehu je naozaj hrdinkou aj keď ona sama si to nemyslí.

Pre fanúšikov Stephena Kinga je to povinná jazda, pre priaznivcov hororu vrelo odporúčaná. Pochutia si pravdepodobne aj psychológovia či prívrženci hlbokých filozofických tiulov. No Dievča, ktoré milovalo Toma Gordona má potenciál prekvapiť aj čitateľov, ktorí tento žáner neobľubujú.

• Meno autora: Stephen King
  • Počet strán: 194
  • Dátum vydania: utorok, 01 február 2000