pondelok, 18 december 2017 19:06

Mizéria

Najlepšie knihy Stephena Kinga sú podľa mňa tie, ktoré sú realistické. Strašidlá a príšery nemajú takú moc vydesiť. Tú má praobyčajné ľudské šialenstvo. Dôkazom je aj kniha Mizéria.

V prvom rade – prečo taký zlý preklad názvu? Prečo Mizéria a nie Misery ako v origináli, ako jedna z postáv, ktorá sa v knihe objavuje a jej meno ostalo nepreložené? Koho sa pýtať, keď kniha bola v našom jazyku vydaná v roku 1991? Ale dobre, kto sa do nej začíta, pochopí, prečo to malo byť Misery, ostatným to môže byť (a aj je) jedno.

Ona, jeho najväčšia obdivovateľka!

Paul Sheldon je spisovateľ, ktorého najúspešnejšie knihy sú tie, kde je hlavnou hrdinkou Misery Chastainová. On ju príliš rád nemá, iné svoje knihy považuje za kvalitnejšie, čitateľky ju však zbožňujú. Žiadna ale nie natoľko ako Annie Wilkesová. Annie, jeho najväčšia obdivovateľka...

Paul mal autonehodu. Havária s ťažkými následkami na zdraví sa stane na málo frekventovanej vidieckej ceste. Zastaví sa tam len jedno auto, žena z neho mu zachráni život. Vytiahne ho z vraku a odvezie k sebe domov. Ona, jeho najväčšia obdivovateľka. Annie je bývalá ošetrovateľka, ktorá má doma úctyhodnú zásobu liekov a aj nejaké to zdravotnícke vzdelanie, a tak sa dá povedať, že mu zachráni život. Pomliaždené nohy mu zachrániť nedokáže, no vystrábi ho z toho najhoršieho.

„Spočiatku si myslel, že upadol do delíria. To, čo videl, bolo príliš bizarné, aby to mohlo byť skutočné. Keď sa Annie vrátila, tisla pred sebou gril na drevené uhlie.
,Annie, mám strašné bolesti.´ Po tvári mu tiekli slzy.
,Viem, miláčik.´ Bozkala ho na líce, dotyk jej úst bol ľahučký ako pierko. ,Hneď.´
Znova vyšla a on hlúpo pozeral na záhradný gril, ktorý teraz stál v jeho izbe a vyvolával v ňom znepokojujúce predstavy modiel a obetí.“

Jeho záchrankyňa môže byť rovnako aj jeho katom.

Spisovateľ strávi niekoľko dlhých dní v bezvedomí. Keď sa preberie, uvedomí si svoju zložitú situáciu. Pomliaždené nohy, závislosť na liekoch, sám v dome ženy, ktorá nikomu nepovedala, že ho našla, že ho zachránila. Na základe jej komunikácie a správania mu veľmi rýchlo dôjde, že jeho záchrankyňa môže byť rovnako dobre aj jeho katom. Annie totiž nie je normálna...

Na pohľad jednoduchý príbeh tak trochu šialenej ženy a jej obľúbeného spisovateľa, ktorého má celkom náhodou dotyčná absolútne v moci, dokázal Stephen King spracovať fantasticky. Nič strašidelné sa neudeje – a aj tak je človek na smrť vystrašený. Spojenie „na smrť“ nie je v predošlej vete náhodné... Postupne rozvíja príbeh starnúcej osamelej ženy, ktorá má toho na svojom konte veľmi veľa, hoci jej vlastne nikdy nič nedokázali. Predstava toho, čo by mohla urobiť bezmocnému mužovi vo svojej hosťovskej izbe, je chvíľami ešte horšia ako skutočnosť. Hlavne, keď zistí, že si dovolil zabiť jej milovanú Misery.

„Mal mnoho dôvodov nepísať už o Misery, no jeden, pevný ako skala, ďaleko prevyšoval ostatné. Misery – vďaka Bohu za veľké láskavosti – bola konečne mŕtva. Zomrela päť strán pred koncom románu Miserino dieťa. Keď k tomu došlo, neostalo v jej domácnosti jediné oko suché, a takisto ani Paulovo, ibaže hmlu, čo mu zarosila oči, spôsobil hysterický smiech.“

Pocit, že vidím za závoj napísaného.

Obľúbené Kingovo písanie cez zátvorky, vďaka ktorým čítame myšlienky jeho hlavných hrdinov, také tajné, že si ich občas neuvedomujú ani oni sami, alebo, ak si ich uvedomia, rýchlo sa ich snažia potlačiť, je prítomné i v tomto diele. Aj tým patrí King k mojím obľúbencom. Pre pocit, že vidím za závoj napísaného, že čítam tajnosti ukryté i rozprávačom samotným.

Misery napísal King v ranom období svojej tvorby, ešte v roku 1987. Možno keby ju napísal neskôr, niektoré veci by boli inak, no pre mňa patrí táto kniha k tým lepším. Práve preto, čo som spomínala už v úvode. Žiadne príšery – len človek, ktorý to nemá v hlave v poriadku. Mimochodom, môžeme si byť istí, že nám sa to nemôže stať? Oceňujem i to, že tristostranový román rozpísal v priestore jednej izby a napriek tomu mu ponurá atmosféra nechýba. Ak máte radi horory a tento ste neskúsili, odporúčam. A potom pozor na svoje najväčšie obdivovateľky!

• Meno autora: Stephen King
  • Knihu vydalo: Smena
  • Počet strán: 299